Beszállítók Folyamatos fejlesztések jellemzik a KIRCHHOFF Automotive hazai működését

Folyamatos fejlesztések jellemzik a KIRCHHOFF Automotive hazai működését

Pörge Béla | 2021.08.02 10:18

Folyamatos fejlesztések jellemzik a KIRCHHOFF Automotive hazai működését

Méri Szilárd (balra) és Körtvélyessy Géza | Fotó: Kirchhoff Automotive

Körtvélyessy Géza és Méri Szilárd, a KIRCHHOFF Automotive esztergomi ügyvezetői adtak interjút az autopro-hu-nak. Szó esett a magyarországi gyár fejlődéséről, a vállalat járványkezeléséről, a cég által alkalmazott egyedi technológiákról és a várható fejlesztésekről is.

A KIRCHHOFF Automotive több mint tizenöt éve van jelen Magyarországon. Hogyan változott ennyi idő alatt a cég hazai jelenléte, milyennek látják a gazdasági környezetet?

Körtvélyessy Géza: Tizenhét évvel ezelőtt a Suzuki gyár miatt döntött a németországi Kirchhoff család úgy, hogy Magyarországon is megveti lábát, úgynevezett just-in-time gyártóüzemként. Évről-évre mind árbevételben, mind technológiában és ezek mellett létszámban is fejlődtünk. Egyre inkább olyan vevőket szolgáltunk ki, akik partnereink voltak ebben a technológiaváltásban, így elmozdultunk a prémiumkategóriás autók felé.

Mostanra az Esztergomi Ipari Park harmadik legnagyobb vállalatává váltunk: a 2019-es árbevételünk 50 milliárd forint körül mozgott, amivel az eddigi legerősebb évet zártuk akkor. Komárom-Esztergom megyében a tier-1-es vállalatok között az ötödik legnagyobbak vagyunk, hozzánk hasonló méretű német vállalat nincs a megyében.

A gazdasági környezet – tekintve az adóterhelést a KIRCHHOFF Automotive által lefedett országok esetében – az alsó szegmensben van, az elektronikus ügyintézést nézve pedig kifejezetten jól áll Magyarország, ebben például Németország el van maradva. Az állami támogatások foka szintén kedvező, korábban mi is vettünk igénybe támogatást, és a jövőben sem kizárt, hogy élünk még ilyen lehetőséggel.

Negatívumként a munkaerőpiaci helyzetet tudnám kiemelni, az elmúlt négy-öt évben nagyon szűkké vált a piac. Természetesen mi is arra törekszünk, hogy a legjobbakká váljunk és igyekszünk jó körülményeket teremteni a dolgozóinknak, ám ennek ellenére – a járvány után is – egy nehéz munkaerőpiaci helyzetnek vagyunk a tanúi. Kedvező a gyárunk elhelyezkedése, a határon túlról is tudunk kollégákat bevonzani.

Mennyire jellemző a felvidéki magyarok alkalmazása a cégnél?

KG: Munkavállalóink harmada felvidéki, tehát szlovák állampolgár, de ez az arány a környező vállalatoknál is hasonlóképpen néz ki.

A COVID járvány idején a határok ad-hoc lezárása, illetve a két ország törvényeinek összehangolatlansága jelentős nehézséget okozott munkavállalóinknak a határátlépésben. Mindemellett a kormányzati szervekkel, a helyi önkormányzattal jó kapcsolatot ápolunk, kivétel nélkül rendkívüli rugalmasságot tanúsítottak a helyzet mielőbbi rendezéséhez.

Hogyan próbálja a KIRCHHOFF Automotive vonzó munkahellyé tenni az esztergomi gyárat?

KG: A gyári környezetet igyekszünk vonzóbbá tenni, az ergonómiától kezdve a kertészetig nagyon sok projektet indítottunk annak érdekében, hogy jó érzés legyen ide bejárni. A dolgozói elégedettség érdekében számos ötletet valósítottunk már meg, és természetesen figyelünk a megfelelő bérezésre is.

