Beszállítók Biztos jövőt ígér az autóüveggyár

Biztos jövőt ígér az autóüveggyár

Gulyás Géza | 2015.12.04 07:35

Biztos jövőt ígér az autóüveggyár

2005-ben rakták le a tatabányai létesítmény alapkövét, egy évre rá kezdődött meg a tömeggyártás Komárom-Esztergom megye székhelyén.

Hirdetés

November második felében, amikor Tatabányára jöttek az AGC Glass Europe cégcsoport vezetői, a dolgozói tájékoztató végén köszöntötték azt a 37 hűséges embert, aki az első "kapavágástól" mostanáig a Tatabánya-Környe Ipari Parkba, az Üveggyár út 1. címre jár dolgozni.

Az AGC 2004 nyarán alapította meg magyarországi üzemét, az AGC Glass Hungary Kft.-t, amely a Tatabánya-Környe Ipari Parkot gazdagítja. Nem sokkal később következett egy országos elismerés: a beruházás 2005-ben elnyerte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium „Legnagyobb Volumenű Zöldmezős Beruházás” díját. Az AGC az 55 000 négyzetméteres tatabányai gyárában magas szinten automatizált csúcstechnológiát honosított meg. Autóipari beszállítóként személygépkocsikhoz gyárt oldal- és hátsóüveget valamint napfénytetőt a világ legnagyobb gyáraitól kapott megrendelések alapján. Az alábbi márkáknak szállítanak, vagy szállítottak üveget: Fiat, Renault, Toyota, TPCA (Toyota, Peugeot, Citroen), PSA (Peugeot, Citroen), Honda, Skoda, Nedcar (Mitsubishi), Mercedes, Nissan, VW, Suzuki, Opel, Ford, Iveco, BMW, Audi, Volvo, Kia, Hyundai.

Öt évvel ezelőtt az AGC tendert nyert a Mercedes oldalsó és hátsó ablaküvegeinek szállítására. Ez alapján egészen 2021-ig az AGC szállítja az üvegeket az addig készülő 26 féle Mercedes modellhez, ami több millió üveget jelent a következő években. Ezek jelentős részét Tatabányán fogják gyártani.

Az első autóüveg 2005 szeptemberében készült el - innen az első jubileum. A tömeggyártás 2006 tavaszán kezdődött, ez jelenti majd a következő tízéves fordulópontot. Az idén októberben a cég alkalmazottainak száma megközelítette a kilencszázat. Több mint 16 millió autóüveget gyártottak, az árbevételük 31,7 milliárd forint volt. A vállalat 2007 ősze óta rendelkezik ISO TS 16949 és ISO 14001-es minősítéssel. A gyár jelentős eredményeket tud felmutatni a minőségügy, a munkavédelem és a környezetvédelem területén is. Erőfeszítéseiket a tokiói vállalatvezetés több díjjal is elismerte.

Három éve született döntés a tatabányai kapacitásbővítésről. A 3 milliárd 552 millió forintos beruházásból az Európai Unió és a magyar állam a fejlesztésre fordított összeg több mint a negyedét, 932 millió forintot vissza nem térítendő támogatásként biztosította a vállalat számára. A beruházás után a korábbi 1,3 millió helyett 1,8 millió hátsó üveg készülhet a fejlesztésbe bevont soron. A termékek gyártási idejét lerövidítették, így a korábbi 12 másodperc helyett 8 másodpercenként készül el egy hátsó szélvédő. Emiatt 2014-ben átadták az új, 8300 négyzetméteres gyártócsarnokot. Itt kapott helyet az AVO tevékenység. Az elkészült üvegekre különböző alkatrészeket szerelnek, forrasztanak, ragasztanak. A készre szerelt üvegek az autógyárban azonnal beszerelhetők a karosszériába.

Nem titok, hogyan készül az autóüveg

Az autóüveg-gyártás alapanyaga a síküveg, amely táblákban érkezik Magyarországra az AGC cseh, belga és olasz gyáraiból. A nyers üveg targonca és robotok segítségével kerül fel a gyártósorra, ahol a csomagolásig emberi kéz érintése nélkül jut el. A folyamat elején az autóüveget méretre vágják, csiszolják majd furatot készítenek rá, ha szükséges. A vágás során keletkező hulladékot összegyűjtik, majd a síküveg-gyártás során újra felhasználják. A festés során szitatechnológiával fekete, illetve ezüst festékkel dolgoznak. Itt kerül fel többek között a fűtőszál és a logó a termékre. Ezután az üveget kemencében felmelegítik 650-700 C-ra, megformázzák, majd hirtelen, nagy nyomású levegővel lehűtik. Ez az úgynevezett edzési folyamat. Ennek köszönhető az autóüveg biztonsági tulajdonsága, azaz baleset esetén apró darabokra hullik, minimalizálva a sérülés kockázatát. Kamera és emberi szem segítségével ellenőriznek minden egyes darabot, majd csomagolásra kerül a termék. Ezen kívül mintavételes eljárás alapján a laboratóriumban különböző teszteket végeznek el az autóüvegeken.

AVO, avagy hozzáadott érték

Az AVO (Added Value Operation), hozzáadott értékteremtést jelent. A festett, formázott és edzett és üvegek az AVO területre érkeznek, ahol vizuális ellenőrzés után vegyi anyagokkal készítik elő azokat a további szerelésre. A vegyi anyagos előkészítés tisztításból és primerezésből áll. A tisztítót és primert vékony filmrétegben viszik fel az üveg felületére, majd hagyják megszáradni. A következő művelet az üvegen az ezüst felület oxid mentesítése az antennáknál és a termináloknál. Az antennák a GPS, rádió és TV működéséhez szükségesek, míg a terminálok forrasztása az üvegfűtéshez elengedhetetlen. Forrasztás után gumiprofil szerelés következik, mely a beázás ellen véd. Ezt követi a gumi távtartó felhelyezés, amely nem engedi kinyomni a ragasztót akkor, amikor az autógyárban behelyezik az üveget a karosszériába. Az ellenőrzés során kamera és emberi szem segítségével megvizsgálják a terméket, hogy a vevőhöz csak megfelelő minőségű üveget szállíthassanak. Az üveget palettába csomagolják, majd kiszállítják.

A sokoldalú cégcsoport

Az AGC csoport öt tevékenységre koncentrál: autóipari üveg, síküveg, kijelzők, vegyi és elektronikai anyagok, valamint a megújuló energiákkal kapcsolatos szolár alkalmazások (fényelektromos panelek, hőpanelek, és napenergiát összegyűjtő tükrök). A csoport több mint 30 országban 200-nál több telephelyen 51 000 dolgozót foglalkoztat. Az AGC Autóipari Divíziója új autókhoz és a csereüvegpiacra egyaránt gyárt és értékesít autóüveget. Az egész világot tekintve az AGC az elsők közt szerepel a gyáraknak készített és értékesített volument tekintve. Az AGC Glass Europe 14 400 dolgozója 18 síküveg- és 6 autóüveggyárban dolgozik. Az értékesítési árbevétel 2014-ben 2,1 milliárd euró volt.

Kiemelt Partnereink