Beszállítók Beszállítók: nyertesek és vesztesek

Beszállítók: nyertesek és vesztesek

Biró Csongor | 2015.04.15 09:55

Beszállítók: nyertesek és vesztesek

A Berylls piackutató közzétette a 2014-es autóipari beszállítói elemzését. Bemutatták az elmúlt év nyerteseit és veszteseit. A tanulmány növekedést vár 2015-re és a német cégek további erősödése sem kérdéses.

Hirdetés

A Berylls tanulmány kiemeli, hogy 2014-ben újra növekedni kezdett az autóipari beszállítók forgalma, nagy átrendeződések mentek végbe a piacon. A top 100-as lista (külön cikkben közöljük a teljes rangsort) átlagos üzleti eredménye 8,1 százalékkal nőtt, ezen belül a német vállalatok eredménye 8,5 százalékkal javult, átlagos nyereségrátája 9 százalékra nőtt.

A top 100 autóipari beszállító forgalma 11 százalékkal nőtt 2014-ben, az átlagos eredményráta 1,6 százalékkal lett jobb

A tanácsadó cég a világ száz legfontosabb autóipari beszállító elmúlt évét vette górcső alá, rangsorát a 2010-2014-es évek operatív eredménye (ebit) alapján állította össze. A 2014-es év kiemelkedő volt, a top 100-as bevételek 11 százalékkal nőttek (719 milliárd euróra). Német cégek vannak a toplista élén, amelyek összesen 155 milliárd eurós bevételt értek el. A francia, olasz, brit, spanyol, vagy svéd beszállítók átlagban csupán 4,1 százalékos növekedésről adtak számot. A top 100 25 amerikai beszállítója tízéves mélyrepülés után tavaly pluszban zárt, 166 milliárd euró értékben adtak el alkatrészeket (7,2 százalékos növekedés). A japánok is jól szerepeltek, 193 milliárd eurós bevételt értek el (7,4 százalékos növekedés).

A bevétel megoszlása a különböző nemzetek és térségek beszállítói között. A német beszállítók forgalma 9 százalékkal nőtt

A nyilvános cégbeszámolók alapján a vállalatok 80 százaléka 5,3 százalékos profitráta (nyereség a bevétel arányában) fölött teljesített, csupán két beszállító nem tudta növelni a nyereségét: a Michelin és a Pirelli. Nyereségben a németek a legjobbak (9 százalék), az európai beszállítók a németek nélkül 8,7 százalékot, az amerikaiak 8,7 százalékot, a japánok 7,2 százalékot, a többi ázsiai beszállító 8,9 százalékos nyereségrátát tudhatott magáénak. A legjövedelmezőbb üzlet az autóiparban a gumigyártás, a 10 legnagyobb vállalat 12,3 százalékos bevételnövekedést ért el. Ha a gumisokat leszámítjuk, az autóipari beszállítók átlagos nyereségrátája 7,3 százalékon alakul, csupán 0,6 százalékkal magasabban, mint 2013-ban.

Nyertesek és vesztesek: az amerikai beszállítókat a dollár erősödése segítette

2014 profitbajnoka az amerikai ITW Illinois Tool Works, amely fluidtechnikai beszállítóként 23,2 százalékos ebit-rátát ért el. Az élmezőnyben szerepel még 21,1 százalékos üzemi eredménynövekedéssel a TE Tyco Electric, 16,1 százalékkal az Eaton, 15,4 százalékkal a Magyarországon is gyártó Hankook Tires. Utóbbi az 50 százaléknál több autóipari megrendeléssel bíró nagyvállalatok között nyereségességi bajnok lett 2014-ben a Berylls szerint.

A nyereségesség bajnokai

A növekedés mozgatórugója az innováció volt, azok a cégek tudtak kiemelkedően teljesíteni, amelyek a tömegcsökkentés, a fogyasztás mérséklés, a turbófeltöltés és a kipufogógáz kezelés területén újítottak és gyártottak alkatrészeket. Így tudott a Magyarországon szintén gyártó BorgWarner hét helyet előreugrani a toplistában (az igazsághoz hozzátartozik, hogy a turbófeltöltőket is gyártó vállalat bekebelezte az Esslinger és a Wahler cégeket; előbbi a termoüzletágban, utóbbi a kipufogó üzletágban rendelkezik komoly piaccal és tapasztalattal). A kipufogó specialista Eberspächer 23,4 százalékos növekedéssel hat helyet lépett előre, de a motorgyártó Weichai Power és a Cummins sem tétlenkedett, előbbi 31,6, utóbbi 22,8 százalékkal növelte bevételét.

A világ legnagyobb beszállítója továbbra is a Continental 34,5 milliárd eurós bevétellel (nem számítva hozzá a nem autóipari tevékenység 1,1 milliárdos bevételét). Az első tízben ugyanazok a cégek szerepelnek, mint tavaly. Több amerikai beszállító felvásárlással tudott előrelépni. A Visteon a JCI Electronics átvételével 11 helyet ugrott. A Magyarországon is ismert Lear a Szolnokon is termelő Eagle Ottawa megvásárlásával két lépcsőt tett meg felfelé a ranglistán. Az üléspecialista Aunde a Fehrer beltéri alkatrész-beszállító révén tört fel a százas listára.

A vállalkozói kedv javulását példázza a megnövekedett akvizíciós kedv, a ZF Friedrichshafen azzal, hogy megvásárolta az amerikai TRW nagyvállalatot, a 2015-ös ranglistán a dobogóra kerül majd. Még nem tudni, hogy az első, a második, vagy a harmadik helyre. A ZF Lenksysteme vállalatot (4,3 milliárd eurós bevétel 2014-ben) felvásárló Bosch is az első helyre pályázik. A Continentalnak 2015-ben zárul le akvizíciója a Veyance vállalattal (1,5 milliárd eurós bevétel 2014-ben), az óriás 2020-ra 50 milliárd eurós bevétellel tervez. Ez egy organikus, éves 6,4 százalékos növekedéssel gond nélkül elérhető, de szakértők szerint további felvásárlásokkal gyorsabban is nőhet. Ezt a bevételt egy nagyobb gazdasági visszaesés elkerülésével a Continental mellett elérheti a Bosch, a ZF Friedrichshafen, a Denso, a Magna és a Hyundai Mobis is. További mozgások is várhatók az akvizíciós piacon, a 4 milliárd eurós, Székesfehérváron is termelő HVCC (Halla Visteon Climate Control) 70 százalékos részesdésétől 2015-ben megválik a Visteon, így a Halla egyedüli játékosként folytatja.

A Berylls elemzői szerint 10-15 éves távlatban számolni kell a nagy kínai beszállítók előretörésével. Ilyenek: a Huayu Automotive Systems, a Yichai Machinery, a Guangzhou Automobile, a Dongfeng Motor Parts és a Beijing Hainachuan. Ahogy a 90-es években a detroiti hármak (Ford, GM, Chrysler) főként az amerikai Delphitől, Visteontól és az American Axle beszállítóktól vásároltak, úgy a kínai gyártók többnyire saját kínai beszállítóikat helyezik előtérbe.

A top 100-ba egyre nehezebb bekerülni, 2020-ra a belépési küszöb meghaladja a 3 milliárd eurót. A 2015-ös kilátások nagyban függnek a kínai autóipartól, az utóbbi 10 évben a növekedés záloga ez a térség volt. Ha ez megrekken, a beszállítóknak fel kell kötniük a gatyájukat - vélik az iparági elemzők.

Kiemelt Partnereink