Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Új szenzor teheti biztonságosabbá az e-autózást
A brit Metis Engineering bemutatta béta verzióját az akkumulátorbiztonsági szenzorának. Az akkumulátorok állapotának figyelésére és a termikus láncreakciókat megelőző gázkiáramlás érzékelésére kifejlesztett eszköz a jövőben segíthet még biztonságosabbá tenni az elektromos autók vezetését.
A várhatóan még idén végleges formát kapó szenzor mostani kialakítása már a nagy volumenű gyártás igényeihez igazodik. Jelenleg több autóipari OEM és akkumulátorgyártó is teszteli az érzékelőt, amiről eddig pozitív visszajelzéseket adtak a Metis szerint.
A szenzor egy sor különböző paramétert mér. Ilyen a nyomás változása, a páratartalom és a gázok összetétele. Ezeket az adatokat a szenzor képes összevetni más forrásból érkező adatokkal, például a hőmérséklettel, hogy így keressen bajra utaló jeleket.
A szenzor az autó egyik vezérlőegységének küldd jelzést veszély esetén, a sofőrt pedig már a vezérlő figyelmezteti. A figyelmeztetésen kívül az érzékelő arra is képes, hogy leválassza az autó elektromos hálózatáról az akkumulátort, ezáltal lehetőséget adva a felforrósodott celláknak a lehűlésre, ezzel megakadályozva a termikus láncreakció kialakulását.
Van még hova fejlődni
A villanyautók akkumulátorait dedikált menedzsment rendszerrel látják el, ami a hőmérsékletmérésen és a feszültségváltozás mérésén keresztül képes felismerni a hibákat. A megoldás azonban elégtelen – érvel a Metis. Az egyik gong, hogy nem minden cellára jut hőmérséklet-érzékelő, míg a másik, hogy egy cella kiesésekor a többi képes kiegyensúlyozni a feszültséget, így a cellák egymás utáni felmelegedésével járó, forró gázok kiszivárgását okozó, majd végül tűzhöz vezető termikus láncreakciók kezdeti jelei rejtve maradhatnak.
Ellenben a Metis eszköze általában néhány másodpercen belül érzékeli a gyártási hiba vagy erős külső behatások okozta sérülések miatt felmelegedett cellákból kitörő gázokat.
Ütközéskor is segít
A Metis szenzora opcionálisan a gyorsulás mérésére is képes, egészen 24G terhelésig. Például egy ütközés után a szenzor megmutathatja, hogy az akkumulátort érte-e a biztonságos szintnél nagyobb terhelés, és ha igen, mennyi ideig. Ez segít eldönteni, hogy szükség van-e szervizelésre.
Ezenkívül a Metis szenzora az akkumulátoron belüli harmatpontot és a hőmérséklet ahhoz képesti alakulását is figyeli. Mielőtt a hőmérséklet elég alacsonyra süllyedne ahhoz, hogy kondenzátum csapódjon ki az akkumulátorterminálra, figyelmeztetést küld – írta meg a Green Car Congress.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!