Beszállítók Innovatív közút a Continental használt abroncsaiból

Innovatív közút a Continental használt abroncsaiból

autopro.hu | 2013.10.30 07:35

Innovatív közút a Continental használt abroncsaiból

Elkészült Magyarország első, 8,4 km hosszúságú gumibitumenes aszfalt útszakasza Jánoshida és Jászboldogháza között, amelyhez kiöregedett abroncsokat használtak fel.

Hirdetés

A 3121-es számú úthoz kapcsolódó beruházás az első az országban, melynek során ilyen nagyságrendű útszakaszra került gumibitumennel kevert kopóréteg. A felhasznált 45 000 kilogramm gumiőrleményhez a Continental által begyűjtött 10 000 darab gumiabroncsot hasznosította újra a kivitelező.

A frissen átadott útszakasz

– A Continental környezetvédelmi politikájának kulcsfontosságú pontja a feleslegessé vált gumiabroncsok begyűjtése és újrahasznosítása. Az Euro-Novex Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-vel, valamint az Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft-vel több éve működünk együtt, ez a beruházás is a közös munka eredményeként valósulhatott meg – mondta el Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezetője. Hozzátette: A gumiőrleményt egyre szélesebb körben használják fel az útalaptól kezdve az autógyártáson és a gépjárművek gumialkatrészein át a magas műszaki igényt kívánó termékekhez, a futó- és sportpályák, valamint játszóterek burkolatáig. A jövőben pedig egyre nagyobb arányban kerülhet majd „újragumi” az új abroncsokba is, ez a terület azonban még fejlesztésre szorul.

Mint a világ egyik vezető abroncsgyártója, a Continental Gumiabroncs divíziója 2012-ben több mint 9,7 milliárd eurós forgalmat ért el a világ 22 helyszínén jelen lévő termelő és kereskedelmi egységei közreműködésével, közel 42.000 munkatárssal. A széles termékportfolió és a folyamatos fejlesztés révén a vállalat jelentős mértékben járul hozzá a gazdaságos és környezetbarát mobilitás fenntartásához.

A gumibitumen a normál bitumenes úthoz képest több előnyös tulajdonsággal is bír. Gumibitumennel kevert útszakasz esetén hosszabb élettartammal és kisebb fenntartási költséggel lehet számolni, a felület viselkedése pedig minden hőmérsékleten jobb, mint a normál bitumené. Ezáltal nő az útszakasz terhelhetősége, nyáron kisebb a nyomvályúsodás, kevésbé repedezik és ellenállóbb az alacsony hőmérsékleten kialakuló húzófeszültségekkel szemben. Mivel a gumibitumen az ásványi anyagokhoz kiválóan tapad, így csökken a kátyúk kialakulásának esélye. A felület további fontos tulajdonsága, hogy alacsonyabb menetzaj érhető el vele és rövidebb rajta a fékút is.

Így készül a gumibitumen az Euro Rubber üzemében

Sziráki Károly, az Euro Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa elmondta: a közeljövőben a Continental által begyűjtött gumiabroncsok jelentős része kerülhet majd a feldolgozást követően az utak kopórétegébe. Egy-két éven belül a gumibitumennel kevert aszfaltutak építése mindennapi gyakorlattá, az útépítésre kiírt pályázatok részévé kell, hogy váljon. Gazdasági, környezetvédelmi érdeke az országnak, magasabb komfortérzet, alacsonyabb fenntartási és üzemeltetési költség a gépjárművezetőknek. Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. képviselője pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a speciális aszfaltkeverék kísérleti gyártásának és alkalmazásának tapasztalatai azt mutatják, komoly lehetőségek rejtőznek a gumibitumen felhasználásában.

Kiemelt Partnereink