Trend Új megoldás hosszabbíthatja meg az akkuk életét

Új megoldás hosszabbíthatja meg az akkuk életét

autopro.hu/V.M. | 2022.01.01 04:18

Új megoldás hosszabbíthatja meg az akkuk életét

Fotó: Porsche Newsroom

A Stanfordi Egyetem és az általa működtetett, amerikai energiaügyi minisztériumhoz tartozó laboratórium (SLAC) kutatói módot találhattak a lítiumos akkumulátorok revitalizálására. A technológiával a jövőben kitolhatják az elektromos járművek akkumulátorainak élettartamát.

Hirdetés

Működésük során a lítiumion akkumulátorok elektródjáról „halott”, vagyis inaktív lítium válik le, csökkentve az energiatárolási kapacitást. A kutatók megtalálták annak a módját, hogy a levált lítiumrészecskéket visszacsatlakoztassák az elektródákra, ezzel lelassították az akkumulátor degradációját, életidejét pedig közel harminc százalékkal kitolták.

Sok kutatás zajlik annak érdekében, hogy a mostani, laptopokban, telefonokban és elektromos autókban használt lítiumion akkumulátorokat könnyebb, hosszabb élettartamú, biztonságosabb és gyorsabban tölthető telepekkel helyettesíthessék. Nagy figyelmet kapnak a nagyobb energiasűrűségű lítium-fém akkuk, amikkel nagyobb hatótávolság érhető el, esetleg csökkenthető az akkumulátorok helyigénye.

Mindkettő akkutípusban pozitív lítiumionok keringenek az elektródák között. Idővel elektrokémiailag nem aktív lítiumszigetek válnak le az elektródákról, ami a kapacitás csökkenését eredményezi. A kutatóknak ezeknek a szigeteknek a visszacsatlakoztatására sikerült módot találni.

Egy feltételezéssel kezdődött

A visszacsatlakoztatás ötlete a kutatás vezetőjétől, Yi Cui-tól származik. Ő azzal a feltételezéssel állt elő, hogy a katód és az anód feszültség alá helyezése mozgásra kényszeríti a lítiumszigeteket az elektródok között – ennek helyességét be is bizonyították a kutatás során.

A stanfordi kutatók egy olyan akkumulátorcellát készítettek, aminek használat közbeni belső változásait figyelemmel kísérhették. A cellát egy lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) katód, egy lítium anód és köztük egy izolált lítiumsziget alkotta. A kísérletek során felfedezték, hogy a lítiumsziget töltéskor a katód, kisütéskor pedig az aód irányába mozdult el.

„Ez (a lítiumsziget) olyan, mint egy lassú féreg, ami előretolja a fejét, majd maga után húzza a farkát, hogy nanométerről nanométerre mozogjon. Az egyik oldalon leválással, míg a másik oldalon anyag rárakódásával változtat helyet. Ha mozgásban sikerül tartani a lítiumférget, végül eléri az anódot” – írta le a cellában lezajló folyamatot Yi Cui.

Egy apró változtatás az egész

A Green Car Congress cikkében is ismertetett eredmények, amiket más cellákkal végzett kísérletekkel és számítógépes szimulációval is validáltak, rávilágítottak, hogy a töltési protokoll módosításával a valódi akkumulátorokban is visszacsatolhatóak a leszakadt lítiumionok.

A töltési protokoll megváltoztatása egy gyors, rögtön a töltés után végbemenő kisütés beiktatását jelenti, ami az izolált lítiumot kellő képen elmozdítja ahhoz, hogy újra csatlakozhasson az anódhoz, és ismét részt vegyen az akkumulátor működésében.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink