Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Sztrájkot tartottak a Continental makói telephelyén
Hajdú Roland, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) titkára azt közölte az MTI-vel hogy, a munkáltató tavaly nyáron mondta föl a 23 éves kollektív szerződést, mert elavultnak tartotta azt. Az új megállapodásról - kisebb megszakításokkal - decemberig folytak a tárgyalások, de nem tudtak egyezségre jutni, ezért múlt hét szerdán végső eszközként kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak.
A munkabeszüntetés utáni újabb egyeztetésen ugyan közeledett a szakszervezet és a munkáltató álláspontja, de nem sikerült megállapodni. A munkáltató néhány pontban hajlandó teljesíteni az érdekképviselet kéréseit, de ezek sajnos nem a dolgozók szempontjából legfontosabb területek – mondta Hajdú Roland. Hozzátette: a szakszervezet átadta pontosított követeléseit, melyről hétfőn újabb egyeztetések lesznek.
A szakszervezet a fokozatosság elve alapján döntött a nyolcórás munkabeszüntetés meghirdetése mellett. Amennyiben ez nem vezet eredményre, a következő lépésként 24 órás vagy határozatlan idejű sztrájk következhet – tudatta az érdekképviseleti vezető.
Egyre többen csatlakoznak a sztrájkokhoz
Hajdú Roland hangsúlyozta, a sztrájk során a szakszervezetnek nem az célja, hogy minél nagyobb bérkiesést okozzon a dolgozóknak, hanem hogy nyomást gyakoroljon a munkáltatóra. Az üzemben már néhány dolgozó kiválása is egyes munkafolyamtok leállását eredményezi, ezért komoly eredménynek tartja, hogy szerdán a 380-400 sztrájkjogosult, aktív dolgozóból mintegy 120 csatlakozott a munkabeszüntetéshez. Mint mondta, a szombati sztrájkhoz a korábbinál többen csatlakoztak, vannak területek, ahol 100 százalékos a részvétel.
A Magyarországon nyolcezer munkavállalót foglalkoztató Continental honlapja szerint a ContiTech AG magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói telephelye a csoport egyik legnagyobb és legmeghatározóbb tagja, ahol hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végzik.
A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. – a megelőző évhez képest csaknem 10 százalékkal csökkenő - nettó árbevétele 2019-ben meghaladta a 73 milliárd forintot, ennek több mint 95 százaléka exportból származott. A cég adózott eredménye 2018-ban 2,644 milliárd forint volt, a 2019-es évet pedig 3,294 milliárd forint veszteséggel zárta a vállalkozás.
Reagált a munkáltató
Előzmények
A 2020. július elején megkezdett kollektív szerződés tárgyalások eredményeként, 2020. decemberében vállalatunk javaslatot tett, a szakszervezetek felvetései alapján, a kollektív szerződés megkötésére.
2020. december 22- én a tárgyalások azonban megrekedtek, mert a három tárgyalásban részt vevő szakszervezet közül a Makói Gumiipari Szakszervezet elzárkózott a másik két szakszervezettel és a munkáltatóval történő további egyeztetéstől.
A sztrájkhelyzet kialakulása
Miközben a Continental folytatni kívánta 2021-ben a kollektív szerződés tárgyalását, az egyeztetésektől elzárkózó Makói Gumiipari Szakszervezet sztrájkbizottságot alakított és 2021. február 17-re figyelmeztető sztrájkot hirdetett. A kétórás eseményen a megközelítőleg 1700 munkavállalóból 120 fő vett részt. Még aznap, 2021. február 17-én egyeztetést folytattak a vállalat képviselői a Makói Gumiipari Szakszervezet sztrájkbizottságával, melynek során konkrét javaslatokat tettek a munkavállalók követeléseikre, egyúttal a kollektív szerződés tárgyalások folytatására kérték fel őket a másik két, a vállalatnál reprezentatív szakszervezet bevonásával. A Makói Gumiipari Szakszervezet ezt követően 2021. február 20-ra ismét munkabeszüntetést szervezett, mely 98 fő részvételével zajlott le. Ezúton is köszöni a ContiTech munkatársainak, hogy betartották a szabályokat és fegyelmezetten kezelték a helyzetet.
Következő lépések
Az Makói Gumiipari Szakszervezet sztrájkbizottsága következő lépésként nem kíván a kollektív szerződés tárgyalásához visszatérni. Visszajelzésében azt fogalmazta meg, hogy a sztrájk követeléseivel kapcsolatos eredmények, egy külön, Makói Gumiipari Szakszervezet és a munkáltató közötti megállapodásban kerüljenek rögzítésre.
A Continental álláspontja, hogy értékeikkel összhangban, az egyenlő érdekképviselet jogát minden munkavállalójuk és mindhárom szakszervezetük - CDFSZ, MGSZ, MTSZSZ - részére biztosítani kell. Az egyeztetéseket a munkáltató továbbra is kollektív szerződés tárgyalás keretei között kívánja folytatni, nem pedig egy külön megállapodásban.
Munkavállalóik számára ezen átmeneti időszakban is folyamatosan biztosítják a juttatásokat, belső szabályzatokban rögzítve az új kollektív szerződés megkötéséig.
A jelenleg kialakult helyzet nem szolgálja a közös érdekeket, mivel üzleti károkat okoz és a makói gyár versenyképességét is rontja.
A vállalatnál bíznak benne, hogy mindhárom szakszervezet részvételével mihamarabb folytatni tudják a kollektív szerződés tárgyalásokat.