Elemzések A gumiabroncsok piacát is felforgathatják a kínaiak

A gumiabroncsok piacát is felforgathatják a kínaiak

autopro.hu/Sz.K. | 2023.09.20 04:20

A gumiabroncsok piacát is felforgathatják a kínaiak

Fotó: Facebook/Pirelli

Piero Misani, a Pirelli kutatási és fejlesztési ügyvezető alelnöke szerint különösen Kína részéről helyeződik nagy nyomás az európai gumigyártókra, ami azt fogja jelenteni, hogy a versenytársak gyorsan felzárkóznak, mind mennyiségi, mind minőségi szempontból.

Hirdetés

„A múltban csak a hagyományos versenytársakat figyeltük, de ma már tágabb látókörrel kell rendelkeznünk. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy vannak újonnan érkezők, különösen Ázsiából vagy szűkebben Kínából, amelyek rendkívül agresszívek és gyorsan fejlődnek. Nem csak az innovációról van szó, hanem az innováció sebességéről is – tehát gyorsan felzárkóznak” – nyilatkozta az Autocarnak Pieros Misani, a Pirelli K+F üzletágának ügyvezető alelnöke.

A szakember szerint a fentiekre kiváló példa a kínai Triangle. Egy évtizeddel ezelőtt néhány nagy európai cég tipikus gazdaságos alternatívaként használta, amikor új prémium abroncsokat mutatott be. Mostanra bevezette saját, nagy teljesítményű Sportex termékcsaládját, és az iparág egyik jövőbeli vezető márkájaként tartják számon.

Egy másik példa a japán Falken, amely idén lett 40 éves: egykor olcsó abroncsnak számított, de ma már középkategóriás márkaként pozícionálják. Gyakran zavarba hozza a drágább riválisokat a tekintélyes független abroncsteszteken, Andreas Giese európai vállalati vezető elmondása alapján. Ennek eredményeképpen a márka később több autógyártó, köztük a Mercedes-Benz eredeti felszereltségi jóváhagyását is elnyerte.

Nem feltétlen baj ez

Ez a távol-keleti nyomulás azonban Misani szerint nem rossz dolog. Ahogy az újoncok igyekeznek lépést tartani, a befutott márkáknak keményebben kell előre haladniuk az új technológiák kifejlesztése érdekében, és „ismét előnyt kell kialakítaniuk valakivel szemben, aki felzárkózik”.

„Ezért kell őket alaposan szemügyre vennünk, de az innovációval is gyorsan kell haladnunk, hogy az előnyünk megmaradjon” – mondta.

Ilye innováció lehet a Cyber Tyre nevű gumiabroncs, aminek célja, hogy egy adathálózathoz - például 5G-hez - csatlakozó gumi figyelmeztesse a többi járművet a közelgő úthibákra, például kátyúkra, nedves felületre vagy gyenge tapadású területekre. Ezek az autók ezután ennek megfelelően módosíthatják a beállításokat a biztonság optimalizálása érdekében. Ez megnyitja az utat az autonóm járműveken belüli fejlettebb felhasználás előtt is.

„Néhány évvel ezelőtt kezdtük el a fejlesztést, már bővítjük az alkalmazást, és úgy gondoljuk, hogy ez lehet a következő lépés, a következő forradalom a gumiabroncsok világában” – mondja Misani.

Ennek a technológiának egy nagyon korai formája már használatban van. A McLaren Artura szupersportkocsihoz tervezett, szoftveresen vezérelt P Zero MC-C testre szabott gumiabroncs több részletet képes elküldeni az autónak, és nagyobb pontossággal, mint a szelepen lévő hagyományos szenzorok.

Az adatokat a Pirelli által készített szoftver dolgozza fel, és integrálja az autó elektronikájába. Egyes információk a műszerfalon és a központi kijelzőn láthatók; más információkat az autó elektronikája a vezetői riasztórendszerek kalibrálásához használ fel.

A McLaren esetében e funkciók egy része a versenypályán is használható: a sofőrök értesítést kapnak arról, hogy a gumiabroncsok mikor érték el az optimális hőmérsékletet, és mikor kell újra lehűteni őket.

Fenntartható gumi elektromos autókra

Misani szerint a gumiabroncsokat arra is fel lehetne használni, hogy a jövőbeli elektromos autóknak személyre szabott tulajdonságokat adjanak, különösen mivel egyre több autó alapul rokon platformokon hasonló, nagy hatótávolságot megcélzó kialakítással.

Ezeknek az elektromos autókra szánt gumiabroncsoknak Misani szerint másnak kell lenniük, mint a belső égésű autókra szánt társaiknak, hogy strapabíróbbak legyenek, tekintettel az elektromos autók többletsúlyára és nagyobb közvetlen nyomatékteljesítményére.

Ez - tette hozzá - egy másik pluszt is hoz: a fenntarthatóságot. A jobb kopási arány kevesebb abroncscserét jelent, ami jobb a környezet számára.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink