Autopro Blog Takarékosság egy SUV-val

Takarékosság egy SUV-val

Pörge Béla | 2022.09.04 16:22

Takarékosság egy SUV-val

Fotó: Kreitli Fanni

A Honda HR-V úgy tud takarékos maradni, hogy közben a megjelenése és a kényelmi szintje is kérlelhetetlenül az SUV-k vonásait viseli magán. Autópályán azért már vannak kompromisszumai is. Teszteltük a Honda Magyarországon idén bemutatott modelljét.

Hirdetés

Sokak fejében a zöld rendszám már összeforrt a környezetbarát hajtásokkal. Ez persze jogos, ám fordított irányból kicsit kirekesztő: a hagyományos rendszámmal rendelkező autók között is vannak olyanok, amiknek kicsi a károsanyag-kibocsátása. Ilyen például a Honda HR-V, különösen városi forgalomban használva.

A HR-V a jelenleg kínált Hondák között az utolsó előtti, ami kapott elektrifikált verziót, cserébe Európában eleve csak hibridként kínálja az autót a gyártó. A HR-V hajtása egy speciális hibrid megoldás a Honda részéről: az autó tud csak elektromosan is közlekedni, a villanymotor és a belső égésű motor együtt is hajthatja az autót, de bizonyos esetekben csak a hagyományos erőforrás dolgozik. Külön érdekesség, hogy ezek között az üzemmódok között nem mi válogatunk, hanem az autó maga dönti el, mi a legjobb.

Fotó: Kreitli Fanni

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy alapjáraton (tehát a dugóban szenvedve is) és nem lepadlózva az autót nagyjából 25-30 kilométer/órás tempóig emissziómentesen a villanymotor hajtja az autót, nagyobb sebességnél bekapcsol a benzines motor is, és a városon kívül, de főleg autópályás sebességnél egyedül a hagyományos erőforrás dolgozik.

A villanymotor 131, a benzinmotor pedig 107 lóerős, utóbbi 1498 köbcenti az összes itthon elérhető autóban.

Emberközeli SUV

Nem titkolom, nem vagyok az SUV kategória rajongója. Egy ilyen autóval viszont meg lehet fogni, a HR-V méretei ugyanis emberiek, megjelenése nem annyira erőszakos, inkább az arányainak köszönhetően nem vitatható, melyik kategóriába tartozik. 4340 milliméter hosszú, 1582 milliméter a magassága, 1790 milliméter széles – semmi kirívó, ahogy az 1400 kilogramm sem egy brutális súly.

Fotó: Kreitli Fanni

A kerekek mérete 18 coll, a fekete felnikkel szerintem nagyon vagány az autó megjelenése – jól illett hozzá az általam tesztelt példány metálszürke színe is. Az itt-ott elhelyezett kék és bordó dizájnelemek tovább fokozták a külső megjelenést, de a prímet nálam a belső vitte a világosszürke ülésekkel és a váltódoboz melletti narancs csíkkal, nem beszélve a piros varrással a kormányon. Külön öröm, hogy bár automata autó, rendes váltókar került bele, nem valami csonk vagy tekerő.

A parkolókamera csak hátul segít, de ez éppen elég, ugyanis nagyon magasan ül az ember ebben az autóban, a tükrök pedig automatikusan igazodnak az autó helyzetéhez, így viszonylag jól lehet vele manőverezni.

Addig csendes, amíg elektromos

Bár a modernkor minden követelményének megfelel a modell, szerencsére nem vitték túlzásba a japánok a figyelmeztetéseket: a HR-V általában beéri vizuális figyelmeztetésekkel, csak olyan esetekben pittyeg, amikor az indokolt – nyilván a biztonsági öv használata nélkül ezt sem lehet vezetni, az pedig kifejezetten hasznos, hogy visítással adja tudtunkra a jármű, hogy elfelejtettük kikapcsolni. A táblafelismerő-rendszer azért nincs a csúcson, előfordult, hogy egyáltalán nem érzékelt semmit, vagy éppen olyan tábla alapján jelzett sebességkorlátozást, ami nem rám vonatkozott.

Fotó: Kreitli Fanni

A villanymotor természetesen nagyon csendes, és nem is zörög semmi az egyéves tesztautóban. Ugyanakkor a motor gyorsításokkor képes talán túl hangossá válni: nekem nem tetszett, hogy „csúszott” a váltó, viszonylag későn kapcsolt magasabb fokozatba, emiatt elég hangosan üvöltött a motor egyes gyorsítások alkalmával. Más kérdés, hogy a fogyasztás így sem lett horribilis.

Ha igazán bosszantó dolgot kellene kiemelnem, akkor csak egyet tudok: az indítógombot sikerült eldugni a bajuszkapcsoló mögé, így aztán egyáltalán nem esik kézre. Túlélhető probléma, de kicsit zavaró.

Elviselhető költségek

A HR-V gyári kombinált üzemanyagfogyasztása 5,4 liter száz kilométeren, azt szinte pöccre tudtam tartani. Autópályán inkább 6 és 6,5 liter között fogyaszt az autó, cserébe a városban 4,5 liter alá is le lehet menni jól kihasználva a villanymotort. Ez egy kisautó fogyasztásának felel meg, de ez ugye egy SUV, így abszolút jó értékekről beszélünk. A 40 literes tank nem egy hatalmas hodály, így azért a hatótávolság 6-800 kilométer között mozog (stabilan 800 alatt).

Tekintve, hogy egy Japánban gyártott Hondáról beszélünk, kifejezetten jól hangzik a 11,5 milliós indulóár egy ilyen járgányért. Az utastér kellemesen nagy, nem hiszem, hogy van olyan, akinek gondjai lennének benne az elhelyezkedéssel. A csomagtartó 304 literes, ami mondjuk nem tesz lehetővé komolyabb szállításokat, de egy nyaralásra be lehet férni.

Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink