Elemzések A koronavírus megingatta, de van jövője az autómegosztásnak

A koronavírus megingatta, de van jövője az autómegosztásnak

autopro.hu/P.B. | 2020.07.17 13:48

A koronavírus megingatta, de van jövője az autómegosztásnak

Fotó: GreenGo

Az elmúlt hónapokban a közlekedés módjának megválasztásában a fertőzésveszély elkerülése lett az elsődleges szempont, ez pedig minden olyan közlekedési forma használatát visszavetette, ahol az embereknek érintkeznie kell mással, vagy mások által is használt tárgyakkal. Az autómegosztó szolgáltatások számára viszont biztatóbb lehet a jövőkép a tömegközlekedéshez képest.

Hirdetés

A McKinsey friss tanulmányában arra keresi a választ, hogy a közösségi autózással foglalkozó cégek hogyan lábalhatnak ki a jelenlegi válságból. Ez a kérdés nemcsak ezen vállalatok számára fontos, hanem össztársadalmi szinten is lényeges, hiszen az autómegosztó szolgáltatások hozzájárulnak a környezetvédelemhez és segítik a forgalom csökkentését. Emellett az autógyártóknak is jól jönne, ha nem omlana össze ez a szegmens.

A tanulmány felhívja a figyelmet két felmérésre: a koronavírus-járvány előtt az emberek 14 százalékának volt fontos a közlekedési módjának kiválasztásakor a fertőzésveszély elkerülése, míg 47 százalék számára az idő volt a legfontosabb szempont. A járvány alatt már a biztonság vált elsődlegessé, 45 százalék választotta ezt, míg a gyorsaságot csak 33 százalék.

Nem bíznak az emberek a közösségi közlekedésben

Szintén a McKinsey felmérése mutat rá, hogy a koronavírus-járvány hatására az emberek szinte csak az egyéni közlekedési módokban bíznak. Arra a kérdésre, hogy biztonságosnak tartják-e az adott közlekedési formát, 81 százalék felelt igennel az autózás esetében, míg a biciklizés, motorozás vagy gyaloglás a válaszadók 55 százaléka szerint biztonságos. A többi lehetőséggel szemben drasztikusan bizalmatlanok voltak a válaszadók: a közösségi rollerezés vagy kerékpározás 8, a tömegközlekedés 7, míg az autómegosztás mindössze 5 százalék szerint biztonságos. A stoppolás szintén a válaszadók 5 százaléka szerint biztonságos.

A McKinsey tanulmánya szerint viszont ezt a bizalmatlanságot lehet csökkenteni, és népszerűbbé tehető az autómegosztás, ehhez ugyanakkor változtatásokat kell eszközölni az ezzel foglalkozó cégek üzletpolitikájában.

Háromlépcsős stratégia

A tanulmány szerint az első lépcsőn már túl vagyunk, ez volt a járvány kirobbanása után adott azonnali reakció. Ilyen például a fertőtlenítés és a takarítás jóval alaposabb elvégzése, védőeszközök elhelyezése az autókban, valamint különböző kedvezmények biztosítása a szolgáltatást igénybe vevők számára. Erre egyébként Magyarországon is láttunk példát, az autopro.hu is beszámolt a hazánkban jelenlévő szolgáltatók lépéseiről.

Második lépcsőben hosszútávú stratégiákat kell kidolgozni, közben érdemes a helyi önkormányzatok, kormányzatok támogatását keresni. A törzsvásárlók megtartása érdekében érdemes a lojalitást jutalmazó kedvezményeket bevezetni, valamint a cég működését is érdemes áttekinteni.

A McKinsey által javasolt stratégia harmadik foka az új normákhoz való alkalmazkodás, a szolgáltatások átszabása, újragondolása valamint a potenciális partnerek keresése.

A biztonság továbbra is prioritás marad

A tanulmány összegzéseként elmondható, hogy az új normákhoz való alkalmazkodás elengedhetetlen lesz a közösségi autózásban érdekelt cégek számára. Az ugyan kérdéses, hogy mennyire marad életünk állandó része a járványtól, járványoktól való félelem, de az biztos, hogy a gyakoribb fertőtlenítés, a maszkok kihelyezése és egyéb fertőzésveszély elleni intézkedés nélkül kevésbé lesznek vonzóak az ilyen cégek.

Kiemelt Partnereink