Elemzések Az újautó-logisztikának is el kell indulnia a fenntarthatóság felé

Az újautó-logisztikának is el kell indulnia a fenntarthatóság felé

autopro.hu/D.Á. | 2021.07.03 04:23

Az újautó-logisztikának is el kell indulnia a fenntarthatóság felé

Fotó: Volkswagen of America

Egy új autó számos állomáson megy keresztül, mire eljut a gyártósorról a vevőig. Az autógyártóknak érdemes lehet felülvizsgálni logisztikai folyamataik emisszióját, amit a látványos fenntarthatósági beruházásokat eszközölő Volkswagen most meg is tesz.

Hirdetés

Az észak-amerikai Volkswagen külföldi logisztikai vezetője, Scott Marby megállapította, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátás 14 százalékáért szállítmányozási szektor a felelős. Az autógyártók és logisztikai partnereik az elektromos autók technológiáit kívánják bevezetni a teherszállításba, ezzel mérsékelve a hosszú távú emissziót, azonban Marby szerint addig is optimalizálni kell a mostani folyamatokat. A Volkswagen a partnereivel együttműködve igyekszik minél pontosabb módszereket kidolgozni a szállítmányozási folyamataik környezeti terhelésének mérésére, és keresi a legtisztább útvonalak és szállítási módok összhangját. Új kikötőkkel kezdett dolgozni az Egyesült Államokban, ezzel rövidítve a később teherautóval megtett távokat, a hosszú utakat pedig igyekeznek minél nagyobb arányban vasúton megtenni. Az új, zöldnek hirdetett ID.4-es modelleket szintén környezetkímélő, cseppfolyós földgázzal (LNG) üzemelő óceánjárók szállítják Amerikába.

Az autószalonok is hozzá tudnak tenni a javuláshoz – egy amerikai Toyota kereskedő napelemeket helyezett el az autókat vihartól védő ponyvákon, ezzel áramot termelve, amit később elektromos autók töltésére is fordíthatnak.

Túl nehéz feladat

Az optimalizációk egyik nagy hátráltatója Amerikában az autószállító teherautók 36,2 tonnás tömegkorlátozása. A modern kamionok környezetvédelmi berendezései extra tömeget jelentenek, a manapság divatos SUV-k és az Amerikában népszerű pickupok pedig olyan nehezek, hogy kevesebb szállítható belőlük egy fuvarral, így csökken a hatékonyság, és több fuvar szükséges. Ezt a problémát az elterjedő elektromos autók tovább súlyosbítják, hiszen azok jóval nehezebbek a belső égésű motorral hajtott társaiknál.

A Tesla Model S-ből például csak hét darab szállítható egyszerre, miközben egy átlagos autóból kilenc. Az autószállítási szektor a törvényileg szabályzott tömegkorlátozás tíz százalékos emelését próbálja kiharcolni az Egyesült Államokban, és várnak a 2021-es egybillió dolláros infrastruktúra-fejlesztésekre. A teherautók megengedett hosszának növelését tíz évbe telt kiharcolni, így várhatóan ez a lobbi sem lesz egyszerű, pedig a fuvarok számának növelését emissziós szempontból érdemes lenne elkerülni. A cél tehát az autógyártók, szállítmányozási szereplők és a kormányok szorosabb együttműködése, több adat kitermelése és elemzése, és a tehergépjármű-vezetők megbecsülése — számolt be az Automotive Logistics.

Kiemelt Partnereink