Elemzések Az önvezető autók kibontakozásának lehetünk szemtanúi

Az önvezető autók kibontakozásának lehetünk szemtanúi

autopro.hu/Sz.K. | 2024.03.04 04:18

Az önvezető autók kibontakozásának lehetünk szemtanúi

Fotó: instagram/inside_ericsson

Az önvezető autótechnológia megjelenése az elkövetkező években drámaian átformálhatja a közlekedést és a mobilitást, és már nem is annyira a távoli jövő.

Hirdetés

Az olyan autógyártók, mint a Tesla, a General Motors és a Volvo az elmúlt évtizedekben olyan, egyre kifinomultabb vezetőtámogató funkciókat vezettek be, mint az automatikus vészfékezés, a sávtartó asszisztens, az önparkolás és a fejlett sebességtartó automatika. Ezek a képességek az önvezető jövőbe engednek bepillantást azáltal, hogy biztonságosan automatizálják a vezetés bizonyos részeit.

Gyorsan fejlődnek az autonóm technológiák

Az érzékelőfeldolgozás és a navigációs algoritmusok továbbfejlesztése a közeljövőben lehetővé teszi, hogy az autók a vezető kevesebb felügyelete mellett még összetettebb környezeteket és forgatókönyveket kezeljenek.

A Tesla „Full Self-Driving” (FSD) béta-szoftvere például statisztikai modellezést és neurális hálózatokat használ, hogy a kamera-, radar- és ultrahangos érzékelők adataiból vezetési döntéseket hozzon. Az FSD olyan technikák révén, mint a prediktív forgalmi modellezés, potenciálisan lehetővé teszi a következő 2-3 évben a megbízható, háztól házig tartó autonóm vezetést, bár a hatóság jóváhagyásáig még emberi felügyelet mellett.

Tíz évre a teljesen autonóm autóktól

Az ötödik szintű autonóm járművek emberi beavatkozás nélkül képesek önmagukat vezetni. Ehhez a mesterséges intelligencia olyan nehéz kihívásait kell megoldani, mint a hardver stabilitása és az infrastruktúra koordinálása. Az emberi járművezetőkéhez hasonló megbízhatóság elérése több milliárd extrém vezetési forgatókönyv esetén monumentális kihívást jelent.

A Waymo több mint 30 millió valós kilométert tett meg az önvezető szoftver betanítása érdekében, a szimulációs technikák pedig még tovább feszegethetik a határokat. A Waymo szimulációs flottája például 2020-ban több mint 20 milliárd virtuális kilométert tett meg a képességek stressztesztelése érdekében. Ezzel párhuzamosan a fedélzeti hardvereknek rendkívül magas megbízhatósági küszöbértékeket kell elérniük az alkatrészek évtizedes élettartama alatt – ez egy összetett, az autógyártók és beszállítók elektromos, mechanikai és szoftvermérnöki munkáit átfogó, több szakterületet érintő kihívás.

A General Motors és a Cruise Origin vezető nélküli siklója az iparág ambícióit példázza azzal, hogy teljesen újragondolja a hagyományos kezelőszervek nélküli járműbelsőt. A legtöbb szakértő mégis úgy véli, hogy még legalább 5-10 évre vagyunk attól, hogy a teljesen autonóm személygépkocsik általánossá váljanak. A logisztikai cégek számára a kiszámítható, rögzített útvonalakon történő kereskedelmi szállítási alkalmazások viszont sokkal hamarabb közelednek a valósághoz.

Sokakat segítenének ki az automatizált járművek

A biztonságos, megfizethető autonóm mobilitás jelenléte világszerte átalakíthatja a gazdaságokat és a közösségeket. Amint azt a Deloitte egy piaci tanulmányában megállapítja, az önvezető autók csak az Egyesült Államokban 2030-ra évi 400 milliárd dolláros piaci lehetőséget jelentenek – a termelékenység, a környezeti fenntarthatóság és a közúti biztonság növekedése, valamint a torlódások és a szállítási költségek csökkenése révén.

Az autonóm mobilitás új modelleket jelent a járműtulajdonlás és a tömegközlekedés számára. A helybeli üzemeltetésű, igény szerint hívható autonóm transzferszolgáltatások több család közlekedési igényeit is kielégíthetnék egy környéken. Az önvezető városi buszflották megfizethető, fix útvonalakon történő szállítást kínálnak anélkül, hogy az egyéni tulajdonlásra támaszkodnának. Az olyan vállalatok, mint az Amazon, még az autonóm szállítójárműveket is vizsgálják, hogy csökkentsék az utolsó kilométeren is a szállítási költséget.

Fordulópont az autóiparban

Az autóipar, amely több mint egy évszázadon át meghatározta a globális gyártást és a modern életet, válaszúthoz érkezett. Az olyan startupok, mint a Zoox, és az olyan befutott szereplők, mint a Ford, az autonóm technológia köré szerveződő szervezetek újraformálásával igyekeznek az átmenet élére állni.

Az elkövetkező évtizedek fogják meghatározni a győzteseket és a veszteseket, mivel az autonóm vezetés újra definiálja a járműveket, az üzleti modelleket és a mobilitás ethoszát, miközben küzd az éghajlatváltozás ellen. A közlekedésben bekövetkező szeizmikus változások mindig időbe telnek – de az önvezető autók kora kétségtelenül évről évre közelebb kerül.

A mesterséges intelligencia, az infrastruktúra és a szabályozás gyakorlati újításai a mobilitás biztonságosabbá, fenntarthatóbbá és elérhetőbbé tételével a társadalom mélyreható átalakulását ígérik – írja a Medium.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink