Autopro Blog Innovációval törhetnek át a hazai kkv-k

Innovációval törhetnek át a hazai kkv-k

Somogyi Miklós | 2023.02.18 16:16

Innovációval törhetnek át a hazai kkv-k

Fotó: Pexels

A termék-, eljárás- és szolgáltatásinnováció jelentősége abban rejlik, hogy ezek nélkül nagyon kicsi az esély a régi piacok megtartására és új piacok kialakítására. Ha jelentősen növelni szeretnénk a hazai kkv-szektor súlyát a gazdaságban, akkor mindent el kell követni, hogy a működő vállalkozások dinamikusan fejlődjenek, és minél több új innovatív vállalkozás induljon el és növekedjen, ehhez pedig versenyképes új termékekre és technológiákra van szükség.

A hazai innovációs folyamatok jelenlegi helyzetét jól jellemzik az alábbi megállapítások:

  • A nem IT (Information Technology) jellegű innovatív ötletek piacra jutásának időszükséglete 3–10 év.
  • Az ígéretes innovatív ötletek 95 százaléka nem jut piaci fázisba.
  • A hazai szabadalmak száma drasztikusan visszaesett.
  • Az elmúlt tíz évben a Jeremie programba fektetett 250 milliárd forintból egyetlen középvállalattá fejlődött induló vállalkozásról sincs tudomásunk.
  • Nincs intézményi közösségi magvető tőke.
  • A hazai innováció fejlesztésért felelős kormányzat szinte mindent pályázatokkal kíván megoldani, és igen kevés az innovációs programok, projektek száma.

Ma az ötlettől a piacig folyamat időtartama a hazai fejlesztési gyakorlatban az optimálisnál lényegesen hosszabb, sok esetben 3–10 év, és nagyon sok innovatív ötlet nem kerül értékesítésre. Mi ennek az oka? A lassúság, késlekedés és sikertelenség az alábbi okokra vezethető vissza:

  • A fejlesztési folyamat folyamatos finanszírozása nem biztosított (nincs intézményi magvető tőke, az üzleti angyalok tevékenységének és a kockázati tőkebefektetéseknek nincs kialakult jó gyakorlata, a pályázatok nem támogatják a teljes fejlesztési folyamatot és körülményes az igénybevételük stb.).
  • Az ipari kutatóintézetek megszűnésével sok esetben hiányzik a megfelelő színvonalú K+F kapacitás, az egyetemi és egyéb kutatóhelyek tevékenysége kevéssé ismert az innovációs ötletek gazdái és a kkv-k körében.
  • Nem állnak rendelkezésre a működő kkv-k, valamint a startup és spin-off vállalkozások sikeres globális piacra lépéséhez szükséges piaci ismeretek és marketingstratégiák az új termék-, technológia- és szolgáltatásötletek értékesítésének területén.
  • Nincsenek működő innovációs ügynökségek, amelyek információkkal, kapcsolatépítéssel és egyéb szolgáltatásokkal támogatnák az innovációt segítő projektek fejlődését.

Mi az innováció jelentősége?

Ma Magyarországon a bruttó hozzáadott érték mintegy felét a multi és nagyvállalatok biztosítják, ennek a szektornak a fejlődése csak részben függ a mindenkori magyar kormány tevékenységétől, mert a fejlesztési elképzelések többségét a vállalatok külföldi központjában döntik el. Az igazi kitörési lehetőséget az biztosítaná az országnak, ha sikerülne megőrizni vagy növelni ennek a szektornak a teljesítményét, és ezzel párhuzamosan növekedne jelentősen a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) részesedése a nemzeti össztermelésből.

A sikeres jövő záloga kettős:

  • Mennyire sikerül hosszú távon megtartani a multinacionális cégek magyarországi tevékenységét, folyamatos tőkebefektetésüket a tevékenységük itteni fejlesztése révén?
  • Milyen százalékban és volumenben válnak a hazai kkv-k a multik beszállítóivá, illetve hogyan sikerül megtalálni azokat a piaci réseket a termék-, technológiai és szolgáltatásfejlesztésben, ahová betörve növekedhetnek és új, nemzeti iparágakat alapozhatnak meg?

Sok jel mutat arra, hogy az ipar hazai fejlődésének egyik kulcskérdése, hogy milyen ütemben lesznek képesek fejlődni a kis- és középvállalatok. A kkv-k fejlesztésének fontosságát a gazdasági súlyuk növekedése mellett elsősorban a munkahelyek teremtésében játszott kiemelkedő szerepe jellemzi.

