Elemzések Mitől lesz sikeres a jövő autógyártója?

Mitől lesz sikeres a jövő autógyártója?

Mester Nándor | 2014.07.25 09:41

Mitől lesz sikeres a jövő autógyártója?

Három tényező együttes fennállása sikerre viheti az európai autógyártókat, beleértve a Közép-Európában egyre növekvő kapacitásokat kiépítő cégeket és beszállítóikat - fedte fel egy hosszabb kutatás eredményeit a PwC globális tanácsadó cég vezető szakértője a brit nagykövetség budapesti, járműipari innovációs fórumán.

Hirdetés

"Van egy rossz hírem és két jó. A rossz, hogy az európai autóértékesítés még 2020-ra sem éri el a válság előtti mennyiségi szintet, a jó viszont az, hogy erősen közelíti, illetve a másik az, hogy Közép-Európában töretlen a fejlődés" - vázolta a mostani helyzetet és a kilátásokat Armin Krug, a PwC Magyarország cégtársa.

A globális tanácsadó adatai szerint a kereslet közvetlen térségünkben a nyugat-európainál kicsit nagyobb ütemű gazdasági növekedés miatt is látványosan emelkedik, tavaly például 6,2 százalékos volt a megelőző évhez képest.

„A kelet-közép-európai régióban az autóipar sikertörténet, és várakozásaink szerint ez folytatódik 2020-ig és később is. A termelés további bővülése Szlovákiában, Csehországban és Magyarországon is hozzájárul majd ehhez. A növekedés mozgatórugói lesznek például Szlovákiában a Kia új modelljei, valamint Csehországban a Skoda felfrissített modellpalettája. Magyarország mint a prémium kompakt autógyártás otthona (olyan modellekkel, mint a hamarosan gyártásba kerülő Mercedes-Benz CLA Shooting Break, valamint egy későbbi kompakt crossover, az új Audi TT, az Audi A3 limuzin és kabrió) szintén jelentős szerepet játszik majd.” - fejtegette.

Járműgyártás 2013-ban Kelet-Közép-Európában

A hallgatóság - több mint 90 magyar és más térségbeli ország, valamint brit, német, osztrák, olasz és francia vállalat közel 100 képviselője - azonban ennél is jobban figyelt, amikor arra tért ki, hogy összegzésük szerint mi vezethet sikerre egy autógyártót a következő években. A szakértő három tényezőt nevezett meg.

1. Feltétlenül lokalizálni kell a gyártást.
Vagyis oda telepíteni a nagyobb kapacitásokat, ahol jelentős és növekvőben van a kereslet. Ebből a szempontból is példaként beszélt a magyar, a cseh, a lengyel és a szlovák autóipari összeszerelő üzemekről és a hozzájuk tapadó több száz beszállítóról.

2. Erős követelmény a standardizálás.
Jobban lehet variálni a modellsorokat, rugalmasabb lehet a termelés egésze és a technológiai innováció szerteágazó jellege is megköveteli a globálisan értelmezhető standardokat.

3. Egy adott irányba kell eltolni a termék portfólió expanzióját.
A közép-európai térségben egyre jobban beágyazódott nagy európai illetve ázsiai gyártók szinte mindannyian azt vallják, hogy a SUV-ok és a prémium kisautók felé érdemes nyitni. Egyes német vállalatok a fiatalabbakat, a 25-30 éveseket is meghódítandónak tartják.

Krug kitért a beszállítói bázis fejlődésére is. Felmérésük szerint a szerepük a motorgyártásban lehet sokkal jelentősebb, főleg a Tier 1-es csoportba tartozók számíthatnak több megrendelésre. Úgy vélte, hogy a beszállítók közötti együttműködés magasabb szintre juthat már a közeljövőben, továbbá bővülhet a Tier 1-es szintű cégek már itt található kutatásfejlesztési tevékenysége, esetleg más Tier 1-es vállalatok is ide telepíthetnek bizonyos részmunkákat saját központi k+f központjukból.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink