Elemzések A brexittel vége a just-in-time gyártásnak

A brexittel vége a just-in-time gyártásnak

Kuthi Áron | 2018.10.10 06:00

A brexittel vége a just-in-time gyártásnak

Kevesebb mint fél év van hátra a brexit határnapjáig, a rettegett 2019. március 29-i dátumig, ám semmi jele egy EU-Nagy-Britannia közötti megállapodásnak. Legalábbis olyannak, amely mindkét fél számára elfogadható lenne. Az aggodalom a brit gazdaság minden szektorában érezhető, de a semmibe való kilépés főképp a rendkívül kifinomult beszállítói láncot működtető autóipart rángathatja meg. A Nissan példáján mutatjuk meg, mit jelentene, ha egyik napról a másikra vámot kellene fizetni minden alkatrészért.

A japán Nissan 1986-ban, a Thatcher-éra teljében kezdte a gyártást Sunderlandben, egy nagy múltú nehézipari térségben, ahol a bányászatból, a hajógyártásból százezer ember élt. Az első típus a Nissan Bluebird volt, amiből az első évben 24 ezret gyártott a 430 dolgozó. 2000-ben a Micrát már 300 ezer példányban készült lényegesen több emberrel. Ma a gyár kiterjedése már többszöröse a kezdeti üzemcsarnoknak, ahol 7700 ember dolgozik, a helyi beszállítók pedig további 30 ezer embert foglalkoztatnak. A brit The Guardian hosszú cikkben járta körül, hogy a szigetország negyven éve még elmaradott északkeleti térségét mennyire felhúzta a Nissan megtelepedése, és hogy mi mindent felborogatna egy megállapodás nélküli távozás az EU-ból.

Kezdjük ott, hogy a Nissanhoz az alkatrészek 85 százaléka külföldről, nagyrészt az Európai Unió más tagállamaiból érkezik. Mivel az EU vámuniót is jelent, a beszállítás folyamatos és akadálymentes, naponta 5 millió alkatrész érkezik hajón. A raktárkészletet csak úgy lehet a minimális töltöttségre szorítani, ha a gyártás és a beszállítás kiegyensúlyozott, készleten csak fél műszaknyi termelésre elég alkatrész található. Vagyis a percenként két Nissant legyártó sorok rögtön leállnának, ha minden tételt vámolni kellene 2019. március 29-től kezdődően.

A lap felidézi, mit mondott a Nissan igazgatója egy londoni parlamenti bizottság előtt. Colin Lawther szerint ha nem maradnak meg a 97 százalékos hatékonysági szinten, az a katasztrófával egyenlő. Vagyis a sunderlandi gyár legfeljebb 6 percnyi leállást engedhet meg magának naponta.

Ha nincs megegyezés az Európai Unió és Nagy-Britannia között, akkor áprilistól az ország és az EU közötti kereskedelmet automatikusan a Világkereskedelmi Szervezet szabályai irányítják. Ez alapjaiban azt jelenti, hogy a brit autóexportot 10, a szigetországba irányuló uniós alkatrész-exportot 4,5 százalékos vámtétel sújtaná. Számítások szerint egy autó előállítása így 2000 fonttal lenne drágább. A Nissan szerint ez évente félmilliárd fontnyi plusztételt jelentene.

Hogy azért összetettebb a kép, azt az is bizonyítja, hogy pár hónappal a brexit-népszavazás után jött a bejelentés, hogy az új Qashqai és az eddig Japánban készített X-Trail gyártását a Nissan a sunderlandi üzemben képzeli el. A Nissan-Renault-Mitsubishi-csoport főnöke azonban biztosítékokat és anyagi kompenzációt kért a brexit negatív hatásainak ellentételezésére. A Nissan jövőjét illetően annyira nagy a bizonytalanság, hogy a brit kormány és a vállalat vezetése közötti tárgyalások jegyzőkönyveit titkosították.

Kiemelt Partnereink