Elemzések Beszállítók a présben: így nyomják le az árakat az OEM-ek

Beszállítók a présben: így nyomják le az árakat az OEM-ek

autopro.hu/E.L. | 2020.10.08 13:48

Beszállítók a présben: így nyomják le az árakat az OEM-ek

Fotó: Nemak

Számos tervezet készül egy-egy vállalatnál a pénzügyi hatékonyság fokozása érdekében, a legtöbb etikus ugyan, de akadnak köztük olyan módszerek is, amelyek nem mindegyik fél számára előnyösek. Az OEM-ek egyik bevált taktikája, hogy eltolják a beszállítók kifizetési határidejét annak érdekében, hogy növeljék működési pénzforgalmukat; azaz beszállítói pénzek felhasználásával finanszírozzák vállalkozásukat.

Hirdetés

Ez az eljárás jelentős pénzügyi nyereséget eredményezhet egy OEM számára. Ugyanakkor jelentős veszteséget okozhat egy kis vagy közepes méretű vállalatnál, mely az alkatrészeket szállítja. Ez a módszer annyira elterjedt, hogy olyan hatással bír, mintha az OEM-ek egymással együttműködve változtatnának a hagyományos üzleti gyakorlaton. Lentebb a nagy gyártók által használt többi stratégia kerül bemutatásra.

Éves árcsökkentési célok

Az OEM-ek rendszerint éves anyagköltség csökkentési célokat tűznek ki. A beszerzési osztály ezt átfogó beszállítói árcsökkentési tervvé alakítja. Azonban az anyagköltség csökkentésére vonatkozó célokat általában a pénzügyi osztály határozza meg, anélkül, hogy a beszerzési részleg véleményét kikérné a tervezethez. Mivel ők anyagi szempontból közelítik meg az anyagköltség csökkentését, ezért nem veszik figyelembe, hogy valójában milyen mértékben lehet a szállítói hulladéktermelést mérsékelni.

A legtöbb OEM költségcsökkentő programjának valószínűleg az a legnagyobb kudarca, hogy ezeket általában az egész beszállítói körükön alkalmazzák, egységes ármérséklési szándékkal. Tehát nincs különbség a különböző termékkategóriák költségcsökkentésének elvárásai között, és a lean szemléletű beszállítókat sem veszik figyelembe.

Definíció szerint a lean szemléletű szállítóknak kevesebb hulladékot termelnek, mint a többi vállalat, vagyis kevesebb lehetőségük van a költségek csökkentésére. A legtöbb OEM azt hirdeti, hogy a költséghatékony hozzáállást vár a beszállítói körében, de az átfogó árcsökkentési célok kitűzésével inkább büntetik azokat, akik a lean gyakorlatot alkalmazzák. Ha a beszállítók túllépik az árcsökkentési célt az adott évben, az általában nem számít bele a következő év tervezetébe. Az általános célokkal a gyártók ismételten árcsökkentésre kényszerítik a beszállítókat.

A beszállítók teljesítmények minősítése

A gyártók többsége rendelkezik a szállítók teljesítmények differenciálására tervezett programokkal. A szállítókat a platina, arany, ezüst stb. kategóriákba sorolják a szállítási idő, a leszállított termék minősége és az árcsökkentés sikeressége alapján. Az ilyen díjakat és kitüntetéseket általában az éves beszállítói konferenciákon osztják ki. Ezek a konferenciák arra ösztönzik a beszállítókat, hogy elérjék az OEM beszállítói teljesítménycéljait és egyben elismerjék teljesítményüket, azonban a jobb minősítések általában nem járnak érdemi haszonnal. A szállítóknak nagyobb motivációt jelentene, ha nagyobb súllyal vehetnének részt az OEM-ek tevékenységében.

A beszállítói árrések

Az OEM-ek pénzügyi teljesítményét általában a Wall Street is figyelemmel kíséri, főleg az árrés és a nyereségesség tekintetében. A részvényárfolyamok emelkedése érdekében a nagyvállalatok mindent megtesznek a magas pénzügyi teljesítmény eléréséért. Ezzel szemben a kis- és közepes vállalatok teljesítményét általában csak a tulajdonosok kísérik figyelemmel, főleg az érdekli őket, hogy a vállalkozás elegendő nyereséget termelt-e ahhoz, hogy még egy hónapig vagy negyedévig teljesítőképes maradjon.

Az üzleti életben kettős mérce van a gyártók és beszállítóik közötti jövedelmezőségi elvárások között. Jó példa erre, amikor az egyik OEM nyilvánosan bejelentette, hogy az eszközarányosan 20 százalékos működési bevételére számít, ugyanakkor a beszállítóival szemben az elvárása az volt, hogy egyetlen szállítói árrés se haladja meg a 6 százalékot, és ez a százalék minél alacsonyabb, neki annál jobb.

Ráadásul számos nagy gyártóvállalat vezetője véli úgy, hogy az ár és a gyártás hatékonysága szorosan összefügg. Egyszóval, a legjobb működéssel rendelkező szállítók képesek a legalacsonyabb költségeket fenntartani, és ezzel egyidejűleg a legnagyobb profitot termelni. Emiatt az alacsonyabb árak nem feltétlenül jelentenek alacsonyabb beszállítói árrést. Végül is mindig van olyan cég, aki hajlandó az eredeti beszállító helyébe lépni – írta az Industry Week.

Kiemelt Partnereink