Beszállítók Évente 15 százalékot emelnek a béreken – interjú a győri felületkezelő ügyvezetőivel

Évente 15 százalékot emelnek a béreken – interjú a győri felületkezelő ügyvezetőivel

Szabó Fanni | 2018.04.24 08:35

Évente 15 százalékot emelnek a béreken – interjú a győri felületkezelő ügyvezetőivel

Hamarosan új korszak köszönt be a Kenvéd Kft.-nél. A felületkezeléssel foglalkozó családi vállalkozás vezetője, Szakál László úgy döntött, háttérbe vonul és gyerekeire bízza a – több mint két évtizede sikeresen működő – cég irányítását. A generáció-váltás már elkezdődött: lánya Szakál Katalin a pénzügyi, fia Szakál Péter pedig a termelési feladatokat látja el. A generáció-váltás nehézségeiről, a jövőbeli tervekről és az Ipar 4.0-ról beszélgettünk velük.

Hirdetés

A Kenvéd Kft. 2008-ban vált családi vállalkozássá, azóta folyamatosan fejlődik. Mikor és miért fogalmazódott meg önben, hogy háttérbe vonul és gyerekeire bízza a cég vezetését?
– Szakál László:
Két évvel ezelőtt karácsony tájékán gondolkoztam el azon, hogy már pihenni is szeretnék egy kicsit. Akkor döntöttem el, hogy háttérbe vonulok és teret engedek a gyerekeknek. Egy vállalat vezetése nem egyszerű feladat, napi 12-16 óra munka helyett, most már csak 8-10 órát dolgozom. 2017. január elsejétől indult az átadási folyamat, kineveztem az ügyvezető igazgatókat és gyakorlatilag múlt évtől ez év áprilisáig lassan, fokozatosan vonulok ki a Kenvéd mindennapjaiból.

Megütötte a fülemet a „csak” 8-10 óra munka naponta. Ez azért elég soknak tűnik egy leköszönő vezetőtől. Nehéz elengedni a vállalatot?
– Szakál László:
Nagyon nehéz. 24 éve tevékenykedünk, közel 5 hektárnyi területünk és 18 ezer négyzetméternyi gyártócsarnokunk van – erre nagyon büszke vagyok, de másfél hete fogalmazódott meg bennem, hogy drasztikusabban csökkentem a céges feladataimat. Az ember sokszor csak figyeli a dolgokat és azt mondja magának: nem avatkozok bele, átadom a teret. Megfogadtam, hogy csak akkor szólok bele, ha nagyon kritikus a helyzet, akkor is úgy, hogy felismerjék a problémát.

Szakál Katalin, Szakál Péter és Szakál László

Adódtak nehézségek a váltásnál?
– Szakál László:
Természetesen, nehézségek mindig vannak. Módosítani kellett az elképzeléseket, a beruházási tervünket és a következő időszak stratégiai célkitűzéseit is. A gazdasági környezet is változott, munkaerőhiány lépett fel. Főleg a fizikai munkánál, operátori oldalon tapasztaltuk azt, hogy egyre nehezebb embert találni. A műszaki oldalon bőség van, nem panaszkodhatunk, rengeteg a jelentkező, de fizikai dolgozó, aligha!

– Szakál Katalin: Ebben a régióban különösen nehéz szakembert találni. Nagyon sokan elmentek Ausztriába dolgozni háromszoros bérért, ezért hiába indultunk meg január elsejétől új formációban, át kellett térnünk a teljesítmény-elszámolásos rendszerre, hogy stabilizáljuk a létszámot és jól megfizetett állományt tudjunk kialakítani.

Mikor kapcsolódtak be a cégügyekbe?
Szakál Katalin:
Családi vállalkozás lévén nem volt kérdés, hogy előbb-utóbb átvesszük a cégvezetést. 1994-ben indult a cég, a Märklin játékgyár síneit barnítottuk, Peti Riga motorját szedtük szét, a lánca volt a dob a hajtása. Peti kezelte a gépet és én is segítettem. 14 éves voltam akkor, Peti 16. Délutánonként és hétvégente is besegítettünk. Gimnázium után az egyetemi tanulmányainkat közgazdaság szakon végeztük. 2002 óta dolgozom főállásban a cégnél, Peti pedig 1996 óta.

Szakál László: Egy vállalkozásnál, ahol az apa a vezető, ott a gyerekeknek őrült nehéz megtanulni a szakmát. Rengeteg ütközés volt, a gyártási folyamatoktól a pénzügyekig mindent át kell látniuk, de mindig is nyitottan kezeltem a cégügyeket, bevontam a gyerekeket a munka teljes egészébe.

Jelenleg hogyan oszlanak meg a faladatok? Tulajdonképpen két ügyvezető igazgatója van a Kenvéd Kft.-nek?
– Szakál László: Nem. Katin és Péteren kívül van egy harmadik társ-ügyvezetőigazgató is, egy vegyészmérnök, aki a technológiák műszaki és a szakmai részét irányítja, de a karbantartás és a minőség is hozzá tartozik.

Szakál Katalin: Én látom el a pénzügyi feladatokat: könyvelést, bérszámfejtést, számlakibocsátást, banki attrakciók koordinálását és az adminisztratív feladatokat. Peti főként a termeléssel, a logisztikával, az árajánlatokkal és a vevőkkel foglalkozik.

Hogyan indult a 2018-as év? Ha jól tudom, nemcsak vezetőségben, hanem a termelésben is történtek változások.
– Szakál Katalin:
Tavaly és idén is 15 százalékos bérfejlesztést valósítottunk meg és a cafetérián is emeltünk 5 százalékot, amellett, hogy áttértünk a teljesítménybérezésre a cég versenyképessége érdekében. Ezzel szerencsére sikerült fixálni a létszámot. Körülbelül 120-an dolgoznak a cégnél jelenleg, de 15-20 dolgozóra még mindig szükség van. A mostani csapattal nagyfokú fiatalítást is megkezdtünk, az egész logisztikai és termelési rendszert átdolgoztuk, átalakítottuk a nyugati példák mintájára. Négy-öt emberből álló, úgynevezett termelő cellákat alakítottunk ki a munkafázisoknál, egy koordinálja a feladatokat és a csapatot, így mindenki azt a munkát végzi, amiben a legjobb. A teljesítmény pedig ezáltal gyakorlatilag a duplájára nőtt.

Szakál Péter: Jelen pillanatban a meglévő technológiánkat kell kihasználni és a hatékonyságot növelni, emellett pedig nyitni a nagyobb külföldi multik és főként a német gazdaság felé. A legfontosabb, hogy a gyártást minél jobban optimalizájuk, így minden évbeni 20 százalékos árbevétel növekedést tudunk elérni.

Mennyiben van jelen az Ipar 4.0, a digitalizáció a Kenvédnél?
Szakál László:
Azt gondolom, hogy azok a cégek, amelyek az élvonalban, az autóipar közvetlen vagy közvetett beszállítói, mind rég túl vannak a digitalizáción. Amint a raktárba érkezik egy anyag, bekerül a számítógépes rendszerbe. Az anyagkezelést, a gyártási folyamatot, a készültségi állapotot, gyakorlatilag mindent digitális rendszerben vezetünk.

Mik a tervek a jövőre nézve?
– Szakál Katalin:
Bővítettük a telephelyet, területeket vettünk és megterveztettünk egy 3000 négyzetméteres csarnokot, amire már az engedélyt is jóváhagyták. Két hónap alatt fel tudjuk építeni, egyelőre azonban ötletelünk, hogyan tudnánk hasznosítani.

Szakál László: Az autóipar komoly átalakuláson megy át, ezek érintenek bennünket is, csak az a kérdés, hogy hogyan. Erre azonban, még nem tudjuk a választ. Ha az iparban az elektromos autók iránt megnő a kereslet, akkor kevesebb lesz a beszállítás, hiszen jóval kevesebb alkatrészből áll egy elektromos autó. Várjuk, hogy az elektromos autók mekkora teret fognak hódítani és hogyan befolyásolják a piacot. A fejlesztéseink is ennek fényében módosulnak majd.

(Fotók: Hircity)

Kiemelt Partnereink