Beszállítók Nagyot emelkedtek a bérek a téglási beszállítónál

Nagyot emelkedtek a bérek a téglási beszállítónál

Pardavi Mariann | 2018.11.21 05:00

Nagyot emelkedtek a bérek a téglási beszállítónál

Dedéné Novotni Anna vezérigazgató szerint a piac követelte meg a fizetések emelését, a legnagyobb emelést a képzett szakmunkások kapták, de mindenhol kétszámjegyű (%) a növekedés. A HAJDU Autotechnika Ipari Zrt. vezérigazgatójával készült interjú.

Hirdetés

– 4,5 milliárd forintot felölelő fejlesztés zárult le a HAJDU Autotechnika Zrt.-nél. Hogyan foglalná össze a fejlesztést? Milyen berendezéseket vásároltak?
– 4,5 milliárdos projektet fejeztünk be azzal a céllal, hogy megkétszerezzük az árbevételünket 10 milliárd forintra. A gyártócsarnok területét megduplázó infrastrukturális beruházások mellett a technológiai képességek fejlesztése is cél volt. A megvásárolt négy nagy munkaasztalú présgép 500 és 1250 tonna közötti nyomóerővel rendelkezik, ezzel jelentős többletkapacitást teremtve a partnerek számára. A projekt része volt a szerszámüzem fejlesztése is – a társaság egyik fő előnye a házon belüli szerszámgyártás –, ami így képessé vált arra, hogy a nagyteljesítményű, modern présgépekre, összetettebb szerszámokat gyártson.

– Hányan dolgoznak jelenleg a vállalatnál?
– A cégcsoportnál picivel több, mint 800-an, a HAJDU Autotechnika Zrt.-nél 250 körüli a létszám.

– Ebből mennyi a mérnök?
– Cégcsoport szinten összesen 65 mérnököt foglalkoztatunk.

A téglási Hajdu Autotechnika Ipari Zrt. lemezmegmunkálással, lemezalakítással előállított alkatrészek gyártásával foglalkozik, termékskálája elsősorban kipufogórendszerek alkatrészeiből, generátor alkatrészekből, különböző burkolati elemekből, hűtőegységek részegységeiből és ülések alkatrészeiből áll

– Az említett projekt kapcsán komoly szervezetfelépítést és létszámbővítést is végre kellett hajtani. Milyen tervek mentén haladtak?
– Szervezeti struktúránkat, folyamatainkat stratégiánkhoz kellett alakítani. A fejlesztés alapvető vezérfonala az volt, hogy egy kisvállalati működési keretekből kilépve középvállalatra jellemző folyamatokat alakítsunk ki, amely képessé tesz minket arra, hogy árbevételünket rövid időn belül megduplázzuk. Volt olyan munkavállaló, aki nem tudott azonosulni a tempóval, mert korábban egy kisebb céghez csatlakozott, ami mára kinőtte magát. Emiatt voltak, akik kiléptek, továbbá ebben az időszakban sokan nyugdíjba is mentek. Sok fiatal csatlakozott a vállalathoz, mind fizikai, mind szellemi munkaerő terén. Az Y-generáció másfajta figyelmet igényel.

– Milyen igényei vannak a fiatal generációnak? Hogyan tesznek eleget azoknak?
– Az Y-generáció már nem csak kedvező fizetésre és stabil munkahelyre vágyik. Kell nekik a kihívás, kell, hogy lássák a fejlődési lehetőséget. Minden munkakör számára – a betanított munkástól a mérnökig – szervezünk képzéseket, hogy perspektívát adjunk. Ez motiváló erővel hat, továbbá a képzett dolgozók növelik a vállalat értékét is. Az is vonzó a munkatársak számára, hogy új csarnokban új gépeken dolgozhatnak. Rendszeresen végzünk felméréséket a dolgozók körében: azt szűrjük le ezekből, hogy fontos számukra a stabilitás és a hagyomány. És valóban, nálunk ötvöződik a több mint 65 éves múlt egy erős jövőképpel, fejlődéssel, amiben az innováció jelen van.

– Lehetőséget biztosítanak rugalmas beosztásra?
– Ahol megoldható, ott élhetnek a munkatársak a home offica-szal, vagy a 4 és 6 órás munkarenddel. Ezt a termelésben nem, csak az adminisztratív területeken tudjuk megoldani. A kismamákat visszavárjuk gyes után. Sőt, hogy ne maradjanak le a céges hírekről, rendszeresen eljuttatjuk nekik a vállalati újságot. A kisgyerekes szülőknek kedvezve nyáron díjmentes tábort szervezünk.

– Vállalati óvoda és bölcsőde is van?
– Itt, Tégláson nagyon jó mindkét intézmény, az én gyerekeim is ide jártak. Nagyon jó együttműködésünk van az intézményekkel, így lehetőség van arra, hogy azok a munkavállalóink is ide írathassák gyermeküket, akik nem ebbe a körzetbe tartoznak. A HAJDU-nál nincs annyi gyerek, hogy érdemes legyen vállalati óvodában gondolkodni, de sikerült jó megoldást találni.

– Téglás, ahogy említette, közel van Debrecenhez és Nyíregyházához is. Mennyire problémás a két város közelsége munkaerő szempontjából?
– Ezt nem úgy fogalmaznám meg, hogy problémás. Inkább úgy, hogy lehetőségünk van nekünk is széleskörből toborozni. A munkavállalóink zöme Téglásról és a környező településekről érkezik. Fizikai helyzetünkből adódóan több kisebb települést tudunk elérni viszonylag könnyen. A mai mobilitás mellett, nem jelent gondot 20-25 kilométert utazni, ez korábban nem így volt. Mára be tudtunk csatlakoztatni olyan régiókat, amiket korábban nem. Persze fordítva is igaz: Téglásra is eljön olyan foglalkoztató, aki viszi az embereket.

– Hogyan teszik a dolgozók számára kényelmessé a bejárást?
– Van saját buszjárat, amit igénybe tudnak venni a dolgozók. A bejárást anyagilag is támogatjuk, valamint nemrég bővítettük a parkolót az autóval érkezők számára.

– A BMW debreceni projektje hogyan alakítja át a fentieket?
– Rövid távon egészen biztosan kihívás lesz. Ezer ember felvételéről beszélnek, de ez nem ezer embert fog jelenteni, hiszen a beszállítóknak is szüksége lesz új dolgozókra, illetve a BMW létszám igénye is bővülni fog. A többszörösére lesz szükség. A megfelelő szakmai utánpótlás érdekében szoros együttműködésre van szükség a szakközépiskolákkal, egyetemekkel is. Nem lesz könnyű senkinek sem. Középtávon viszont nagy lehetőség, hogy a BMW közvetett vagy közvetlen beszállítójává váljunk.

– Egy nagy autógyártónak már most közvetlen beszállítója a HAJDU Autotechnika Zrt.
– Igen, a Mercedes sindelfingeni üzemének vagyunk a beszállítói. Ott jelenleg nem fut élő projekt, viszont a beszállítói státuszunk megvan.

– Technológiafejlesztés volt a 4,5 milliárd forintos projekt egyik eleme. Ez az ipar 4.0-hoz hogyan köthető?
– Mi a negyedik ipari forradalomhoz kapcsolódó technológiából az adatgyűjtésre és automatizálásra fókuszálunk. Annál is inkább, mert van olyan 2022-ben induló projektünk, aminek az automatizálás az egyik feltétele.

– Mit gondol, az automatizálás hatására hogyan fog átalakulni a munkaerőpiac?
– Biztosan megnő a szakmunka szerepe. Olyan emberek kellenek, akik képesek ezeket a gépeket üzemeltetni. Az erre való tanulási hajlandóságot főleg a fiatalabb generációnál látom, de az idősebbeket sem zárnám ki teljesen. A betanított munka aránya kisebb lesz, és a technikusi, szakmunkás végzettség szerepe nőni fog, ahogy a mérnököké is.

– Bérfejlesztést is megvalósítottak. Hogyan nőttek a fizetések?
– Az egy főre eső személyi jellegű költségünk az elmúlt években megduplázódott. Ez egyrészt amiatt is van, mert emelkedett a minimálbér, de minden területen kétszámjegyű (%) a bérfejlesztés mértéke. Van, ahol megkétszereződött a fizetés. A legnagyobb bérfejlesztést a fizikai dolgozóknál valósítottunk meg, a képzett szakmunkásoknál. A piac is ezt a lépést kívánta.

Kiemelt Partnereink