Beszállítók Hatékonyabbá teszi hajtásláncait a Schaeffler

Hatékonyabbá teszi hajtásláncait a Schaeffler

autopro.hu | 2021.08.27 16:21

Hatékonyabbá teszi hajtásláncait a Schaeffler

A 800 voltos teljesítményelektronikával jelentős mértékben megnő az elektromos járművek hatótávolsága. | Fotó: Schaeffler

A Schaeffler „On Track to Sustainable Mobility” mottó alatt innovatív komponenseket és rendszereket mutat be az „IAA Mobility 2021” nemzetközi mobilitási kiállításon: hibridhajtáshoz gyártott csapágy- és csillapító-megoldások mellett újdonságként mutatja be a vállalat az e-tengelyrendszerekhez kifejlesztett 800 voltos teljesítményelektronikát és az integrált termomenedzsment-modult.

Hirdetés

„Legyen szó egyedi komponensekről vagy komplett rendszerről, a Schaeffler a vevők előnyben részesített technológiai partnere az egész világon” – mondja Matthias Zink, a Schaeffler AG Autóipari Technológiák üzletágának vezérigazgatója. „A belsőégésű motorok területén szerzett több évtizedes szakismeretünk jelenti az alapot ahhoz, hogy alakítani tudjuk azt az elektromobilitásban zajló változást, ami a világot mozgatja. A Schaeffler a jó úton halad, ezt igazolja számos, a villamosított hajtásláncok területén megvalósított fejlesztés, mely engedélyt kapott sorozatgyártásra.” Az e-mobilitás területen 2021 első félévében a bejövő vevői megrendelések értéke 2,1 milliárd euró volt, amellyel a vállalat már elérte a teljes 2021-es évre előirányzott célszámot. „A Schaeffler - az elektromos hajtásrendszerek valamennyi komponensét átfogó - magasfokú gyártási és technológiai kompetenciája fontos tényező a műszaki szempontból piacvezető és egyben gazdaságos termékek vonatkozásában” - mondja Dr. Jochen Schröder, az e-mobilitás terület vezetője. „2022-től évi 2-3 milliárd eurónyi beérkező megrendelést tervezünk az e-mobilitás területen.”

Több száz voltos teljesítményelektronikával bővül a termékportfólió

Újdonságként mutatja be a Schaeffler a saját 800 voltos teljesítményelektronikáját, mely nagyteljesítményű járművek e-tengelyeiben kerül alkalmazásra. A sokrétű felhasználásra alkalmas megoldás tartós teljesítményeket tesz lehetővé 330 kilowattól akár 500 kilowatt rövid ideig tartó csúcsteljesítményig. Az akár 70 kilowattot is elérő realizálható teljesítménysűrűség kis burkolatméreteket eredményez, mely előnyt jelent a komponensek integrációjában. A teljesítményelektronika a motor mellett döntő mértékben járul hozzá a hajtáslánc hatásfokához. A Schaeffler a legújabb széles tiltott sávú szilícium-karbid technológiát használja a 800 voltos elektromos hálózatban. Ezzel a teljesítményveszteség lényegesen csökken a hagyományos szilikon IGBT (szigetelt kapujú bipoláris tranzisztor) technológiához képest, és ennek köszönhetően bizonyos terheléstartományokban 99 százalék feletti hatásfok érhető el. Ez érezhetően növeli az elektromos járművek hatótávolságát. A 800 voltos feszültségosztálynak köszönhetően lényegesen nagyobb töltési sebesség érhető el, mint az eddig széles körben elterjedt 400 voltos feszültségosztályban. Ugyancsak alkalmazásra kerül még egy olyan saját motorellenőrző megoldás, amely különböző modulációs eljárásokat és változtatható kapcsolási frekvenciákat tesz lehetővé.

Kompakt 3-az-1-ben e-tengely

Hogy mennyire harmonizál a teljesítményelektronika egyetlen összrendszerben, a vállalat bemutatja az IAA kiállításon a 3-az-1-ben e-tengelyével, mely az elektromos motort, a váltót és a teljesítményelektronikát egyesíti. Ebben a rendszerben a Schaeffler saját fejlesztésű szoftvere végzi a jelek feldolgozását és a hajtás szabályozását. A Schaeffler elektromos tengelye a váltó kiváló nyomatéksűrűségével győzi meg a vevőket. Mindenekelőtt kompakt kialakítás, magas teljesítménysűrűség, magas rendszerhatásfok és kiváló akusztikai viselkedés jellemzi. Moduláris kialakításával a rendszer különböző felhasználói igényeknek felel meg és különböző járműplatformokhoz használható.

Termomenedzsment: először egyetlen rendszerben

A termomenedzsment döntő jelentőséggel bír az elektromos járművek hatótávolsága tekintetében. A magas hatásfok elérése érdekében a Schaeffler termomenedzsment-modulja egyrészt folyamatosan, másrészt a környezeti és üzemeltetési feltételekhez igazodva szabályozza a hőmérsékletet – különösen az akkumulátorét, de az elektromotor és a teljesítményelektronika hőmérsékletét is. A modul szabályozza továbbá a hőmérsékletet a jármű belső terében, és ennek során biztosítja egyúttal a jármű lehető legjobb hatótávolságát. A hűtőfolyadék és hűtőközeg központi szabályozó egysége két elektromos vízszivattyút, a szivattyúk központi elektronikai egységét, a szelepeket és egy hűtőkör reteszt foglal magába. A hűtő- és hűtőközeg központi vezérlőegysége két elektromos vízszivattyút tartalmaz, a központi elektronikai egységet a szivattyúkhoz és szelepekhez, valamint egy hűtőkör interfészt. Akár 60 százalékkal is csökkenteni tudja a térigényt a hagyományos, a nem integrált rendszerekhez képest és egyúttal a hidraulikusan optimalizált kialakításával megteremti az alapot a rendszer nagy összhatásfoka számára.

Kiemelt Partnereink