Autopro Blog Szimulátorral élmény targoncát vezetni

Szimulátorral élmény targoncát vezetni

Pörge Béla | 2021.11.07 12:21

Szimulátorral élmény targoncát vezetni

Háttérben a szimulátor. | Fotó: Pörge Béla

Ma már kiváló szimulátorok léteznek, amelyek segítségével olyan járművek vezetésébe is belekóstolhatunk – szó szerint, hiszen teljesen valós élményt kapunk -, amiket a valóságban nem lenne szabályos kipróbálni, vagy éppen túl drága mulatság lenne. Az autopro.hu egy targoncaszimulátort próbált ki a közelmúltban.

Hirdetés

Természetesen soha nem gondoltam, hogy a targoncások élete könnyű lenne – mégis, kicsit mindig úgy tekintettem erre az állásra, hogy egyfajta szabadabb, élvezhetőbb munkakör a hasonló képzettséget igénylő gyári vagy raktárosi munkák világában. Elvégre a targoncás jogosítvány megszerzésén kívül más képzettség nem szükséges ehhez a munkához, és mégiscsak jobbnak tűnik, mint bármilyen monoton állás.

Nos, az biztos, hogy a targoncaszimulátor kipróbálása után sem tartom unalmasnak ezt a munkakört, de azt hiszem, nem ez lesz az az állás, ahová végleg visszavonulnék, ha valamiért az írás abbahagyására kényszerülök.

Korábban beszámoltunk róla az autopro.hu-n, hogy a Jungheinrich közös sajtóeseményt tartott a Mercedes-Benz Hungaria haszongépjárművekkel foglalkozó részlegével. Ezen az eseményen az elektromos Vito furgonok bemutatása mellett szó esett a Jungheinrich fő profilját alkotó targoncákról is. Sőt, egy szimulátor segítségével lehetőség nyílt a targoncázás kipróbálására is.

Érdekesség, hogy a Jungheinrich kiállított egy ötven évnél is idősebb, eredeti állapotában maradt targoncát is az eseményen, valamint láthattuk a különbséget a korábbi, és a modernebb elektromos targoncák között is: a fő eltérés abban mutatkozik meg, hogy az újabb targoncákat már eleve az elektromobilitás követelményei szerint tervezték, így például ezekben L-alakú akkumulátor van a jobb helykihasználás érdekében, míg a korábbi gépekben a savas akkumulátorok hatalmas helyet foglaltak.

Nem játék, szimulátor

A targoncaszimulátorban ez viszont nem számít, ott „csak” a vezetés közben látható és használt részeket modellezték le – az ülést és a kezelőszerveket. Az eszközt egy VR-szemüvegben kell használni, így teljes az élmény.

A szimulátor nem játék. Nekem persze jó szórakozás volt ez az élmény, de alapvetően a targoncások képzésére, a targoncát vezeti szándékozó emberek képességeinek felmérésére használják – valamint alkalmas reprezentációs eseményeken való részvételre is, azaz nem ez volt az egyetlen sajtóesemény, ahol civilként ki lehetett próbálni a targoncázást.

Tét nélkül lehet kipróbálni

A szimulátor tényleg valószerű, ez akkor vált igazán érdekessé, amikor emeltünk a sebességén. Az alapbeállítással kifejezetten lassan gurultam a virtuális raktárban, nem okozott gondot a manőverezés, de egy gyorsabb dolgozó gyalog is lehagyott volna. Emelve a sebességet már izgalmasabbá vált a helyzet, rögtön nehezebbé vált a kijelölt útvonal tartása.

A targoncák vezetése közben azonban a legkevesebb kihívás maga a jármű vezetése, a villával és az azon lévő rakománnyal való egyensúlyozás, manőverezés nehezebb. Stabilan megtartani a rakományt, pont oda tenni, ahová kell, mindezt szűk folyosókon – ez az igazi kihívás.

Sajnos néhány percnél tovább nehéz élvezni a targoncaszimulátort, a VR-szemüveg és a modellezett 25 kilométer/órás sebesség ugyanis már hamar szédüléshez vezethet. Az biztos, hogy szimulátorral senki nem tanul meg targoncát vezetni, viszont nagyon jó lehetőséget biztosít az eszköz arra, hogy tét nélkül kipróbálhassuk, van-e egyáltalán affinitásunk ehhez a szakmához.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink