Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Már gyógyszereket is lehet 3D nyomtatni
2024.05.20 04:17Miért kell szabályozni a mesterséges intelligenciát? Elmagyarázzuk
2024.05.19 16:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Fáj az autóipar feje az elektromos autók miatt
Míg az autógyártók és a beszállítók az elektromos járművek iránti egyre nagyobb keresletben bíznak hosszabb távon, addig a rövid távú globális lassulás fájdalmat okoz, mivel a kapacitás- és technológiafejlesztésbe történő befektetések meghaladták az elektromos járművek iránti tényleges keresletet.
Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója január 30-án beszélt arról, hogy az elektromos járművek növekedési üteme lelassult, ami bizonytalanságot teremtett. A GM korábban márc csökkentette az elektromos járművek gyártási céljait a lassuló kereslet miatt. A Ford korábban szintén visszavett az e-autók gyártásából, a vártnál lassabb növekedés ütem miatt.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója nemrégiben a rövid távú küzdelmeket hangsúlyozta, és figyelmeztetett az értékesítési növekedés idei várható meredek lelassulására. Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, a Renault lemondott az elektromos autókkal foglalkozó Ampere üzletágának tőzsdére történő bevezetéséről, ennek okai között szintén megtaláljuk az alacsony keresletet.
„Kétségtelen, hogy a korlátok – az elektromos járművek töltése és az akkumulátorok alacsony hőmérsékleten való rugalmasságának hiánya – aggodalmat keltenek a fogyasztókban” – mondta Tim Piechowski, a GM-részvényeket birtokló ACR Alpine Capital Research portfóliómenedzsere.
A beszállítókat is érinti a megtorpanás
A kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL január 30-án a 2023-as profitnövekedést jóval alacsonyabbra jósolta, mint az előző évit, mivel a kereslet lassulásával és az erős versennyel kellett szembenéznie. A második legnagyobb kínai akkugyártó, a BYD jelentése szerint a cég 2023-as nettó nyeresége jóval lassabb ütemben nőtt, mint 2022-ben. A múlt héten a koreai akkumulátorgyártó LG Energy Solution lassuló növekedést jósolt az idei évre a globális elektromos járművek piacán.
„A piacon túlkínálat van a kereslethez képest” - mondta Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője egy friss kutatási jegyzetében.
Az elektromos járművek iránti kereslet Európában is gyengült, ráadásul a kontinens autógyártói a kínai riválisokkal is küzdenek.
A startupok helyzete a legrosszabb
A Reuters elemzése szerint az elektromos autók iránti csökkenő kereslet a startupokat sújtja leginkább. Erre példa, hogy a brit Arrival január 29-én azt közölte, hogy a Nasdaq-tól értesítést kapott a tőzsdei kivezetésről és a tőzsdei kereskedés felfüggesztéséről. A Lordstown Motors, a Proterra és a svéd Volta Trucks csődbe ment.
A Polestar a múlt héten azt közölte, hogy a kihívásokkal teli piac miatt dolgozóinak mintegy 15 százalékát, azaz 450 főt tervez elküldeni.
Ettől még az autógyártók hosszabb távon az elektromos autók térnyerésére készülnek: „tudjuk, hogy az elektromos járművek piaca nem fog lineárisan növekedni” - mondta Paul Jacobson, a GM pénzügyi igazgatója.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!