Az iparban működő termelő, szolgáltató kis- és középvállalatok a tevékenységük típusától függően több csoportba sorolhatók:

  • Igen kicsi azoknak a hazai tulajdonú vagy vegyes tulajdonú innovatív és nagy növekedésképességű vállalkozásoknak a száma, amelyek rendelkeznek a világpiacon jól eladható saját fejlesztésű termékkel, szolgáltatással és fejlődnek, növekednek, pedig a jelenleg arctalan magyar iparnak erre igen nagy szüksége lenne, mert ezekből alakulhatnak ki az ország jó hírét szolgáló új iparágak. Reményeink szerint ebbe a csoportba fognak tartozni az új termék-, eljárás- és szolgáltatásötletekre és kutatási eredményekre alapított induló vállalkozások is.
  • Jelentősebb azoknak a kkv-knak a köre, amelyek egy vagy több multinacionális cégnek az alkatrész- vagy részegységszállítói. Várhatóan ezek a cégek a közeljövőben jelentős fejlődésnek indulhatnak, amíg a nagyok biztosítják a piacbővülés feltételeit.
  • Kevés a kkv-k között a szakosodott, technológiaorientált szolgáltatást nyújtó vállalkozás (technológiai centrum), és különösen kevés ezek közül, amelyik high-tech szolgáltatást képes nyújtani.
  • A kkv-k jelentős része olyan terméket gyárt, ami csak a hazai piacon versenyképes elsősorban a relatíve olcsó ára miatt. E cégeknek a technológiai színvonala, eszközellátottsága többségében jó. Ezek a cégek, ha nem tudják fejleszteni terméküket, illetve termelékenységüket, előbb-utóbb kiszorulnak a piacról.
  • A kkv-k nem elhanyagolható része a létéért küzd, ezek jövőképe bizonytalan.

A felsorolásból látható, hogy az első három csoportba tartoznak azok az innovatív és nagy növekedésképességű vállalkozások, amelyek fejlődése, piacbővítése, árbevételük növekedése lehet az egyik biztosítéka a hazai bruttó hozzáadott érték és a foglalkoztatottság növekedésének.

Két esettanulmány a sikeres innovációs projektekből

Egy új, magyar hangszóró-szabadalom a high-end világában

A jelenleg általánosan elterjedt hangszórókat a különböző gyártók az 1800-as évek végéről származó szabadalom elveinek felhasználásával gyártják. Az új rendszerű, a hagyományostól teljesen eltérő kialakítású Bay Radial Speaker (BRS) körsugárzó hangszóró tulajdonságai lényegesen jobbak a hagyományos dinamikus magassugárzóknál. Nemcsak 360 fokban sugároz, de sávszélessége, impulzusátvitele és hangminősége is fölényesen jobb a ma használt hangszórókénál.

A feltaláló „egyszemélyes kutatóintézetként” több mint harminc éve foglalkozik a zene élethű és a legjobb minőségre törekvő reprodukálását szolgáló high-end audiorendszerek kutatásával és fejlesztésével. Az általa fejlesztett speciális erősítők, médialejátszók és a rendszerhez fejlesztett különböző kábelek itthon és külföldön is megtalálhatók az igényes audiorendszereket használók egyre népesebb táborában. Munkája során fedezte fel, hogy a hangszórók alapvető kialakítása az eredeti, már több mint százéves Siemens-szabadalomhoz képest gyakorlatilag nem változott, annak ellenére, hogy hatalmas fejlődésen ment keresztül, egyre jobb anyagokból, egyre igényesebben készítik, de az elv az eredeti maradt.

Bay Zoltán feltalálónak többéves kutatással, kísérletezéssel és fejlesztéssel sikerült egy alapvetően új kialakítású konstrukciót létrehozni. A találmány szabadalmi védettséget élvez számos országban, és 2018-ban kezdődött meg a piaci bevezetés folyamata. A feltaláló által a saját laboratóriumában összeállított új rendszerű, formatervezett hangszórók számos szakmai kiállításon (USA, Japán, Németország, Svédország) arattak sikert, és a kiállítók, szakértők az adott kiállítás legjobb hangjának választották. 2019-ben a BRS elnyerte a hangszórók „Oscar-díját” is.

