Elemzések Bezárással fenyegeti a brit autógyárakat a brexit

Bezárással fenyegeti a brit autógyárakat a brexit

autopro.hu/V.R. | 2023.05.17 17:23

Bezárással fenyegeti a brit autógyárakat a brexit

Fotó: Stellantis

Az ellátási problémák és a nyersanyagköltségek inflációja mellett a brexit utáni szigorúbb szabályokkal is szembe kell néznie az autógyártóknak, akik a brit elektromosjármű-gyártás költségeinek olyan mértékű megemelkedésétől tartanak, ami az üzemek bezárásához vezetne.

Hirdetés

Brit üzemeik bezárására kényszerülnek az autógyárak, ha a kormány nem tárgyalja újra azonnal a brexit-megállapodást - figyelmeztetett nemrégiben a Stellantis. Az autógyártó sürgeti a kormányt, hogy állapodjon meg az Európai Unióval az alkatrészek beszerzésére vonatkozó jelenlegi szabályok 2027-ig történő meghosszabbításáról a tervezett 2024-es változás helyett.

„Ha az elektromos járművek gyártásának költségei az Egyesült Királyságban versenyképtelenné és fenntarthatatlanná válnak, akkor az üzemek be fognak zárni” - mondta a Stellantis az alsóházi bizottságnak benyújtott beadványában, amely a brit elektromos járműipar kilátásait vizsgálja.

A vállalat azt is elmondta, hogy változás nélkül a gyártók nem fognak a továbbiakban befektetni és a gyártási műveleteket inkább az Egyesült Királyságon kívülre, kontinentális Európába helyezik majd át, ahogyan azt látni lehetett korábban a Ford és a Mini esetében is.

A brexit megállapodás szerint 2024-től egy szigetországban gyártott elektromos autó csak akkor lehet vámmentes az EU-ban, ha az értékének legalább 45 százalékát az unióban vagy Nagy-Britanniában állították elő.

A figyelmeztetések az iparágon belüli szélesebb körű félelmeket tükrözik, miszerint a brit autóipar nem rendelkezik az elektromos járművekre való átálláshoz szükséges kapacitással vagy ellátási lánccal, főképpen az akkumulátor-gigagyárak hiánya miatt – írta meg a Reuters.

Korábban tervezett beruházás is veszélyben

A Stellantis 100 millió fontos (126 millió dolláros) elektromosjármű-beruházást jelentett be 2021-ben angliai telephelyén, és azt állította, hogy a bejelentéskor még azt gondolta, hogy képes lesz elegendő alkatrészt előállítani Nagy-Britanniában vagy Európában ahhoz, hogy megfeleljen a szabályoknak.

„Most nem vagyunk képesek megfelelni ezeknek a származási szabályoknak” – mondta a vállalat olyan külső tényezőkre hivatkozva, mint az ukrajnai háború, ellátási problémák és a nyersanyagköltségek inflációja.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink