Beszállítók A jövő kamionfülkéit tesztelik

A jövő kamionfülkéit tesztelik

autopro.hu/B.Cs. | 2013.05.09 08:21

A jövő kamionfülkéit tesztelik

A Scania mérnökei a vállalat kutatási és fejlesztési osztályán egy elsötétített szobában dolgoznak a jövő járművezetői környezetén. Az ergonómiai kutatók Södertäljeban egy korszerű szimulátor segítségével fejlesztik a tehergépkocsi-vezetők munkahelyét.

Hirdetés

A táj elsüvít a jármű mellett, de minden túl tökéletes és szép. A fülkében az ülés és a kormány a helyükön vannak, de minden egyéb távol áll a megszokottól: például nincs szélvédő vagy ajtók és az embernek az a benyomása, hogy túl nagy a tér. Ennek ellenére, amikor Anna Selmarker, a Scania járműergonómiai részlegének vezetője rálép a fékpedálra, a szobában mindenki előredől. Az élmény sokkal valósághűbb, mint az gondolható lett volna.

A szimulátor belseje

„A szimulátort az ergonómiai csoport használja annak érdekében, hogy jobb környezetet teremtsünk a járművezetőknek.” – ad magyarázatot Selmarker. „A hangsúly elsősorban a szellemi környezeten van, de kisebb mértékben kiterjed a fizikai környezetre is.”

Anna Selmarker, a Scania Járműergonómiai részlegének vezetője

A Scania K+F osztálya a vállalat technikai központjában található. A szimulátor egy sötét szobában van elhelyezve és a tesztpilótáknak a kamionvezetéshez hasonló valósághű élményt nyújt, főleg vizuális szempontból. Minden tevékenység egy, a sofőrt körbeölelő nagy képernyőn követhető. Habár sem a kormányon, sem az ülésen keresztül nem kap a vezető visszajelzést, mint egy normál tehergépkocsiban, de a látvány még így is nagyon meggyőző. Selmarker szerint a tesztpilóták nagy része ténylegesen úgy viselkedik, mint normál vezetési körülmények között: amikor megkérik őket, hogy álljanak meg, olyankor ugyanúgy használják az irányjelzőt, lassítanak és az útpadka felé kormányozzák a járművet.

„Lényegében bármilyen környezetet vagy helyzetet elő tudunk állítani, kivéve a mozgást és az útviszonyokat.” – magyarázta el Selmarker. „Minden olyan helyzetet megvizsgálunk, amivel a járművezetőknek a fülkében foglalkozniuk kell. Így például megnézzük, hogy mennyi időre kell elvenniük tekintetüket az útról, ha a hőmérsékletszabályozó gombjait állítják. Vagy hogyan reagálnak a különféle berendezések visszajelzésére, figyelmeztetésére, illetve ezek hogyan befolyásolják őket a vezetésben.”

Selmarker, valamint kollégái, Robert Friberg és Matteo Manelli összehasonlító teszteket is elvégeznek. Megvizsgálják, hogy milyen jelek és vizuális ingerek zavaróak, a figyelem vonzása szempontjából melyek bizonyulnak pozitívnak. Például a kijelzőn fehér vagy zöld színű felirat jelenjen meg? A figyelmeztető hangok élesek vagy tompák legyenek inkább? A tesztpilóták mindezeket kipróbálják a szimulátorban és az eredmények pedig további információkat szolgáltatnak az ergonómiai szakembereknek a járművezetőkről, szükségleteikről és viselkedésükről.

Kiemelt Partnereink