Vannak egyedi, a dolgozói jólétet megcélzó aktivitásaink is: például nyári táborokat, élménytúrákat vagy különböző versenyeket szervezünk, mint a focikupa és a horgászverseny – vagy a foci EB kapcsán óriási sikernek örvendő tippjátékunk.

A szociális helyiségeinket modernizáljuk, mert hiszünk abba, hogy egy modern, élhető munkakörnyezet bevonzza a dolgozókat.

A munkába jutás nehézségei mellett hogyan vészelte át a vállalat a koronavírus-járványt? Milyen intézkedéseket hoztak a vírus miatt?

Méri Szilárd: Az esztergomi KIRCHHOFF Automotive a cégcsoport harminc másik gyárával együtt ugyanazon elvek mentén kezelte a helyzetet egy közösen kidolgozott, központi szabályrendszer alapján. A maszkhasználat kötelezővé tételétől kezdve a távolságtartáson át a fertőtlenítésig számos intézkedést hoztunk a dolgozóink egészégének megőrzése érdekében. Szerencsére azt mondhatom, hogy nagyon fegyelmezetten betartották a kollégák ezeket az intézkedéseket, megértették a kockázatokat. Kimondhatjuk, hogy összességében jól vészeltük át a járványt.

2020. március 13-án vezettük be az első védelmi intézkedéseket, ezek közül például a home office lehetősége még mindig érvényben van - természetesen ez a fehérgalléros állományra, az irodai dolgozókra vonatkozik. Mivel már a járvány előtt kialakításra kerültek az otthoni munkát lehetővé tévő technológiai megoldások, így az átállás viszonylag könnyen ment.

Ezek szerint a digitalizáció terén felkészült a vállalat?

MSZ: A digitalizáció és az automatizáció két olyan fő csapásirány, amelyeket már sok évvel ezelőtt meghatároztak a vállalat tulajdonosai. Mérföldkövek mentén lépkedünk előre.

KG: A vevőinknek mind elektronikus számlákat küldünk, a szállítóink nyolcvan százaléka szintén elektronikus számlát küld, így szinte teljesen digitális dokumentációs környezetben élünk.

Gazdaságilag mekkora visszaesést jelentett a járvány?

MSZ: A jó hír az, hogy teljes leállásra nem volt szükségünk, nem zártuk be a gyárat. Amikor tavaly tavasszal az európai autógyárak sorra bezárták üzemeiket, mi a tengerentúlra akkor is szállítottunk. Észak-Amerikából, Dél-Afrikából és Ázsiából is voltak megrendeléseink.

Ebben az időszakban előre vettük a fejlesztéseinket, akár az előbb említett digitalizációs és automatizációs területen is, vagy éppen az új termékek bevezetése kapcsán. A tavalyi évben egy komolyabb új programhoz tartozó megrendeléscsomagot indítottunk útjára, az ehhez tartozó géptelepítések, programozások és a folyamatfejlesztések mind folytak, a mérnöki állomány akkor is dolgozott – természetesen a szabályokat betartva.

Szó volt arról, hogy harminc gyára van a cégcsoportnak. A KIRCHHOFF Automotive többi üzeméhez képest hol áll a rangsorban az esztergomi gyár?

KG: A harmadik legnagyobb üzem vagyunk a KIRCHHOFF Cégcsoport autóipari divíziójában, tehát sikerült kivívnunk azt, hogy komoly figyelem övezzen minket. Egy nagyon szép fejlődési ívet járt be a gyár. Ahogy már említettük, 2019-re az eddigi legjobb árbevételünket értük el.

A jó helyzetünk részben a kedvező elhelyezkedésünknek köszönhető. A környezetünkben öt jelentős, prémium autógyártó helyezkedik el: a Suzuki mellett a pozsonyi Volkswagen, a győri Audi, a kecskeméti Mercedes, a nyitrai JLR gyár és hatodikként jöhet a BMW Debrecenben.

Hány embert foglalkoztat a KIRCHHOFF Automotive Magyarországon? Hogyan változott a dolgozói létszám az elmúlt években?

KG: 2004-ben húsz fővel indultunk, ehhez képest a csúcs közel ezer fő volt 2017-2018-ban, a tavalyi évet 690 fővel zártuk, ami egy csökkentett létszámnak mondható. Voltak lemorzsolódások, aminek hátterében az áll, hogy a piac még nem konszolidálódott teljes mértékben, illetve a félvezető-hiány is nehéz helyzetbe hozta a járműipart. Ennek a hatását most is érezzük, így a létszámunkat még nem tudjuk felemelni a korábbi csúcsra. Emellett olyan fejlesztéseket hajtottunk végre, amivel optimalizálni tudtuk a létszámunkat.

Ezek milyen fejlesztések voltak? Mennyire Ipar 4.0-ás a vállalat?

MSZ: Szépen lépkedünk afelé, hogy azt mondhassuk magunkról, teljesen Ipar 4.0-ásak vagyunk – hozzáteszem, nem tudok olyan magyarországi vállalatról, ami teljesen az lenne. A tulajdonosnak vannak bizonyos standardjai ezen a téren, ilyen például az integrált vállalatirányítási rendszerünk, ami minden folyamatra és gépre kiterjed.

Automatizálásra is rengeteg példát lehetne mondani, és ezt a folyamatot fel is gyorsítottuk az elmúlt három-négy évben. Ahogy nehezedik a munkaerőpiaci helyzet, úgy próbáljuk ezt ellensúlyozni automatizációs projektekkel. A gyárunkban például 125 robot dolgozik, zömmel hegesztőrobotok.

Emellett a preventív, megelőző karbantartás is egy fontos csapásirányunk, folyamatosan azon dolgozunk, hogy a problémákat megelőzve, azokat előre látva tudjunk beavatkozni.

Milyen fejlesztéseket terveznek a következő években?

MSZ: Folyamatosan fejlesztjük a dokumentumkezelő rendszerünket, egyre inkább a papírmentesség irányába megyünk, igyekszünk teljesen eliminálni a papírt a logisztikai és egyéb folyamatoknál is. Minden, a gyártásban kihelyezett gépünkön van már érintőképernyő, amin az adott folyamathoz tartozó legfrissebb dokumentumok elérhetőek

Ha fejlesztésekről van szó, akkor az elektromobilitást kell még kiemelni. Az új termékeinkkel is ebbe az irányba megyünk, részt veszünk az első teljesen elektromos, Magyarországon előállított modell gyártásában is azzal, hogy alkatrészeket szállítunk be a kecskeméti Mercedes-nek.

Milyen egyedi technológiákat alkalmaznak az üzemben?

MSZ: Amikor a KIRCHHOFF Automotive elindította az esztergomi üzemét, akkor csak hegesztéssel, azon belül is ponthegesztéssel foglalkoztunk. Később ehhez jött még a robotvezérelt ívhegesztés, majd pedig a sajtolástechnika is bevezetésre került.

2012-ben vezettük be a melegpréselés technológiát, ami Magyarországon egyedülálló. Csak nálunk van ilyen gyártósor, amelynek termékei nagyon keresettek a prémium autógyártók körében. Szintén egyedülálló az országban a terítékhegesztés, amit már a melegpréselés előtt végzünk – ezt a technológiát az egyik németországi prémium ügyfelünkkel együtt fejlesztjük.

Az alkatrészek vágását, finomhangolását 3D-s lézervágógépekkel végezzük, melyekből tíz áll rendelkezésünkre.

Milyen beruházásokat terveznek a közeljövőben?

MSZ: A legutóbbi gyárbővítésünk 2019-ben történt, ekkor három új csarnokot adtunk át – és egyben megünnepeltük a gyár fennállásának 15. évfordulóját. Ezeket a csarnokokat mostanra teljesen belaktuk. Vannak még bővítési terveink a következő három évre, biztosan fogunk még növekedni. Van egy zöldmezős területünk is a szomszédságunkban, amelynek beépítési tervein már dolgozunk.

Kiemelt Partnereink