Elemzések Ezért veszélyesebb az e-autókat tengeren szállítani

Ezért veszélyesebb az e-autókat tengeren szállítani

autopro.hu/Sz.P. | 2023.08.07 16:20

Ezért veszélyesebb az e-autókat tengeren szállítani

Fotó: DB Schenker

Mint ismert, elektromos autókkal a fedélzetén gyulladt ki a „Freemantle Highway” teherszállító hajó, amit végül el tudták vontatni a nyílt tengerről Eemshavenbe. A szakértők szerint katasztrofális következményei lettek volna, ha a hajó elsüllyed. De miért tartott olyan sokáig az oltás, és mi okozhatta a tüzet?

Hirdetés

Az eddigi információk szerint a Freemantle Highway fedélzetén az egyik rakományként szállított elektromos autó okozhatta a tüzet, de ezt hivatalosan nem erősítették meg. Mindemellett a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) szigorúbb szállítási szabályozásokat jelentett be az elektromos autókra vonatkozóan. Eközben úgy tűnik, hogy a hajózási vállalatok és a kompüzemeltetők lazábban állnak a kérdéshez.

A svéd Stena Line hajózási vállalat egyik szóvivője szerint az elektromos autók nem jelentenek nagyobb kockázatot tűzvédelmi szempontból a hagyományos autókhoz képest. Azonban a tűzoltási folyamatok eltérnek a két hajtástípusú autók között, és a vállalat ezeket figyelembe veszi a biztonsági óvintézkedéseik során. Egy másik vállalat, a TT-Line ugyanezt az álláspontot képviseli. Az üzemeltető nem lát növekvő kockázatot az elektromos autókban.

Amint arról az autopro.hu is beszámolt, a Reuters által megkérdezett szakértők szerint elsősorban az autók tárolása és így az esetleges tűz eloltása jelenthet nagyobb kihívást az ilyen hajókon. Az elektromos autók akkumulátorába keletkező tüzet sokkal nehezebb úgy eloltani, ha az autók közel parkolnak egymáshoz.

Alkalmazkodni kell

Dr. Dana Meißner, a Biztonságtechnikai és Hajóbiztonsági Intézet kutatója évek óta foglalkozik elektromos autók hajón történő szállításával. Az Albero kutatási projekt részeként tudósok és kompüzemeltetők vizsgálták meg az elektromos járművek vízi szállításával kapcsolatos kockázatokat és biztonsági intézkedéseket. A tűzstatisztikai értékelés azt is kimutatta, hogy az elektromos autók nem jelentenek nagyobb kockázatot. Mindazonáltal a biztonsági és tűzoltási rendszereknek alkalmazkodniuk kell.

„Ha mégis kigyullad az elektromos autó, nagyobb az esélye annak hogy a tűz átterjed a szomszédos járművekre, különösen a hosszabb égési idő és a lítiumion akkumulátor robbanásának vagy a darabok szétrepülésének lehetősége miatt” - magyarázza az szakértő.

Szigorúbb szabályokat követelnek

Az Efahrer cikke szerint a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) szigorítani akarja az elektromos autók szállítására vonatkozó szabályozásokat. Egy szóvivő azt állította a Tagesschau-nak, hogy ez az intézkedés válasz az Északi-tengeren történt tűzesetre. Ráadásul a szervezet az elektromos autókhoz köthető tűzesetek növekvő számára hívja fel a figyelmet.

Dr. Dana Meißner szerint az elektromos autók kezelése a vízen része a technológiai fejlődésnek. „Az elektromos autók démonizálása nem visz előrébb minket. Meg kell tanulnunk, hogyan kezeljük az új kockázatokat, és már most sok jó megközelítés van erre" - magyarázza az szakértő.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink