Beszállítók Fejlesztési beruházásokba kezdett az Aalberts

Fejlesztési beruházásokba kezdett az Aalberts

Pörge Béla | 2021.12.09 07:20

Fejlesztési beruházásokba kezdett az Aalberts

Falusi Roland, az Aalberts Surface Technologies Kft. logisztikai menedzsere. | Fotó: Pörge Béla

Interjú Falusi Rolanddal, az Aalberts Surface Technologies Kft. logisztikai menedzserével a vállalat folyamatban lévő és tervezett beruházásairól, a koronavírus-járvány és a nyersanyaghiány hatásairól, valamint a felületkezelési technológiák jövőjéről.

Hirdetés

- Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, a vállalat 2020 végén egy egymilliárd forintot meghaladó beruházásba kezdett, melyhez állami támogatást is kapott. Mit lehet tudni erről a projektről, hogyan áll most?

- A teljes projekt előkészítése zajlik, egyes kivitelezések részlegesen megtörténtek már. Mivel több irányban fejlesztünk (épület, technológia, szoftver) és vannak csúszások mind a vevői projektek esetén, mind a beszállítói tervezés-kivitelezés fázisban, ez természetesen kihat a tervezett komplex beruházásunk befejezésére is.

- A beruházás kapacitásbővítésről szól, emellett a dolgozók létszámát is növelik?

- Alapvetően igen, a munkaerőt is szeretnénk bővíteni, mivel a pályázattal elnyert támogatás egy részét terveink szerint új ipari technológiákra, modernizálásra és fejlesztésekre fordítjuk. Terveink során robotizálás, részleges automatizálás is szóba került, mindettől függetlenül az új beruházások mögötti üzletszerzés magasabb létszámú munkaerőigényt is generál mind a direkt mind pedig indirekt állományban.

- Jelenleg mennyire Ipar 4.0-ás a vállalat?

- Most még nem mondanám annak a vállalatot, mivel jelenleg csak bizonyos gépeink, festőberendezéseink CNC vezéreltek. A felületkezeléseink előkészítési folyamatai jelenleg még nagy mértékben humán centralizáltak. Nagyon sok embert foglalkoztatunk az alkatrészek előakasztásában és a készáru csomagolásában is.

Egy nagyobb beruházásunk zajlik éppen, melyet a tervek szerint még az év végéig befejezünk. Ennek célja a raktárkapacitásunk bővítése, melyhez kapcsolódóan már történnek digitalizációs fejlesztések – itt elsősorban ERP-fejlesztésre, és a hozzá kapcsolódó alkalmazásokra, feladatokra kell gondolni. Többek között bevezetünk a vonalkódos, QR-kódos azonosításokat, eszközöket is.

- Az interjú elején említett beruházásnak is lesznek olyan elemei, amik az Ipar 4.0-ról szólnak?

- Nem közvetlenül az említett beruházáshoz köthetően. Az ERP-rendszer fejlesztése nemcsak a raktárlogisztikát érinti, de a teljes belső anyagáramlást, a termeléstervezést, illetve bizonyos dolgozói feladatokat is részben vagy teljesen digitalizálni tudunk majd.

- Hogyan érintette a járvány, illetve hogyan hatott az alkatrészhiány a vállalatra?

- A tavalyi évben a koronavírus-járvány minket is érintett, de szerencsére nem olyan mértékben, mint sok más vállalatot a térségben, ugyanis az autóipari kitettségünk körülbelül hatvan és hetven százalék között mozog. A többi szegmensben szereplő vevőink rendelései ellensúlyozták a járvány okozta visszaesést, így nem volt szükség drasztikus létszámleépítésre. A járvány alatt csökkentettük a kölcsönzött munkavállalói létszámot, így meg tudtuk tartani a saját dolgozóinkat.

Az idei évben a kialakult nyersanyaghiányokat és áremelkedéseket igyekeztünk megfelelően kezelni. Elemeztük az alapanyag felhasználásainkat, és bizonyos esetekben megemelt készletszinttel felépítésével igyekeztünk megelőzni az alapanyaghiányt. A minden területet érintő áremelkedések okán pedig októbertől mi is kénytelenek voltunk növelni árainkat. Jelenleg úgy látjuk, hogy nem lesz szükség elbocsátásokra.

- Milyen járműipari vállalatokkal állnak kapcsolatban?

- Alapvetően harmadik-negyedik körös beszállítók vagyunk, a mi vevőink Tier-2-es, maximum Tier-1-es beszállítók, de bátran mondhatjuk, hogy a nagy OEM-ek termékeinek felületkezelését végezzük.

- Piaci terjeszkedést, és esetleg további beruházásokat terveznek?

- A holland központunkkal folyamatos tárgyalásokat folytatunk további fejlesztésekről, akár más, a felületkezeléshez kapcsolódó technológiák is szóba kerülhetnek. Ezek az egyeztetések jelenleg is zajlanak, így erről többet nem tudok nyilatkozni.

- A fém-felületkezelés iparágát hogyan érinti a járműipar átalakulása, elsősorban az elektromos átállás?

- Vannak bizonyos technológiai megoldások, amik részben elavulttá váltak – mi pedig a jövő technológiáira szeretnénk koncentrálni. Az Aalberts cégcsoport számos felületkezelési megoldással foglalkozik.

A cégcsoport K+F osztályának előnyeit kihasználva úgy vélem, hogy a jelenkorban zajló fejlesztéseknek, vagyis az elektromobilitáshoz és a hidrogénes hajtáshoz kapcsolódóan megjelenő új elvárásoknak is meg tudunk majd felelni, legyen szó akár a jelenlegi bevonatokról, vagy más, például kompozitmegoldásokról. Jelenleg van egy nagy, felfutóban lévő projektünk, ami már a szériagyártásnál tart.

Az elektromos járművek nem feltétlenül igényelnek más bevonatokat, ugyanúgy a korrózióállóságra, zaj és súlycsökkentésre kell a hangsúlyt fektetni. Nyilván a végső felhasználói, vásárlói elvárás, hogy a termék minél időtállóbb legyen, ehhez fejleszthetnek a bevonatgyártók új megoldásokat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink