Beszállítók Összeolvadással és felvásárlással élnének túl a beszállítók

Összeolvadással és felvásárlással élnének túl a beszállítók

autopro.hu/V.M. | 2021.03.22 04:21

Összeolvadással és felvásárlással élnének túl a beszállítók

Fotó: Continental Press

Az európai autóipari beszállítók harmada összeolvadás és felvásárlás útján próbál lépést tartani a folyamatban lévő technológiai változásokkal – derül ki az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA) által készített felmérésből, ami a vállalatok javuló kilátásaira és profitvárakozásaira is rávilágított.

Hirdetés

A mintegy háromezer európai beszállítót, köztük a Bosch-t, valamint a Continentalt is képviselő CLEPA félévente végez felmérést tagjai megkérdezésével, hogy többet megtudjon azok kilátásairól.

A legutóbbi, február végén-március elején végzett felmérésre adott válaszokból kiolvasható a beszállítók növekvő optimizmusa. A cégek 38 százaléka értékelte pozitívnak a beszállítók kilátásait, szemben a 2020. szeptemberi nyolc százalékkal. Jelenleg a cégek harmada látja borúsnak a jövőt, ami nagymértékű javulás a fél évvel korábbi 68 százalékhoz képest.

Az autóipari termelés és kereslet vártnál gyorsabb felfutása a megrendelésekre vonatkozó és a profitvárakozásokon is visszatükröződnek. Ötből négy beszállító a megrendelések növekedésére számít a következő tizenkét hónapban, míg 44 százalékuk öt százaléknál nagyobb nyereségességgel számol 2021-ben. Az utóbbi cégek aránya tavaly szeptemberben még csupán húsz százalék volt.

Jelenleg főként az európai és az amerikai megrendelések állománya indult növekedésnek, míg az európaiak esetében nem figyelhető meg hasonló mértékű gyarapodás.

Akadozik a termelés

A beszállítók annak ellenére ítélik meg jobban kilátásaikat, hogy a koronavírus-járvány okozta bizonytalanság, továbbá a félvezetők, az acél és a műanyagok beszerzésében felmerült nehézségek, illetve a logisztikai kapacitások leterheltsége mind nehezítik a cégek jelenlegi helyzetét, olyannyira, hogy több mint hatvan százalékuknál okoznak fennakadásokat a termelésben.

A vállalatok arra számítanak, hogy az OEM-ek termelésében is világszerte nehézségeket előidéző chiphiány megszűnésére még legalább három hónapot kell várni.

Radikális változásokra készülnek

A pandémia alatt tovább folytatódott az autóipar digitalizációja és elektrifikációja, amit jól mutat, hogy a cégeknek mindössze négy százaléka nem számít arra, hogy drasztikus változás fog beállni üzleti modelljében a következő öt év során. Ez az arány még sosem volt ilyen alacsony.

Bár az elektromos autók 2020-ban még csak az eladások 11 százalékát tették ki Európában, továbbá a konnektivitási és okos mobilitási megoldások elterjedtsége is korlátozott még, a vállalatok már most készülnek a jövőre.

Tízből kilenc beszállító a portfóliója átdolgozásán dolgozik. 61 százalékuk házon belüli fejlesztésekkel alkalmazkodik a változásokhoz, 51 százalékuk jelezte, hogy megváltoztatja portfóliója stratégiai fókuszát, az üzletrészek eladását, illetve az összeolvadást-felvásárlást pedig 32 és 29 százalékuk jelölte meg.

Külön érdekesség, hogy a cégek fele annak a lehetőségét is kutatja, hogy technológiáját az autóiparon kívül, például a háztartási eszközök piacán is kínálja.

Kiemelt Partnereink