A feltaláló néhány alvállalkozó bevonásával a mai napig maga gyártja a különleges minőségű és drága hangszóróit. A kitűzött cél már a kezdetektől a nemzetközi piacra kerülés volt. Ezt úgy gondolták elérni, hogy bebizonyítják, hogy a technológia forradalmi változást jelent a hangminőségben, és túllép a jelenlegi technológia határain. Először zenészeknek és ismert hangtechnikai szakembereknek mutatták be a hangszórót, akiket a lenyűgözött a hangzás minősége. Ezek a tapasztalatok megerősítették a feltalálót abban, hogy a hangfalakat a Hyper High-end kategóriában a hangszóróipar F1-s versenytársai között kell megméretnie. Sikerült egy frappáns és figyelemfelkeltő formatervezési megoldást és egy brandet kialakítani, ami hozzájárult a rangos kiállításokon elért sikerhez.

Huple® mozgás- és koordinációfejlesztő eszköz

A Huple® egy újfajta regisztrált orvostechnikai, diagnosztikai, gyógyászati és mozgáskultúra-fejlesztő eszköz, amely az egyensúlyrendszeren keresztül a központi idegrendszer működésére és ezen keresztül a test izmaira hat. Feltalálója dr. Schultheisz Judit gyermekorvos, aki a születési rendellenességekkel született gyerekek fejlesztésével foglalkozik már évtizedek óta, többéves megfigyelései és tapasztalatai alapján fejlesztette ki az eszközt.

A Huple® alkalmas a központi idegrendszeri sérüléssel született csecsemők diagnosztizálására, a betegségek kezelésére, a fejlődésükben megkésett, gyerekek felzárkóztatásának segítésére. Hatásmechanizmusa a kialakításának köszönhetően elérhető finom forgó-billegő háromdimenziós elmozdulások által létrehozott különböző mozgáskoordinációs helyzeteken alapszik, melyek az egyensúlyi rendszeren keresztül hatnak a központi idegrendszerre. Ezen szokatlan kilengések nagymértékben igénybe veszik az egyensúlyozást, ez pedig stimulálja a megfelelő idegpályákat, ami által az állapot javulása érhető el, hiszen olyan idegi kapcsolatokat aktivál, amelyek mozdulatlan helyzetekben inaktívak maradnak. A Huple®-val különböző rendellenességek is kiszűrhetők, az idegrendszer válaszreakciói és mozgás tanulmányozása révén. Egészséges gyermekek számára is ajánlott számos képességfejlesztő funkciója miatt. Elősegíti a térbeli tájékozódást, a szem-kéz koordináció fejlesztését, valamint a helyes egyensúlyérzet megszerzését, az izomműködés harmonizálását, a figyelmi szint megtartását, a kognitív fejlesztést és a viselkedés szabályozásában is kiemelt szerepe van.

Formája gömbhéj, peremén szirom alakú kapaszkodókkal. Szárazföldön és vízben egyaránt alkalmazható. A gömbhéj műanyagból, a belseje speciális habból készül. A Huple® egy családi vállalkozás keretében bevezetésre került a hazai és a nemzetközi piacon, amelyben mintaértékű önkéntes partnerek vállaltak jelentős szerepeket

Somogyi Miklós a Találd ki, valósítsd meg, légy sikeres! című könyv szerzője

Somogyi Miklós a Találd ki, valósítsd meg, légy sikeres! című könyv szerzője | Fotó: Somogyi Miklós

Somogyi Miklós a Találd ki, valósítsd meg, légy sikeres! című könyv szerzője

Gépészmérnök, volt kutató, fejlesztő, tudományos munkatárs, kutatóintézet igazgatója, sikeres és tönkrement vállalkozó, innovációs központ stratégiai igazgatója, befektetési társaság tanácsadója, igazgatója. Jelenleg a CHIC Közép-magyarországi Innovációs Központ Nonprofit Kft tulajdonosa és ügyvezetője.

Az egyetem elvégzése után folyamatosan műszaki fejlesztéssel és innovációval foglalkozott. Az első években különböző gépipari technológiai kutatásokban és fejlesztésekben vett részt. Munkatársaival több tucat speciális célgépet, szerszámot, készüléket, illetve szabadalmi ötleten alapuló terméket fejlesztettek ki. Számos publikációja jelent meg. Voltak saját termékötletei, részese volt másokkal közösen kidolgozott szabadalmaknak, munkatársaival készített és értékesített know-how-kat, licenceket. A Magyar Innovációs Szövetség egyik alapítója és több mint tíz évig elnökségi tagja volt.

Somogyi Miklós innovációmenedzsment ismeretekről és tapasztalatokról írt Találd ki, valósítsd meg, légy sikeres! című könyve ide kattintva rendelhető meg.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink