Elemzések Tényleg elfogyhat a kobalt?

Tényleg elfogyhat a kobalt?

autopro.hu/Sz.K. | 2018.07.02 06:00

Tényleg elfogyhat a kobalt?

A kobalt, csakúgy, mint a lítium, az e-mobilitás akkumulátorainak egyik legfontosabb összetevője, ennek megfelelően jelentős mennyiségben fogy az elektromos autók gyártása során. De hogyan biztosítható mégis hosszú távon a szükséges mennyiség?

Hirdetés

Az akkumulátorokhoz felhasznált nyersanyagok jelentik az autóipar új aranyát. Sorra jelentik be az újabb és újabb akkumulátorkészítő üzemek építését, a versenyben már nem csak ázsiai játékosok vesznek részt, Európa is nagyratörő terveket dédelget. Ennek a keresleti bummnak a hatására vizsgálta meg a McKinsey tanácsadó szolgáltató, hogyan is néz ki az olyan fontos nyersanyagok jövője, mint a lítium és a kobalt.

Amit sokan nem tudtak, hogy nem csak néhány gramm felhasznált anyagról van szó. Egy mai elektromos autóhoz 6-12 kilogrammot használnak fel mindkét fémből, így a két nyersanyaghoz való hozzáférés döntő fontosságú a gyártók számára. Ha ellátási hiánnyal küzdenek, azt kockáztatják, hogy elveszítik a vásárlókért folyó versenyt.

A tanácsadó tanulmánya a következő eredményeket találta: a lítium miatt az autógyártóknak egyelőre nem nagyon kell aggódniuk. A kiaknázás ellenére három ország – név szerint Chile, Ausztrália és Kína – adja a világ lítiumtermelésének 85 százalékát. Csak ez a három ország 2025-ig elegendő lítiumot termel majd, így az e-autók iránti kereslet intenzív növekedéséig nem lehetnek komoly ellátási problémák.

A kobaltnál az előrejelzések már jóval rosszabbak, mivel a világ nyersanyagkészletének kétharmada a politikailag instabil Kongóban található. A rosszabb forgatókönyv szerint ennél az anyagnál 2022-re hiány léphet fel.

A nem épp rózsás forgatókönyvekre kétféle megoldás létezik. Egyrészt újabb nyersanyaglelőhelyek után kell kutatni, és/vagy módosítani kell az akkumulátorok összetételét.

Kiemelt Partnereink