Beszállítók Pareja: kreatívabban kell keresnünk az új munkaerőt

Pareja: kreatívabban kell keresnünk az új munkaerőt

autopro.hu | 2015.12.09 11:18

Pareja: kreatívabban kell keresnünk az új munkaerőt

Javier González Pareja, a magyarországi Bosch csoport vezetője értékelte a domináns beszállító hazai teljesítményét, beszélgetésünk során a járműipar jövője is szóba került.

Hirdetés

– 2015 számos előrelépést hozott a Bosch magyarországi csoportjának az életében, akár a fővárosi fejlesztési központra, akár a vidéki bővülésekre gondolunk. Hogyan értékeli ezt az esztendőt saját hazai tevékenységük, eredményeik tükrében?

– A magyarországi Bosch csoport idei évét igazán sikeresnek és innovatívnak ítélem. A miskolci, hatvani és maklári telephelyeinken sikeresen zárultak több milliárdos fejlesztési beruházások, a gyárak emellett számos nemzetközi jelentőségű szakmai díjat és elismerést is magukénak tudhatnak. A Budapesti Fejlesztési Központunk 10 év leforgása alatt ötfős osztályból mára csaknem 1400 mérnököt foglalkoztató fejlesztési csomóponttá vált, ami egyben – a munkavállalók számát tekintve – a Bosch második legnagyobb európai k+f központja is. A gyors ütemben növekvő fejlesztési feladatokhoz és a bővülő mérnöki létszámhoz igazodva idén augusztusban adtuk át a központ új épületét Budapesten. A komplexum felépítésére 2011 óta 32 milliárd forintot költöttünk. Az idei év sikereihez írható még, persze a teljesség igénye nélkül, hogy a miskolci kéziszerszámgyárban idén gördült le a 75 milliomodik termék, Hatvanban egy 170 millió forintos beruházás keretében egyedülálló kompetenciafejlesztő tréningközpontot adtunk át. A miskolci autóipari gyárunkban pedig idén ősszel jelentettünk be egy új, 9,3 milliárd forint értékű beruházást, melynek célja a magas hozzáadott értékű és költséghatékony termékek gyártása – ennek elengedhetetlen feltétele a kiváló szakmai tudással rendelkező munkaerő alkalmazása és a szükséges gyártósorok beszerzése.

– Minden év végén fél szemmel már a következő esztendőre tekintenek a beszállítók. Milyen célkitűzések szerepelnek az Ön tervei között, és milyen újdonságok várhatóak a Bosch részéről a közeli jövőben?

– Elért üzleti és szakmai sikereink évek óta azt bizonyítják, hogy innovációs stratégiánk kifizetődik. Továbbra is a dinamikus növekedés és a konszolidáció lesz a stratégiánk alappillére. A dinamikus fejlődés természetesen új munkahelyeket is jelent, így fejlesztési központjainkba és vidéki telephelyeinkre folyamatosan várjuk az új munkatársakat. A stabilitásunk fenntartása pedig a munkahelyek megtartását is biztosítja. Abban bízom, hogy jövőre is számos területen tovább javítjuk majd piaci pozíciónkat és versenyképességünket.

– Napjainkban általános tapasztalat, hogy nem könnyű idehaza újabb jól képzett munkaerőt találni. Milyen tapasztalatai vannak ezen a téren, és milyen eszközökkel oldják meg, hogy saját fejlődésükhöz újabb munkatársakat találjanak?

– Érezhető, hogy az utóbbi évekhez képest valóban nehezebb helyzetben vagyunk, viszont egyáltalán nem lehetetlen megtalálni a megfelelő munkaerőt. A HR szakmának a megváltozott feltételekhez is alkalmazkodnia kell, ami egyrészt új toborzási eszközöket jelent, másrészt a folyamatos megújulásra és kreatív megoldásokra is szükség van. Tehát elkerülhetetlen az új, modern csatornák, a Facebook, a Linkedin, a Bosch blog használata. A munkaerő megtalálása pozíciónként is változik, ugyanis a magasan képzett műszaki munkaerő és a speciális szaktudással rendelkezők megtalálása továbbra is az egyik legnehezebb feladatunk, ez utóbbiakat legtöbbször csak belső neveléssel tudjuk megoldani.

– Egyre aktuálisabbá válik a vezető nélküli, illetve kapcsolatban lévő, okosautók témája. E téren milyen fejlesztések készülnek a vállalatuknál?

– Bátran állíthatjuk, hogy maga az autó válik majd sofőrünkké, a vezető pedig utassá. 2020-tól már láthatunk magas fokon automatizált gépkocsikat önmagukat vezetve közlekedni autópályáinkon. E magas fokon automatizált vezetés során a jármű átmenetileg teljes mértékben átveheti majd a vezetéssel járó feladatokat. Mindez nagyban növelheti a közúti közlekedés biztonságát, ám a műszaki megbízhatóság terén is óriási követelményeket fogalmaz meg, sőt, a járművek konstrukciójában is alapvető változtatásokat igényel. Ami a szükséges technika fejlesztését illeti, a Bosch igen jó pozícióból tekinthet a jövő elé. Az automatizált vezetés a teljes járművet érinti, annak hajtásrendszerével, fék- és kormányberendezésével, műszereivel és kijelzőivel, illetve külső és belső connectivity-technikáival együtt. A siker kulcsa itt a jármű minden rendszerének alapos ismeretében rejlik. Világszerte sem sok autóipari vállalat rendelkezik annyi ismerettel ezen a területen, mint a Bosch, különösen a kormánymű-specialista ZF Lenksysteme GmbH – immár Robert Bosch Automotive Steering GmbH – év eleji teljes körű felvásárlását követően. Az automatizált vezetés gerincét a fejlett vezető és támogató rendszerek adják, amelyek már ma is nagyban segítik a járművezetőket, például a forgalmi sávok tartásakor és váltásakor, fékezéskor vagy éppen akadályok kikerülésekor. Amint egyre közelebb kerülünk az automatizált járművezetéshez, új vezetéstámogató rendszerek sokaságát mutatjuk majd be világszerte.

– A magyarországi Bosch-csoport a termelési feladatok mellett milyen mértékben veszi ki a részét ezekből a fejlesztésekből, mennyi értéket adnak hozzá a magyar mérnökök a járműipari megújulásához?

– A Bosch nagyívű innovációit és a fejlesztéseit nehéz lenne kizárólag egy-egy nemzet mérnökcsapatának dedikálni. Ezek a több éves, sőt, évtizedes fejlesztések nemzetközi csapatmunkák, komoly szakmai együttműködések eredményei, vállalati kultúránk egyik alapja is a multikulturális szemlélet. De, hogy kérdésére is válaszoljak, talán elég annyit mondanom, hogy Magyarországon három fejlesztési központja van a Boschnak, ezek közül a budapesti Európában a második legjelentősebb. A fejlesztéseken több mint 1500 mérnökünk tevékenykedik nap mint nap, tehát igen, a magyar mérnökök jelentősen hozzájárulnak a járműipar megújulásához.

Kiemelt Partnereink