Elemzések Az önvezetés tizenkét alapelve

Az önvezetés tizenkét alapelve

autopro.hu/V.M. | 2019.07.19 07:10

Az önvezetés tizenkét alapelve

Tizenegy OEM és autóipari beszállító közösen készítette tanulmányt a harmadik és a negyedik szintű önvezetési képességgel rendelkező járművekkel szemben támasztott követelményekről. A különböző szintek pontos besorolását az Autóipari Mérnökök Társasága nemzetközileg elfogadta.

Hirdetés

A német Szövetségi Statisztikai Hivatal (Destatis) által közzétett statisztikák alapján a közlekedési balesetek több mint 98 százaléka emberi tényezőre vezethető vissza. A tengertúlon is hasonlóak az adatok. Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal adatai szerint az Egyesült Államokban bekövetkező súlyos balesetek 94 százaléka emberi hibának tudható be. Az önvezetésnek éppen ezért juthat kiemelt szerep a baleseti statisztikák javításakor. Azonban komoly kihívásokat kell még leküzdeniük a mérnököknek az önvezetés megvalósításáig. A német Önvezetésért és Összekapcsolt Közlekedésért Felelős Etikai Bizottság 2017 júniusában megfogalmazott célkitűzése, „az emberi vezetési teljesítménnyel szemben nyújtott alacsonyabb kockázat” azonban vitathatatlan.

A Destatis statisztikái szerint két súlyos baleset között átlagosan 300 ezer kilométert tesz meg egy járművezető, míg egész élete során átlagosan 700 ezer kilométert vezet. A két halálos kimenetelű baleset között átlagosan megtett távolság az Egyesült Államokban 228 millió kilométer, míg a német autópályákon 661 millió kilométer.

Az önvezető rendszerekkel szemben támasztott 12 alapkövetelmény a következő:

1. Biztonságos működés

Az önvezető rendszernek kezelnie kell a műszaki eredetű hibákat. Biztonsági szempontból releváns részegységek meghibásodása vagy elérhetetlenné válásakor az autónak kompenzálnia a hibát és elfogadható mértékű kockázat mellett át kell állnia biztonságos üzemmódra. Mindezt úgy, hogy elegendő időt kell hagyni a sofőrnek a jármű feletti irányítás átvételéhez. A meghibásodás, illetve funkciókiesés nem vezethet balesetveszélyes helyzethez.

2. Működési keret

A biztonságos működés veszélybe kerülésekor, a rendszer ellensúlyozza a hibát vagy átadja az irányítását. Ezekre is elegendő időt hagy a sofőrnek. A rendszernek ismernie kell a potenciálisan előforduló hibalehetőségeket és azok elhárításának módját is.

3. A jármű vezetője által kezdeményezett irányításátvétel

Az önvezetési funkciót egyértelmű beavatkozással ki-, illetve be lehessen kapcsolni.

4. Kiberbiztonság

Az önvezető rendszer kiberfenyegetésekkel szembeni védelmét biztosítani kell.

5. A vezető felelőssége

A vezetőnek megfelelő állapotban kell lennie az irányítás átadásakor. A jármű figyeli használója állapotát, és tudatja vele az adott helyzetben ráháruló feladatokat, egyúttal figyelmezteti a biztonság szempontjából fontos szituációkra. A jármű vezetőjének teljes mértékben tisztában kell lennie az aktuális közlekedési helyzetben rá háruló felelősséggel. Az aktuális üzemmód egyértelmű és félreérthetetlen legyen a vezető számára, csakúgy, mint az üzemmódok közti váltás.

6. A jármű által kezdeményezett irányításátadás

Az önvezető rendszer a lehető legkisebb kockázattal járó állapotot biztosítsa. Ha a gépjármű vezetője nem tesz eleget az irányítás átvételére való felszólításnak, a jármű reagál és végrehajtja a megfelelő manővert, aminek megválasztása függ a közlekedési helyzettől és a rendszer állapotától. A jármű által kezdeményezett irányításátadás könnyen észlelhető és végrehajtható legyen.

7. Kölcsönös függőség a jármű vezetője és az önvezető rendszer között

A biztonsági szint értékelésekor a rendszer figyelembe veszi az önvezető funkció felhasználóra gyakorolt hatásait. Az irányítás vezető általi átvételekor, azaz az önvezetési szakasz végét jelentő kritikus pillanatban különösen.

8. Biztonsági értékelés

A biztonsági érdekében olyan ellenőrzési módszereket használnak, hogy az általános biztonsági szint folyamatosan, stabilan növekedjen.

9. Adatrögzítés

A járműnek rögzíti az önvezető rendszer adatait egy rendkívüli esemény vagy baleset bekövetkezésekor, mindezt természetesen az adatvédelmi törvényeknek megfelelően.

10. Passzív biztonság

A gépjárművek felépítését módosítják a balesetek körülményeinek, bekövetkezéseinek önvezetésből eredő változásaihoz. Az utasok védelmét a megváltozó üléspozícióhoz és az új járműhasználati szokásokhoz igazítják.

11. A forgalomban tanúsított viselkedés

Az önvezető jármű viselkedése könnyen érthető és kiszámítható legyen a közlekedés többi résztvevője számára. A rendszernek ismernie kell az adott területen érvényes közlekedési szabályokat és azok szerint kell eljárnia.

12. A biztonságos üzemelés korlátai

A rendszernek fel kell ismernie működésének korlátait, különös tekintettel azokra, amelyek ellehetetlenítik az irányítás átadását a sofőrnek, egyúttal lépéseket kell tennie az ezekből adódó veszélyek elkerülésére.

A mérnökök előtt tehát még rengeteg feladat áll addig, amíg kidolgozzák az önvezetés hétköznapokban használható formáját. A technikai akadályok leküzdése mellett a jogszabályi környezetet is a folyamtosan fejlődő technológiai körülményekhez kell igazítani.

Nyitókép: Pexels

Kiemelt Partnereink