Elemzések Felesleges kapacitások maradhatnak az OEM-ek nyakán

Felesleges kapacitások maradhatnak az OEM-ek nyakán

autopro.hu/V.M. | 2023.05.12 06:18

Felesleges kapacitások maradhatnak az OEM-ek nyakán

Fotó: Volkswagen Newsroom

Autógyártók, köztük a Volkswagen és a General Motors 2030-ra jelentős mennyiségű felesleges gyártókapacitással rendelkezhetnek Kínában, amennyiben nem gyorsítják fel kínálatuk elektrifikálását – közölte elemzésében a Greenpeace környezetvédő szervezet.

Hirdetés

A szervezet rámutatott, hogy az új energiájú (NEV), vagyis tisztán elektromos és hibrid járművek iránti kereslet növekedésével az elektromos autók gyártói teret fognak nyerni a tradicionális OEM-ek kárára, melyek ezáltal kihasználatlan belső égésű hajtásra specializált termelőkapacitásokkal fognak rendelkezni.

A belső égésű járművek esetében a felesleges gyártókapacitások valójában már most is jelenlévő problémát képeznek. A kínai személyautók szövetsége (CPCA) adatai szerint 2021 végén Kínában évente 40,9 millió személyautó előállításához elegendő gyártókapacitás állt rendelkezésre minden hajtástípust számításba véve, ezek kihasználtsága pedig csupán 52,5 százalék volt.

Több millió autónyi felesleg

A Greenpeace számításai szerint, ha 2030-ra a NEV járművek a teljes eladások 40 százalékát teszik ki, akkor tíz nagy autógyártó, köztük a Volkswagen, a GM és a Toyota belső égésű motoros autókra szakosodott termelőkapacitásának harmada válhat feleslegessé.

A 40 százalékos NEV-részesedés azonban meglehetősen konzervatív becslés, mivel idén eddig a kínai eladások 30 százalékát adta a kategória – mutat rá az elemzést szemléző Reuters. Éppen ezért gyanítható, hogy a NEV járművek 2030-ra jóval nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból. A Greenpeace szerint 70 százalékos NEV-részarány mellett a belső égésű termelőkapacitások kétharmada válik feleslegessé Kínában.

A legtöbb, összesen 3 millió autónyi kihasználatlan kapacitással a GM és a VW rendelkezhet majd, komoly kockázati tényezőt képezve számukra – emelte ki a Greenpeace, mely elemzését a nyilvánosan elérhető gyártási tervekre és értékesítési előrejelzésekre alapozta.

A Reuters megkeresésére a VW, a GM és a Toyota is azt közölték, hogy elektrifikációjuk felgyorsításán dolgoznak Kínában. Az amerikai OEM hozzátette, hogy 2030-ra a helyi gyártókapacitásainak fele képes lesz elektromos modellekre átállni.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink