Trend Ütközéskor is gondoskodik a jó üléspozícióról a ZF

Ütközéskor is gondoskodik a jó üléspozícióról a ZF

autopro.hu/V.M. | 2023.08.05 04:20

Ütközéskor is gondoskodik a jó üléspozícióról a ZF

Fotó: ZF

A ZF német autóipari beszállító egy olyan megoldással állt elő, ami balesetek idején képes csökkenteni az autóban utazók sérülésének kockázatát. Ez a megoldás egy adatmegosztási rendszerbe kapcsolt övfeszítő, ami konnektivitásának hála képes arra, hogy közvetlenül a potenciálisan bekövetkező ütközések előtt megfelelő pozícióba mozgassa az ülésen utazót.

Hirdetés

Autóinkban a légzsákok és a biztonsági övek egymást kiegészítve dolgoznak. Ütközéskor az öv először az üléshez szorítja az utas testét, mindössze ezred másodpercekkel az ütközés után azonban elengedi azt, hogy a közben aktiválódott légzsák foghassa fel. Ez az összjáték azonban nem tud jól megvalósulni, ha az utas az ütközés előtt nem a megfelelő pozícióban volt, például túlzottan előre volt hajolva. Ez növeli a sérülés kockázatát, ezért lehet realitása a ZF új megoldásának.

Kihasználja az ütközés előtti pillanatokat

Az ACR8 aktív övfeszítő normál körülmények között is automatikusan és folyamatosan gondoskodik az öv bekötése után arról, hogy az öv kellőképpen szoros legyen. Ez segíti, hogy az ütközést megelőző kritikus pillanatokban aztán a rendszer a megfelelő pozícióba „húzhassa” az utast.

Az ACR8 össze van kapcsolva a jármű érzékelőivel és a vészfék-asszisztenssel is, aminek köszönhetően érzékeli, ha olyan szituáció állt elő, ami erős fékezéshez vagy ütközéshez vezethet. Ekkor megfeszíti az övet, megfelelő pozícióban tartva az utast a fékezés ideje alatt, ütközés alkalmával pedig üzembe lép a hagyományos pirotechnikai övfeszítő.

Ébresztőt fújhat a vezetőnek

A ZF fejlesztésének egy kiegészítő funkciója, hogy haptikus, vagyis tapintásalapú jeltovábbítóként használható, lehetővé téve információk átadását az utasnak az övön keresztül. Mikor a jármű úgy érzékeli, hogy a vezető fáradt, emiatt figyelme lankad, az övön keresztül egy figyelmeztető jel küldhető azzal a céllal, hogy felrázzák a sofőrt. Szintén figyelmeztetheti a vezetőt az öv magas frekvenciájú rázásával, amikor a vezetői asszisztens rendszer visszaadja az irányítást.

Az ACR8 nevében a három betű az „Active Control Retractor”, vagyis az „Aktív Irányítású Visszahúzóra” utal. Az eszköz szíve egy elektromos motor, ami az öv kontrollált megfeszítéséért felel.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink