Beszállítók Meg sem áll az innovációval a ZF

Meg sem áll az innovációval a ZF

autopro.hu/Sz.K. | 2023.08.07 04:20

Meg sem áll az innovációval a ZF

Fotó: ZF Press

A nagy teljesítményű és kompakt 800 voltos motorok, a nagy hatékonyságú redukciós sebességváltók és az intelligens lengéscsillapítók új családja jelentősen javítja az elektromos járművek következő generációjának teljesítményét.

A világ egyik vezető autóipari beszállítója, a ZF által kifejlesztett technológia először a várva várt Lotus Eletrében jelenik meg. A vállalat jövője szempontjából is létfontosságú, mivel az iparág eltávolodik a belső égésű motoroktól, a trendet a ZF-nek is követnie kell.

A ZF új EVSys800 motorja állítólag 70 Newtonméter/kilogramm nyomatéki sűrűséggel új referenciaértéket állít fel, ami 30 százalékkal jobb, mint a meglévő konstrukcióké. „Ez a motor nagyon könnyű, 80 kilogrammos, és kompakt, ugyanakkor a névleges csúcsteljesítménye 300 kilowatt” - mondta Otmar Scharrer, a ZF elektromos mobilitásért felelős vezetője.

Úttörő hőkezelő rendszer

Az alkatrészek egy részét egy hátsókerék-hajtású Porsche Taycanra épülő technológiai demonstrátorban szimulálják, amelyet a ZF EVbeatnek nevezett el. A ZF új motorja a súlycsökkentés érdekében teljesen ötvözött burkolatot használ. Belsejében a tipikus hajtűkanyaros tekercselést fonott tekercselés váltja fel, ami kétszáz lézerhegesztést takarít meg. Ezek mellet 10 százalékkal csökkenti a csomagméretet és másfélszeresére növeli a teljesítményt.

A konstrukció alapját egy új, közvetlen vezetőhűtéssel ellátott hőkezelő rendszer képezi, amely hűvösen tartja az állórészeket, és a keletkező felesleges hőt a ZF TherMas hőszivattyújának működtetésére használja.

Ennek eredményeként az EVSys800 hosszabb ideig képes a csúcsteljesítmény 75 százalékával működni. A cég szerint egy tipikus, 268 lóerős teljesítményű motor csak 101 lóerős folyamatos teljesítményre képes. „Ha nagyon ügyes vagy, akkor a névleges teljesítmény 50 százaléka a tényleges teljesítményed” - mondta Scharrer. Az ok a hűtés. Még 90 százalékos hatásfok mellett is, egy 200 kilowatt teljesítményű motorral 10 kilowatt teljesítményt adunk le.

A ZF egy új intelligens felfüggesztési rendszert is kifejlesztett, amelyet Cubixnek neveztek el. A rendszer a központi szoftver alatt integrálódik az elektromotorral és annak hajtáselemeivel. A Lotus Eletre is ezt a rendszert használja majd, amelynek célja a kiváló minőségű menetdinamika biztosítása.

A „Chassis 2.0” egy fedélzeti szuperszámítógép, amely folyadékhűtéssel és másodpercenként akár 1500 tetra művelettel is programozható az intelligens csillapítók, a steer-by-wire hardver és a brake-by-wire komponensek vezérlésére, miközben integrálódik az elektromotoros hajtásvezérlőbe is. A Cubix képes integrálni más gyártók alkatrészeit is.

Az OEM-ek is érdeklődnek a technológiák iránt

A ZF három évig fejlesztett Easy Turn többlengőkaros első tengelye egyedi alsó lengőkarral és kardántengellyel rendelkezik. Több mint 80 fokos kormányzási szögre képes, szemben a szokásos 45 fokkal. A BMW i3-ban a fordulókör 10 méterről 6,8 méterre csökken; hátsókerék-kormányzással kombinálva ez 5,7 méterre csökken a megoldásnak köszönhetően.

A ZF alsó gömbcsuklón lévő érzékelője pontosan méri az első kerék kitérését. Ez részletes információkat rögzít az útviszonyokról, például a kátyúkról és az egyenetlen útfelületekről, valamint a szélsőséges ütközésekről, például a járdaszegélynek való ütközésről. A ZF a jövőben az útfelületre vonatkozó adatokat a felhőn keresztül a műholdas navigációs térképekre helyezi, hogy előre figyelmeztesse a járművezetőket az egyenetlen utakra, és lehetőséget adjon a simább útvonal kiválasztására. A járdaszegély-ütközésre vonatkozó adatok hasznosak lehetnek a bérbeadó cégek vagy az autómegosztók számára a karbantartás és a biztonság nyomon követése szempontjából – írja az Autocar.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink