Elemzések Automatizálással a raktári munkaerőhiány ellen

Automatizálással a raktári munkaerőhiány ellen

autopro.hu/D.Á. | 2021.11.30 13:19

Automatizálással a raktári munkaerőhiány ellen

Fotó: Pixabay

A termékek és szolgáltatások iránti egyre nagyobb kereslet szorult helyzetbe hozta a gyártókat, beszállítókat és logisztikai szereplőket egyaránt. A vállalatoknak nem sikerül megszerezniük azokat az ideiglenes dolgozókat sem, akik a csúcsidőszakokban be szoktak segíteni a logisztikai iparban, így már csak ebből az okból is az automatizálás felé kell fordulniuk.

Hirdetés

A fizikai boltokról az online kereskedelemre tömegével váltó fogyasztók több munkát adtak a logisztikai elosztóközpontoknak és raktáraknak, mint valaha, azonban nincs elég munkaerő az igény kielégítésére. Nincs, aki vezesse a nehéz tehergépjárműveket, és a raktárakba sem találni embert. A komissiózás és csomagolás különösen nehezen megy, ezért a vállalatok számos esetben megemelik a betanított munkások béreit, hogy vonzóbb legyenek ezek a munkakörök. Az ennek nyomán növekvő költségeket és csökkenő haszonkulcsot azonban közvetetten a vevőknek kell majd megfizetniük.

Haladni kell a korral

A hagyományosan működő, manuális folyamatokra építő raktárakban dolgozók szedik le az árut a kamionról, ők válogatnak és csomagolnak, majd rakodnak is fel. Ezeket a folyamat hatékonyabbá lehet tenni digitális megoldások nélkül is pár lépésben:

  • minden egyes árucikknek saját, dokumentált helyet kell kinevezni a raktárban
  • külön zónában kell tárolni a legnagyobb forgalmat generáló árukat
  • a megfelelő tárolási módszereket érdemes alkalmazni (például a gyorsan cserélődő árukat raklapokon tartani)
  • a hasonló árucikkeket egy helyen tartani, ezzel is csökkentve a komissiózási időt.

Az ezeket a hatékonyságot szolgáló intézkedéseket, esetleg részleges automatizálást bevezető vállalatok az adatok alapján jelentősen csökkenteni tudták ráutaltságukat az emberi munkaerőre.

Képbe kerül az automatizálás

Jó átmenet lehet, ha részleges automatizálási megoldásként létrejön egy rendszer, amelyben a csomagoló dolgozó készen kapja a csomagolóanyagot maga elé gépektől, majd az árucikkek elhelyezése után a felcímkézés és a továbbszállítás ismét automatizáltan megy. Ugyanezen folyamat teljesen automatizált formájában már a gép formálja a csomagolótasakokat az áru köré. A nagy értékű és törékeny áruk automatizált dobozolásakor egy gép vágja méretre a dobozt, majd zárja le azt.

Az automatizált komissiózás és csomagolás gyorsabbá és gördülékenyebbé teszi a csomagok előkészítését a kézbesítését. A teljes automatizáltság a léptékek növekedésével egyre hasznosabb, hiszen a gépek megállás nélkül és kevesebb hibát vétve tudnak működni.

Ha a termékek gyorsabban áramlanak, kevesebbe kerül a raktár menedzselése, nő a bevétel és elégedettebbek lesznek a vásárlók. Ezt több technikai újítás is elősegítheti. Helytakarékos önjáró raktári járművek (AGV-k) vehetik át a hagyományos targoncák helyét, főleg a kisebb raktárakban; szkennerekkel felszerelt drónok automatizáltan ellenőrizhetik és dokumentálhatják a raktárkészletet; felhőalapú, felhasználóbarát online rendszerek vezethetők be, valamint különböző szenzorokkal, viselhető eszközökkel és rádiófrekvenciás azonosítási (RFID) megoldásokkal tehetők hatékonyabbá a mindennapok a raktárakban.

Az átállás ütemezése

Először a nagy volumenű, egyszerűbb, ismétlődő folyamatokat érdemes automatizálni, így érhető el a legnagyobb eredmény a legkönnyebben és leggyorsabban. A folyamatok egyszerűsíthetőek és gyorsíthatóak, a monoton emberi munka kiváltható, kevesebb dolgozóra van szükség. A további törekvések esetén mindig meg kell találni az egyensúlyt az emberi és az automatizált munka között, valamint a befektetés-megtérülés viszonyt gondosan körbe kell járni, akár erre szakosodott külső tanácsadók segítségével — áll a Warehouse & Logistics News írásában.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink