Járműipari helyzetértékelések és seregszemle - Ez történt a 42. héten

Szerző: Wurmbrandt András | 2016.10.24. 10:30

A mögöttünk lévő hét egyértelműen az Automotive Hungary Kiállításról szólt, amelyen szinte mindenki megszólalt – de legalábbis ott volt – aki számít. A legrangosabb járműipari seregszemle adott témát bőven a jelen lévőknek, elég a munkaerőhiányra gondolni, ami mindannyiuk számára égető probléma, amire megoldást kell találni. A kiállításhoz kapcsolódó Techtogether verseny is ebben próbált segíteni.

Gyártók


Persze az Automotive Hungary Kiállításon kívül is volt élet a járműiparban, és ezzel együtt természetesen érkeztek a hírek a gyártók oldaláról. Elég konkrétan felröppent például a hír, hogy a tizenháromszoros bajnok Audi a 2017-es szezon után elbúcsúzik Le Manstól, és otthagyhatja a legendás hosszú távú autóverseny-sorozatot. A háttérben anyagi okok állnak.


Kiderült az is a héten, hogy gyártásba kerül a Mitsubishi párizsi újdonsága, azaz épphogy bemutatkozott az október végén tartott autószalonon, hamarosan az utcákon is találkozhatunk a plug-in hibrid crossoverrel.

Kétezernél is több dolgozójától válhat meg jövőre a PSA, mivel a piacok brexit utáni változása kedvezőtlenül érintette a vállalat értékesítéseit. A gyártó dízelmodelljei sem teljesítenek túl jól, a hazai piacon népszerű motortípus iránti kereslet is megcsappant.

A Ford sem él túl jó napokat, az amerikai autópiac egyik ikonjának számító F-150 modell termelésének egy hetes szünetén kívül három másik gyárban is terven felüli leállásra kényszerül.

2017-ben új márkával bővül az autópiac: a Volvót évekkel ezelőtt megvásárló Geely az európai szaktudásra (például a Volvo CMA-platformja) alapozva létrehozta a Lynk & Co.-t. Az első hallásra elég furcsa márkanevet ajánlott ízlelgetni, hiszen sokak szerint ez lehet az első, Európában és Amerikában is igazán népszerű kínai autómárka.

Közösen építené ki az európai elektromos gyorstöltőhálózat alapjait a VW, az Audi, a Porsche, a Daimler és a BMW. A Daimler első embere szerint a gyártók a kezdeti szikrát szeretnék megadni a kontinens infrastruktúrájának fejlesztéséhez.

Beszállítók

November 1-től Daniel Korioth a magyarországi Bosch csoport vezetője, valamint a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója és ezzel együtt felel a bosznia-hercegovinai, a horvát, a montenegrói, a szerb és a szlovén üzleti tevékenységekért is. Javier González Pareja, aki 2011 decemberétől állt a magyarországi Bosch csoport élén, Spanyolországban folytatja pályafutását.

Magyarország fő előnyei a következő adottságok: szabad hozzáférés az EU piacaihoz; előnyös elhelyezkedés; fejlett infrastruktúra; megfelelően képzett munkaerő kedvező fizetési szinttel; viszonylag stabil üzleti környezet- véli Japán külgazdasági szervezete, a JETRO Budapest vezérigazgatója, aki interjút adott portálunknak.

A fiatal, feltörekvő kisvállalkozások felé nyitva alapított új leányvállalatot a ZF: a Zukunft Ventures GmbH az ígéretes, innovatív cégek számára befektetési tőkét biztosít. Természetesen nem csak anyagi segítségnyújtásról van szó, a felek technológiai oldalon is együttműködnének.

A ThyssenKrupp globális központtá minősíti budapesti kutatás-fejlesztési központját - ezt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be miután a német ipari konszern vezetőivel folytatott megbeszélést Essenben.

Ismét ölt a Takata légzsákja. Ezúttal a Honda egy USA-beli, 2001-es Civic példányával történt tragédia. A kaliforniai balesetben egy ötvenéves nő vesztette életét. Az érintett autó tulajdonosát a Honda közlése szerint húsznál is többször (legelőször 2008-ban) értesítették a lehetséges veszélyről és a szükséges visszahívásról, azonban a kocsit nem vitték javításra.

Elemzések

A mögöttünk lévő hét talán a járműiparral kapcsolatos elemzések, közös gondolkodások, megoldási javaslatok tekintetében volt a legerősebb, köszönhetően a már említett Automotive Hungary Kiállításnak is. Armin Krug, a PwC magyarországi autó-iparági vezetője azonban még a járműipari seregszemle előtt adott interjút portálunknak. Ebben elmondta, a magyar kormány nagy forrásokkal támogatja az elektromobilitást, az elektromos járművek beszerzését, ösztönzőket vezet be az ágazatba, így nem lehetnek kétségeink afelől, hogy a kormány szeretné ide csábítani a Teslát.

Armin Krug Teslával kapcsolatos felvetését nem erősítette meg az Automotive Kiállításon Magyar Levente, ám nem is cáfolta határozottan. A Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkárával a járműiparban egyre súlyosabb munkaerőhiányra adható kormányzati válaszokról, a külföldre vándorolt fiatalok hazatérésének lehetőségéről is beszélgettünk.

Peter Kössler, az Audi Hungária Motor Kft. ügyvezető igazgatója a kiállítás kerekasztalánál arról beszélt, aggodalomra ad okot a humántőke helyzete az országban, a kellő mennyiségű és kellő szakképzettségű munkatárs megtalálásában lát problémákat, amelyeket kezelni kell. Emellett az infrastruktúra fejlesztése az egész régióban kihívást jelent.

Több mint 350 ezer munkahely szűnhet meg itthon a digitalizáció elterjedése miatt- erről a nemzetgazdasági miniszter beszélt szintén a kiállításon.

Techtogether

Ismét a BME FRT nyerte a Techtogether mérnökversenyt. Szakportálunk harmadik alkalommal rendezte meg a programot.