Elemzések A szoftverek határozzák meg az autóipart

A szoftverek határozzák meg az autóipart

autopro.hu/D.Á. | 2021.08.14 16:21

A szoftverek határozzák meg az autóipart

Fotó: ZF Press

Pár éven belül az elektronika és a szoftverek lesznek a legmeghatározóbb tényezők az autóiparban. A gyártóknak jelentős technológiai és szemléletbeli fejlesztéseket kell eszközölniük, ha versenyben akarnak maradni a jövő piacán.

Hirdetés

A meghatározó technológiai trendek, mint az önvezetés, konnektivitás, elektrifikáció és autómegosztás új szintre helyezik az autóelektronikával és szoftverekkel szemben támasztott követelményeket a következő évtizedben. Biztonságosabb, nagyobb teljesítményű szoftverek szükségesek az önvezetéshez, internetalapú architektúra a konnektivitáshoz, alapjaiban újragondolt elektromos rendszer és vezérlő szoftverek az elektromos autókhoz, személyre szabható és könnyen használható szoftverek az autómegosztáshoz. A fejlesztések során számos állami és nemzetközi szabályozás köti a gyártók kezét. A naprakész, folyamatosan fejlődő felhasználói élmény érdekében az autóknak alkalmasnak kell lenniük interneten keresztül távoli frissítéseket lebonyolítani, autómegosztáshoz pedig a minél egyszerűbb és biztonságosabb bejutási rendszereket is kell fejleszteni. Az elektromos autók hatékonyabb energiamenedzsmentje szintén szoftveresen fejleszthető, ezzel segítve az elektromos mobilitás terjedését. Mindez egy alapjaiban átgondolt platformot igényel a gyártóktól, amely által versenyelőnyre tehetnek szert, ugyanakkor nagy kockázatot is vállalnak.

Mindennek az alapja a letisztultság

Az autók elektronikája és szoftverei sokkal gyorsabban fognak fejlődni, mint maga a teljes autóipar, ezzel pedig új lehetőségek nyílnak meg a beszállítók, félvezetőgyártók és külső szoftverfejlesztők előtt is. A jövőben az autók elektromos/elektronikus rendszerei nem sok, különálló vezérlőegységből (ECU) tevődnek majd össze, hanem az autókat pár nagy egységre osztó, majd azokon belül minden alegységet kezelő domain vezérlőkből, majd később teljesen centralizált rendszerek lesznek kialakíthatók. Az elektromos és szoftveres rendszerek egyre letisztultabbá, olcsóbbá és könnyebben frissíthetővé és bővíthetővé válnak, a szabványosításnak köszönhetően pedig a szoftverek rugalmasabban alakíthatók az ügyfél igényei szerint, illetve különböző piacok szabályozásainak megfelelve. A kínai piac például kitüntetett figyelmet kíván az állami és fogyasztói igények alapján. A hardverek kompaktabbak lesznek, kevesebb vezeték használata szükséges, ezáltal könnyebb és egyszerűbben szerelhető rendszer jön létre. Ezek a törekvések egyelőre csak a fedélzeti infotainment rendszerekben mutatkoznak, de a jármű egészére vonatkozó, átfogó rálátás fog elvezetni a magasabb szintű önvezetéshez is.

Tapasztaltabb konkurencia

Az autógyártók megszokott fejlesztési versenyébe új szereplők fognak belépni. A techcégek egyre nagyobb befolyással lesznek az autóiparra, szórakoztatóelektronikai ökoszisztémáik egyre inkább elterjednek a járművekben. A jövőben sokkal inkább házon belül fejlesztenek majd szoftvereket az autógyártók, és a hagyományos gyártó-beszállító viszony helyett jóval szorosabb együttműködés várható az autógyártók és szoftverfejlesztő, chipgyártó cégek között. A techcégek és az új generációs elektromosautó-gyártók a minőségi szoftvert helyezik előtérbe, és ezen a téren felül is múlják a hagyományos autóipari szereplőket a rengeteg rendelkezésre álló adattal és tapasztalattal. Számos ilyen gyártó üzleti modelljét képezi az utólag vásárolható szoftveres extrák palettája, így a már meglévő autóállományból is további bevétel nyerhető ki. Ezt a sémát természetesen a legmodernebb internetes, felhőalapú hálózatoknak kell megalapozniuk.

Az elektromos és elektronikus rendszerek következő generációjának kifejlesztése komoly elköteleződéssel jár a gyártók részéről. Többe fog kerülni az új rendszerek kidolgozása, mint a meglévők fejlesztése, de a befektetés idővel megtérül, ha a gyártók átlátják a teljes képet. Fordítani kell a tehetséges, képzett fejlesztők alkalmazására, kutatás-fejlesztésre és a vállalati struktúrák minél gördülékenyebb, szoftverfókuszú működésre való átalakításába – ezeken a területeken a feltörekvő autógyártók és techcégek állnak az élen. A gyors és rugalmas szoftverfejlesztésre való átállás a hardveres oldal egyszerűsítését és sztenderdizálását is eredményezi, ami például kevesebb és olcsóbb vezetékelést jelent egy autó elektromos rendszerében. A szoftverfejlesztés elkülönítése azt is jelenti, hogy a már olcsóbbá vált hardveres részen tovább lehet spórolni, mivel a gyártók szabadabban válogathatnak a beszállítói ajánlatok közül.

A gyártóknak már rövid távon is próbálkozniuk kell a szoftverközpontúság miatt indított, egyre hatékonyabb adatgyűjtést kihasználva plusz bevételhez jutni, de a hangsúly a később megtérülő befektetéseken van. Határozott stratégiát kell kijelölni az átálláshoz, ezt pedig nem árt egy külön csapattal megfogalmaztatni, amelyek a felhasználói igényeket értelmezik, hiszen a végső cél ezek kielégítése. A jövőben a szoftverek válnak majd az autóipari siker fokmérőjévé — olvasható a McKinsey elemzésében.

Kiemelt Partnereink