Beszállítók Újabb légzsákbotrány van kibontakozóban

Újabb légzsákbotrány van kibontakozóban

autopro.hu/V.M. | 2023.05.16 04:19

Újabb légzsákbotrány van kibontakozóban

Fotó: Pixabay

Az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) 67 millió, általa potenciálisan hibásnak vélt légzsák-gázgenerátor visszahívását követeli az ARC Automotive beszállítótól, amely azonban elutasította a hatóság kérelmét.

Hirdetés

Az NHTSA 2015 óta folytat vizsgálatot az ARC gázgenerátoraival kapcsolatban, miután kettő jelentés is érkezett arról, hogy azok működésbe lépése sebesüléseket okozott az autókban utazóknak. A rákövetkező évben, 2016-ban a gázgenerátorok okozta első halálesetet is feljegyezték Kanadában.

A hatóság a sok éves vizsgálat lezárultával arra jutott, hogy az ARC által fejlesztett és gyártott 67 millió darab, amerikai gépjárművekbe beépített gázgenerátorok egyes darabjai valóban hibásak, ugyanis túlzott hevességgel aktiválódhatnak, ami sérülést okozó repeszképződéshez vezethet a légszák felfújódásakor.

Azonos hiba okozta a Takata-botrányt is, mely az eddigi legnagyobb járműbiztonsági visszahívássá nőtte ki magát. Csak az Egyesült Államokban több mint 67 millió Takata által gyártott gázgenerátor cseréjét rendelték el, és a mai napig harmincnál is több halálesetet tulajdonítottak a mára megszűnt japán cég termékeinek.

Tagadják a hiba létét

A vizsgálat lezárultával az NHTSA a 18 év alatt legyártott 67 millió darabos gázgenerátor-állomány cseréjére szólította az ARC Automotive-ot, melynek termékei „szükségtelen sérülési kockázatot és életveszélyt jelentenek.”

A vállalat azonban elutasította a felhívást és az annak alapját adó vizsgálat eredményét, mely részben hét gázgenerátorok hibás működésével járó amerikai baleset után született. Az NHTSA ezután levelében arra kérte a vállalatot, hogy bizonyítsa a megállapítások helytelenségét.

A Reuters által idézett válaszában az ARC úgy érvelt, hogy gázgenerátorai már több tesztelési programon is átestek, melyek során egy alkalommal sem észleltek hibás működést. Hozzátették, hogy a szóban forgó generátorokat 12 autógyártó használta, és „ezen gyártók egyike sem találta úgy, hogy szisztematikus hiba állna fenn.”

Így is zajlik már visszahívás

Az gázgenerátorokat, melyekből 11 milliót a Delphi gyártott licence alapján, többek között a Kia, a Hyundai, a BMW, a Stellantis és a General Motors építette be járműveibe. Utóbbi OEM nemrég hívta vissza egymillió ARC-gázgenerátorral szerelt autóját, miután márciusban egy vásárlója arcsérüléseket szenvedett egy meghibásodott generátortól.

Az ARC Automotive a visszahívás elutasítása ellenére közölte, hogy az ügyben továbbra is együtt fog működni az NHTSA-val és az autógyártókkal.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink