Beszállítók Kreativitás és világszínvonalú fejlesztés vár a mérnökökre a Knorr-Bremsénél

Kreativitás és világszínvonalú fejlesztés vár a mérnökökre a Knorr-Bremsénél

autopro.hu | 2023.07.05 07:23

Kreativitás és világszínvonalú fejlesztés vár a mérnökökre a Knorr-Bremsénél

Fotó: Knorr-Bremse

A vasúti fejlesztéseket a biztonsági előírások és speciális üzemeltetési körülmények egyaránt nagymértékben befolyásolhatják, ezért a termék életciklusa és fejlesztési ütemezése is eltérhet, ugyanakkor a munka sokkal szerteágazóbb és változatosabb lehet, mint más közlekedési ágazatokban. Ez a kihívás teszi valóban változatossá és izgalmassá a fejlesztést a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft.-nél, ahol fiatal mérnökök aktív bevonásával Budapesten fejlesztik és gyártják a világ vezető vasúti fékrendszereit, amelyeket aztán olyan szupervonatokban alkalmaznak, mint a TGV vagy a Sinkanszen.

Hirdetés

A világszínvonalú fejlesztések egyik alapját az a tudásbázis képezi, amely a budapesti vállalat megalapítása óta, az elmúlt több, mint 25 évben felépült. Az alap, vagyis a technológia a német anyavállalattól érkezett, ám ezt a helyi mérnökök nap mint nap új információkkal, adatokkal bővítik és ezzel is hozzájárulnak annak a tudásbázisnak a gondozásához, bővítéséhez, amelyre a folyamatosan érkező újabb fejlesztések támaszkodnak. A szellemi tőkefelhalmozás eredményeit nemcsak a világ leggyorsabb szupervonataiban, a TGV-ben, a Sinkanszenben láthatjuk, de a MÁV és GYSEV vonalain futó KISS emeletes vonatok, a FLIRT motorvonatok, valamint a többek között a budapesti 1-es vonalon közlekedő CAF villamosokban is a magyar mérnökök által tervezett rendszerek működnek.

„Az üzemeltetési környezet rendkívül sokszínű, minden országnak más előírásai vannak, amelyeknek meg kell felelnünk, és a megrendelőink, a járműgyártók is rendre új feltételeket szabnak a fékrendszerek, légellátó rendszerek fejlesztéséhez” – mondta Dr. Kovács Attila, a Knorr-Bremse Budapest fejlesztési igazgatója hozzátéve: ez a változatosság olyan fokozott kreativitást igényel, amely nem mindig szerepel a közlekedési ágazatban dolgozó mérnökökkel szembeni elvárások között. Emiatt is vonzó munkahely a Knorr-Bremse Budapest, hiszen az eltérő kihívásokra különböző válaszokat kell adni, amihez mély szakmai ismeretre van szükség. Hiába van nagyon sok megoldás sztenderdizálva és szabványosítva, a személyes tapasztalat és találékonyság rengeteget számít. Emellett, ha egy mérnök munkáját nézzük, akkor előfordul, hogy egy héten, vagy akár egy napon belül is változnak a feladatok: lehetséges, hogy az egyik nap még metallurgiai, a másikon pedig már pneumatikai vagy felületkezelési problémákat kell megoldani. Ezekhez pedig széles látókör és csapatmunka szükséges.

Dr. Kovács Attila, a Knorr-Bremse Budapest fejlesztési igazgatója

Dr. Kovács Attila, a Knorr-Bremse Budapest fejlesztési igazgatója | Fotó: Knorr-Bremse

Gyakornokból teljes értékű csapattag

Dr. Jónás Szabolcs több éves tapasztalattal a háta mögött került a vasúti fékrendszereket fejlesztő és gyártó vállalathoz, szimulációs mérnökként dolgozik. Elmondása szerint egyre több fiatal mérnök kerül hozzájuk az egyetemi képzéssel egyidejűleg gyakornokként, majd a diploma megszerzése után is a vállalatnál helyezkednek el. Gyakorta a cégtől kapnak diplomamunka témát, amelyek sok esetben új fejlesztési kérdéseket feszegetnek. „Itt a munka mellett mindig van lehetőség arra, hogy új technológiákkal kísérletezzünk és ez sokkal izgalmasabb, mint örökösen egy jól bejáratott sztenderd eljárás szerint végezni a munkát” – hangsúlyozta.

„A vasútipar ugyan nincs annyira reflektorfényben, mint egy Ferrari-gyár, de az elvárások itt sem alacsonyabbak: ha egy mérnök a vasútállomáson benéz egy vonat alá, joggal lehet rá büszke, hogy köze van az adott vonat fékrendszereihez, és arra, hogy munkájával naponta több százezer utas biztonságához tevőlegesen ő is hozzájárult” – mondja Szabolcs.

Dr. Jónás Szabolcs, a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. szimulációs mérnöke

Dr. Jónás Szabolcs, a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. szimulációs mérnöke | Fotó: Knorr-Bremse

Sokan találhatják meg számításukat

A vasútiparban nem ritka a 30-40 éves üzemidő, ezért a kifejlesztett termékekkel kapcsolatos visszajelzések lassabban érkeznek: egy-egy megoldást hosszabb ideig kell használni, hogy kiderüljön a konstrukció megfelelősége vagy beigazolódjon, hogy a tapasztalatok és a felkészültség működött. Sokszor öt év is eltelik, mire kellő tapasztalatot szereznek a mérnökök, de a türelem kifizetődik, mert a visszajelzések nyomán a gyakorlati tapasztalatokra építve ugrásszerűen lehet fejlődni. Emellett lehetőség van a szakmai hozzáértés elmélyítésére, a magas szintű elméleti tudás hasznosítására. Nagyon fontos emellett, hogy a mérnökök mindig közvetlen visszacsatolást kapnak: a tervezés után a tesztekből és az üzemeltetőtől is érkezik visszajelzés.

Dr. Kovács Attila szerint a Knorr-Bremse Budapest azoknak is megfelelő perspektívát tud kínálni, akik gyerekkorukban mozdonyvezetők akartak lenni, és ezáltal van érzelmi kötődésük a vasúthoz, a járműiparhoz, de azoknak is, akiket a folyamatosan fejleszthető tudás és a szakadatlan innováció vonz. Akiben pedig még nincs meg az érzelmi kötődés a vonatokhoz, rövid időn belül ki fog alakulni – tette hozzá Attila.

A Knorr-Bremse konszern müncheni székhelyével a vasúti és haszongépjármű rendszerekhez gyártott fékrendszerek területén világszerte vezető gyártónak számít. A konszern több mint 110 éve mértékadó a modern fékrendszerek fejlesztése, gyártása, forgalmazása és szervize területén. Több mint 30 országban összesen 100 telephellyel rendelkezik. Magyarországon két telephelyen van jelen, a budapesti telephely a vasúti fékrendszerek, míg a kecskeméti a haszonjármű-rendszerek berendezéseinek gyártását végzi.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink