Elemzések Borul az útiterv, ha nincs a környéken foglalható közösségi autó

Borul az útiterv, ha nincs a környéken foglalható közösségi autó

autopro.hu/K.Á. | 2019.11.02 05:00

Borul az útiterv, ha nincs a környéken foglalható közösségi autó

Átlagosan havonta egyszer-kétszer veszik igénybe a felhasználók az autómegosztó cégek szolgáltatását, hátrányként értékelik, hogy limitált a szolgáltatási terület, derült ki az autopro.hu-n közzétett kérdőív válaszaiból. Érdekes eredmény, hogy már annyi az autó Budapest utcáin, hogy nem a saját autó használata, hanem a tömegközlekedés lett a közösségi autómegosztás konkurenciája.

Hirdetés

Az autopro.hu hírportálon közzétett kérdőívet kitöltő személyek válaszai alapján igyekeztünk képet rajzolni a közösségi autómegosztási szolgáltatás előnyeiről és hátrányairól. A felmérésünk nem reprezentatív, hiszen csupán 43 személy (túlnyomórészt férfi) válaszolt, viszont így is fontos megállapításokhoz jutottunk a Magyarországon egyelőre csak Budapesten elérhető, három cég által nyújtott autómegosztó szolgáltatásról.

A kitöltők fele 30-39 év közötti, illetve 42 százalékuk már használója a szolgáltatásnak. A felhasználók többsége (83%) a megosztót saját autójának részleges helyettesítésére használja, és ezt így gondolják azok is (76%), akik még nem regisztráltak ilyen szolgáltatásra.

Kiderült, hogy azok, akik nem használói sem a GreenGo, sem a Mol Limo, sem a DriveNow szolgáltatásának, ők leginkább a területi lefedettség hiányosságát jelölték meg okként (52%). Vagyis ők valószínűleg azért nem használják a közösségi autózást, mert napi ingázásuk, városon belüli mozgásuk nem találkozik a szolgáltatási területtel. 48%-uk számára a kiszámíthatatlan rendelkezésre állás, negyedük számára pedig a bonyolult díjszámítás elrettentő.

A használat gyakoriságában elég nagy a szórás, naponta senki sem használja, a válaszadók 53%-a többször egy hónapon belül, ennél ritkábban 29%. Az igénybevételi célt tekintve a kikapcsolódás, szórakozás és az intézni valók egyaránt gyakran említett okok. Ezek általános jellemzője a tervezettség és a kisebb gyakoriság. A carsharing munkába járáshoz használata meglepően magas, tekintve a járműveknek a saját autóhoz viszonyítva megbízhatatlanabb rendelkezésre állását és nehezebb elérhetőségét. A háttérben a megosztott járművek alkalmi, például tárgyalási célú használata és ennek egyre kedveltebbé válása állhat.

Érdekes eltérés, hogy akik csak gondolkodnak a regisztráláson, 33 százalékuk használná nagybevásárlásra az autókat, míg ez a valós felhasználók körében elenyésző, 5,6%. Munkába járáshoz 16,7 százalékuk használja, míg a nem regisztráltak erről másképpen gondolkodnak, közülük minden harmadik gondolja, hogy ezzel ingázik majd.

Mi riasztja el az embereket?

A legtöbb kivetnivaló a megosztott autók rendelkezésre állásához (72%) és a területi lefedettséghez (55%) kötődik. A válaszadók körülbelül negyedének okoz kihívást az alacsony üzemanyag/töltöttségi szint a bérlés kezdetekor. Ha a közelben nem elérhető másik autó, a probléma könnyedén felboríthatja az útitervet és plusz költséghez vezethet. A szolgáltatók megkövetelik, hogy a bérlés befejezésekor az üzemanyag/töltöttségi szint egy bizonyos érték felett legyen. Amennyiben a használat során a szint ezen érték alá csökken, a hiányzó mennyiséget a felhasználó kell pótolja a saját költségére. A piszkos beltér az alacsonyabb előfordulású gondok köréhez tartozik, ami a hazai autómegosztói kultúra megfelelő fejlettségének egyik jele.

A zsúfolt belvárosban a parkolás nagy gond, ez a felhasználók 54%-át eltántorítja attól, hogy gyakrabban foglaljanak autót. Az utak zsúfoltságára a válaszadók 69%-a panaszkodott. Ha a szükséges út átszállás nélkül megtehető a BKK egy viszonylatával, akkor a felhasználók közel negyede (23%) inkább tömegközlekedik.

(A kérdőívet összeállította és az elemzést végezte: Végh Martin)

Kiemelt Partnereink