Trend Új magyar elektromos busz mutatkozott be

Új magyar elektromos busz mutatkozott be

autopro.hu/P.B. | 2023.10.13 12:47

Új magyar elektromos busz mutatkozott be

A magyar busz alapját adó SOR EBN8 Pozsonyban a helyi tömegközlekedési vállalat fotóján. | Fotó: IMHD

A budapesti Ganz-Solaris trolibuszok elkészülte után közel két évtizeddel ismét a Ganz által készített elektronikával felszerelt közúti, gumikerekű jármű készült – ezúttal Baján. Az alapot a cseh SOR midibusza adja, annak elektromos verziója készülhet Baján, ha sikerül engedélyeztetni az első példányt.

Hirdetés

A GTKB Kft., vagyis a Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. nem egy ismeretlen szereplő a piacon, számos európai országba adott el hajtáselektronikát. Gumikerekű járművekbe viszont már régen, így a „Ganz” felirat sem került fel buszokra vagy trolikra a 2000-es évek óta, amikor a Budapesten közlekedő Ganz-Solaris trolibuszok készültek.

„A GTKB Kft. buszgyártási képességének megteremtése és vezérlőrendszer fejlesztése az elektromos midibuszok közlekedési és energiatárolási szinergiájának hatékony kiaknázására” témában megnyert GINOP_PLUSZ-2.1.1-21 pályázat alapján elvégzett fejlesztésnek köszönhetően ez most megváltozhat – elkészült az első Ganz-SOR elektromos midibusz Baján: a busznak még át kell esnie a hatósági engedélyeztetésen, de ha minden jól megy, akkor a GTKB várhatja a megrendeléseket.

A busz alapja a cseh SOR EBN8 típusú elektromos midibusza, ám a magyar piacra szánt verzió számos ponton modernebb a gyártók szerint. A busz 8 méter hosszúságú, kétajtós, alacsonypadlós kivitelű, 16 ülőhely és körülbelül ugyanennyi állóhely van benne. A jármű a mai elvárásoknak megfelelően légkondicionált kivitelű, és USB-csatlakozós töltőpontokkal van ellátva – írja az Innotéka, a lap cikkében a buszról is láthatnak képeket.

Modernebb akku, mint a cseh piacos változatban

A Ganz-SOR buszt egy 120 kilowattos villanymotor hajtja, a járműbe pedig már NMC kémiájú akkumulátor került – szemben a korábbi lítium-vasfoszfát alapú akkumulátor­cellákat alkalmazó eredeti cseh változattal. Az akkumulátorok folyadékhűtésűek, ennek és a cellák csomagolásának köszönhetően 30 százalékkal nagyobb kapacitás mellett is közel 600 kilogrammal könnyebb megoldást jelentenek a korábbi akkuknál. A nagyobb kapacitás természetesen nagyobb hatótávolságot eredményez: az EBN8 típusjelű elektromos busz a tapasztalatok szerint 150-200 kilométert tud megtenni egy töltéssel, a Ganz az új akkumulátorrendszerrel, korszerű hajtás- és segédüzemi rendszerrel a 200-250 kilométert célozza meg.

A jármű legnagyobb újdonsága a töltésbe rejlik: a busz pantográffal és CCS2 csatlakozóval is tölthető. Az áramszedőt (inverz pantográf) a szintén Ganz-fejlesztésű OppCharge töltőrendszer részeként egy töltőoszlopra szerelik fel. A berendezés 180 kilowatt teljesítménnyel képes tölteni a midibusz akkumulátorcsomagját.

A GTKB Kft. munkatársai hisznek abban, hogy az áramszedős gyorstöltési lehetőség az üzemeltetőknek racionális alternatíva, a járművezetők, karbantartók számára pedig kifejezetten kényelmes opció – ennek ellenére hazánkban még nem terjedt el ez a megoldás.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink