Beszállítók Döbbenetes árbevétel-növekedésre számít a Hajdu Autotechnika

Döbbenetes árbevétel-növekedésre számít a Hajdu Autotechnika

Végh Martin | 2020.12.21 15:22

Döbbenetes árbevétel-növekedésre számít a Hajdu Autotechnika

Fotó: Hajdu Autotechnika Zrt.

A többek között kipufogó rendszerek részeinek, karosszériaelemek és indítómotorok alkatrészeinek gyártásával foglalkozó Hajdu Autotechnika Zrt. az iparági átlagnál várhatóan jóval kisebb bevételkieséssel vészelte át 2020-at, jövőre pedig a bevételek hatvan százalékos növekedésével számolnak. A Nyíregyháza és Debrecen közötti Téglás melletti székhellyel rendelkező vállalat már több, alkatrészgyártás áttelepítésével kapcsolatos ajánlatkérést is kapott, a jövőt illetően pedig nagy potenciált látnak az ellátási láncok koronavírus-járvány hatására elindult átrendeződésében. Interjú a Hajdu Autotechnika Zrt. elmúlt egy évéről, valamint kilátásairól a vezérigazgatóval, Dedéné Novotni Annával.

Hirdetés

Hogyan hatott a koronavírus-járvány a Hajdu Autotechnika Zrt. életére? Volt jelentősebb változás a dolgozók számában?

A pandémia hatására a Hajdu Autotechnika Zrt. árbevétele a tavaszi hónapokban drasztikusan visszaesett, gyorsan kellett reagálnunk az átalakult piaci helyzetre és működésünket az aktuális vevői igényekhez igazítani.

Időszakosan csökkentett munkaidőben dolgoztak mind az alkatrészgyártás területén, mind a szellemi munkavállalóink. Ehhez a fizikai állomány részére igénybe vettük a csökkentett munkaidő támogatását. A célunk az volt, hogy minimalizáljuk a létszámcsökkenést és házon belül tartsuk a szaktudást, hogy a piac megélénkülésével zökkenőmentesen tudjuk bővíteni termelési kapacitásunkat.

Ez csak átmeneti időszak volt. Szeptembertől már minden munkavállalónk visszatérhetett az eredeti munkaidejéhez. Rendelésállományunk jelenleg folyamatosan növekszik, ennek kielégítéséhez tovább bővítjük dolgozói létszámunkat. Az Alkatrészgyártó Üzemben jelenleg már 115 fővel, három műszakos munkarendben folyik a termelésünk.

Mi volt idén a legfontosabb esemény a vállalatnál?

Jelentős mérföldkőnek tartjuk, hogy szakembereink idei kiemelt projektje, az első transzferszerszámunk mostanra elkészült és az első darabok már legyártásra is kerültek a szerszámmal. A szériagyártás várhatóan 2021. 22. hetében kezdődik majd. Házon belül saját szerszámüzemmel rendelkezünk, ami lehetővé teszi, hogy már egészen korán bekapcsolódjunk a szakmai munkába. Itt korszerű, precíz tervezési és gyártási rendszer áll rendelkezésünkre.

A járvány hatására a vállalatok elkezdték újragondolni ellátási láncukat, hogy ellenállóbbá tegyék azt. Ennek eredményeként már az év első felében érkeztek alkatrészgyártás áttelepítésével kapcsolatos ajánlatkérések a Hajduhoz. Milyen fejlemények vannak e téren?

Azt gondolom, hogy a stratégiák újragondolásából hosszabb távon lehetnek sikeres projektek. Rövid távon viszont olyan áttelepítési igények érkezhetnek, ahol a jelenlegi beszállítónak problémája adódik, így nem tud eleget tenni szállítási kötelezettségének.

Egyre több érdeklődés, ajánlatkérés érkezik hozzánk az utóbbi időkben, és már alkatrészgyártás áttelepítésére vonatkozó projektet is nyertünk el. Jelentős potenciált látunk a formálódó piaci trendekben, úgymint a gyártás földrajzi szempontok szerinti újraszervezése vagy annak stabil beszállítókhoz történő áttelepítése.

A vállalat által gyártott járműalkatrészek csoportjai közül melyek a legfontosabbak és miért?

A gyártott termékek nagyobb részét jelenleg a kipufogó alkatrészek adják. Azt gondoljuk, hogy ez a szegmens a jövőben fog veszíteni jelentőségéből, de lesz egy része, ami továbbra is megmarad. Emellett termékportfóliónk folyamatosan bővül a gépjárművek különböző alkatrészeivel, gyártunk többek között tetőablak alkatrészt, hűtőegységek részegységeit, különböző burkolati és kisebb karosszéria elemeket. A jövőben igen nagy hangsúlyt kapó akkumulátorgyártáshoz is tudunk kapcsolódni, például takarólemezek gyártásával.

Ugyanakkor stratégiai célunk, hogy a jövőben hosszú távú partnerkapcsolatokat alakítsunk ki az autóiparon kívül is. Ez elsősorban a kockázatkezelésünkkel függ össze, mivel a gépjárműipar olyan ágazat, amely erősen függ a gazdaság teljesítményétől. Szeretnénk tehát az iparágban maradni, de mellette más területeken is együttműködéseket kialakítani.

Fotó: Hajdu Autotechnika Zrt.

Milyen beruházásokat hajtottak végre idén a vállalatnál?

A gyártástechnológiai követelmények egyre magasabbak, egyre pontosabban kell gyártani, minél rövidebb idő alatt. Ezt a területet támogatva idén a gyártást végigkísérő méréstechnikai eszköztárunkat bővítettük egy CMM több tengelyes koordináta-mérőgéppel. Ezzel a beruházással a mérési kapacitás is jelentősen megnőtt és a különböző mérések optimalizálhatóak lesznek a meglévő GOM és most beszerzésre került CMM mérőgépek között.

Hogyan értékelnék a 2020-as évet a cég szempontjából? Mennyire írta át a válság a korábbi terveket?

A pandémia okozta válság jelentősen átszabta a mi elképzelésünket is, miszerint 2020-ra egy nagyobb mértékű növekedést terveztünk. A járvány terjedésével nagymértékben visszaestek a gyártási volumenek és az új projektek indulása is későbbre tolódott. Ami szintén problémát jelentett, hogy a meglévő, beadott ajánlatok esetében a partnerek részéről nem, vagy csak jóval később születtek döntések, az esetek többségében a kivárás volt jellemző.

A prognózisunk szerint az éves árbevétel mintegy 4,9 milliárd forint lesz, ami megközelíti a tavalyi számokat. A várható nyolc százalékos árbevétel-csökkenés lényegesen kevesebb, mint az iparág 2020-ban elszenvedett, harminc százalékos visszaesése.

Milyen fejlesztéseket, beruházásokat terveznek a következő évre?

A korábbi komplex beruházásunk során megdupláztuk gyártócsarnokunkat, ahová nagyobb méretű, mélyhúzott alkatrészek, karosszériaelemek gyártására is alkalmas, prémium kategóriás gyártóberendezéseket telepítettünk. A következő évre a két meghatározó hidraulikus présgépünk képességeinek továbbfejlesztését és bizonyos gépeink felújítását tervezzük, valamint IT rendszerünket fejlesztjük tovább.

Mit várnak a következő évtől az iparág és saját vevőkörük szempontjából?

Elsősorban a saját vevőkörünk diverzifikálását, tudatos bővítését. Bízunk benne, hogy a COVID-19 okozta változások lehetőségeket rejtenek magukban és ezáltal bővülni tudunk majd. A jövőre vonatkozóan egyértelmű átrendeződés mutatkozik az autóiparban, a gyártások átszervezését illetően Kelet-Európa erősödése tapasztalható. A korábbi globális szemléletet egyre inkább felváltja majd a lokális gondolkodás, miszerint fontos szempont, hogy a beszállító földrajzilag minél közelebb legyen partneréhez.

Összességében az elnyert projektek alapján az idei évhez képest egy rendkívül intenzív, hatvan százalékos növekedést tervezünk árbevételünkben.

Milyen hatással van a krízis a vállalat digitalizációs, robotikai fejlesztéseire?

Folyamatosan vizsgáljuk bizonyos berendezéseink automatizálásának a lehetőségeit. A pandémia előtt középtávú terv volt, hogy elsősorban a termelés területén, majd később a logisztikában is megjelenjen az automatizáció a vállalatnál. Ez most az újratervezésnek köszönhetően későbbre tolódik, de hosszútávon bizonyos gépcsoportoknál mindenképpen szükségesnek tartjuk a robotokkal való felszerelést. Az IT rendszerünk fejlesztése viszont a következő években, a terveknek megfelelően valósul meg.

Kiemelt Partnereink