Elemzések Drágábbá kell válnia az akkuk fontos összetevőjének

Drágábbá kell válnia az akkuk fontos összetevőjének

autopro.hu/V.T. | 2024.01.05 07:18

Drágábbá kell válnia az akkuk fontos összetevőjének

Fotó: Deutsche-Nickel

Az Argus konzulenscég év végi összefoglalójában azt jelezte előre, hogy a 2023-ban történt csökkenés után idén nőni fog a kereslet a nikkelalapú akkumulátor katódok, azok egyik összetevője, a nikkel-szulfát, valamint más hozzáadandó alapanyagok iránt. Ugyanakkor hozzátették, hogy a termelés nagyobb lesz, mint a kereslet.

Hirdetés

Bár az elektromos járművek eladásai rekordszámokat értek el 2023-ban, a nikkel iránti kereslet lecsökkent. Ennek okai a Kínában előretörő nikkelmentes lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorok, valamint a makrogazdasági kihívások Európában és az Egyesült Államokban.

Az elemzők arra számítottak, hogy 2023-ban a nikkelkereslet 15 százalékkal fog nőni az akkumulátorpiacon, meghaladva az 550 ezer tonnát. A valóságban csak 486 ezer tonnát sikerült elérni az orosz nikkeltermelő Nornickel szerint. A nikkel-szulfát iránt is gyengébb volt a kereslet Európában, a finnországi, akkumulátoralapanyag-gyártó Terraframe egyik üzemében le is állította a termelést júniusban és júliusban.

Nem fognak változni az árak

Az Argus felmérése szerint a nikkel ára három különböző feldolgozottsági szintet/felhasználási formát figyelembe véve legalább harmadával, legfeljebb 66 százalékkal csökkent a 2023 év elejétől december közepéig tartó időszakban.

Az Argus szerint a nikkel árai továbbra sem fognak emelkedni és a holland befektetési bank, az ING sem számít jelentős változásokra. 2024 első negyedévében 16.600 dolláros tonnánkénti árral számolnak, míg a teljes éves átlagot 16.813 dollárra becsülik. A nikkelpiac elemzésével foglalkozó International Nickel Study Group szerint a globális túlkínálat új csúcsot fog elérni 2024-ben.

A Nornickel szerint világszinten 30 százalékkal több nikkelalapú vegyi anyag lesz előállítva, ami 50 ezer tonna túltermelést fog jelenteni.

Nehéz helyzetben a termelők

Az elemzők várakozásai szerint az akkumulátorokba szánt nikkel iránt újra megnő a kereslet, azonban a nikkel termékek ára 2024-ben sem fog nőni, mivel Kínában továbbra is az LFP akkumulátorok fognak dominálni, míg Európában a lassú gazdasági felépülés fog gátat szabni a drága nikkelalapú akkumulátorok alkalmazásának.

Az új-kaledóniai és pápua új-guineai létesítmények egyre nagyobb termelése miatt az elemzők szerint meg fog duplázódni az előállított MHP (mixed hydroxide precipitate) mennyisége 2024-ben. A Nornickel várakozásai szerint a nikkel nyersvas veszteséges marad, ezért a gyártók inkább a kínai 1-es osztályú nikkel termelése, valamint az akkumulátorpiac felé fognak fordulni.

Az Argus megjegyezte, hogy a piaci szereplők többnyire fenntarthatatlannak vélik a nikkel jelenlegi árait az akkumulátorpiacon, mert azok a viszonyítási alapot jelentő LME (London Metal Exchange) által meghatározott ár alatt vannak, így nem elégségesek a gyárak fenntartásához. Az MHP és szulfát gyártók főként emelkedő termelési költségekről számoltak be 2023-ban. A kamatokat, energiaárakat, üzemanyagokat és munkaerő-költségeket érintő infláció, valamint a melléktermékekből származó kisebb bevételek súlyosbították az alacsony eladási árak hatását, még annak ellenére is, hogy az olcsóbb nikkelérc és szén a jobb irányba mozdította a mérleget.

Az árak további csökkenése ellátási problémákat okozhat 2024-ben, miközben a keresletet jelentő elektromosautó-gyártók éppen növelni kívánják a termelésüket. Az Argus szerint ugyanakkor nincs szó veszett ügyről, mivel 2024 az árak lassú emelkedéséről fog szólni, így a piac visszaállhat és a kereslet is fokozatosan növekedhet - írja a Green Car Congress.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink