Trend Új funkcionális biztonsági tesztfolyamatot fejlesztettek autókhoz, 5G-hez és drónokhoz

Új funkcionális biztonsági tesztfolyamatot fejlesztettek autókhoz, 5G-hez és drónokhoz

autopro.hu/H.J. | 2020.10.08 15:47

Új funkcionális biztonsági tesztfolyamatot fejlesztettek autókhoz, 5G-hez és drónokhoz

Fotó: Pixabay

Mivel a minket körülvevő rendszerek és gépek számos kockázatot hordoznak magukban, így nem árt nagyobb figyelmet fordítani ezen eszközök biztonságára, és még nagyobb hangsúlyt fektetni a kockázatcsökkentő intézkedések fejlesztésére. Az 5G technológia és a drónok segítségével most új szintre emelhetik a funkcionális biztonság tesztelését.

Hirdetés

A funkcionális biztonság tesztelése nem olcsó. Világszerte több millió dollárt fordítanak a laboratóriumok a kísérletekre és tesztfolyamatokra, kezdve az elektromágneses kompatibilitástól, a féktávolságon át, egészen az ütközésállóságig. Az ilyen létesítmények állandó és üzemeltetési költségei meglehetősen magasak – a vállalatok épp ezért fordítanak nagy hangsúlyt az előzetes mérnöki szigorra. A jól meghatározott követelmények és a kapcsolódó architektúra együttesen csökkentik a problémák kialakulásának lehetőségét.

Amennyiben azonban nem tesztelik a funkcionális biztonságot és nem vizsgálják felül rendszeresen a követelményeket, még nagyobb költségekkel nézhetnek szembe a vállalatok. Különösen a kooperatív rendszerek esetében a rendkívüli tesztbeállítások miatt a vállalatoknak megfizethető, hatékony alternatívák megtalálására lenne szükség, mely átfogó megoldást jelentene a fennálló problémára.

Légi, vezeték nélküli kísérleti platform a biztonság érdekében

Az AERPAW a National Science Foundation nevében öt év alatt 24 millió dolláros támogatást kapott, hogy kifejlessze és üzemeltesse az Egyesült Államok első légi, vezeték nélküli kísérleti platformját, mely magában foglalja az 5G cellás technológiát, a járműveket és az antenna rendszereket egyaránt. Számos egyetem, vállalat, kutatócsoport dolgozik azon a mai napig, hogy különböző felhasználási esetekben tesztelje a járművek és a drónok rendszer-interakcióját.

Sarah Yost, a National Instruments üzletfejlesztési menedzsere és az AERPAW egyik partnere elmondta, hogy az 5G koncepció felmérése lényegesen nehezebb, mint a 4G rendszereké volt. A szóban forgó technológiával összekötött járművek olyan videó-kapcsolattal rendelkező drónokkal lehetnének kapcsolatban, melyek felülről értékelnék az adott helyzetet. Az 5G segítségével pedig sokkal hatékonyabb, gyorsabb, pontosabb drónokat tudnának működtetni, és az érintett helyszínen elsőként beavatkozó szereplők is könnyebben tudnák mérlegelni a fennálló veszélyeket.

Az elméleti felhasználási esetek többségében az alacsony késleltetés a döntő elem. Ez azt jelenti, hogy amikor a drónokat irányítják, akár fél másodpercnyi csúszás a repülés irányításában is megváltoztathat mindent és veszélyeztetheti a biztonságot – az 5G rendszerek olyan beállításokkal rendelkeznek, melyek lehetővé teszik a helyszínen lévő járművek egyikének, hogy mintegy bázisállomásként működjenek a drónok vagy más járművek számára.

Gyors kommunikáció az 5G segítségével

A gyors, helyi kommunikáció mindig is a járművek, vagy a jármű-infrastruktúra közötti kommunikáció alapját képezte. Tizenöt évvel ezelőtt a Crash Avoidance Metrics Partnership kutatási jelentést tett közzé, amely részletesen taglalta, hogy a járművek közt mindössze 100 ms alatt zajló kommunikáció mennyi életet menthetne meg. A felmérés hozták létre a rövid hatótávolságú kommunikációt Japánban (5,8 GHz), és a védett sávszélesség létrehozását az Egyesült Államokban (5,9 GHz).

A baj azonban, hogy egy ilyen kooperatív rendszer elindítása üzleti szempontok végett nagyon nehéz – a szalonból kigördülő autók esetében senki nem beszél a lehetséges balesetek bekövetkezéséről. Az 5G azonban más, mivel nem korlátozódik a biztonsággal kapcsolatos funkciókra, és ezért üzleti szempontok végett sem nehéz alkalmazni.

Hagyományos és eddig nem látott felhasználási területek

Sarah Yost elmondta, hogy a koronavírus miatt egyelőre elképzelhetetlennek tűnik egy ilyen rendszer beindítása. A szakértő azonban megemlítette, hogy a technológia mennyit segíthetne például egy rendezvény után a hatalmas tömegek rugalmas kezelésében – a kreativitás a gépi tanulással, a mesterséges intelligencia, az alacsony késési és a forgalmi jelzések algoritmusai lehetővé tennék az adatkezelők számára, hogy dinamikusan megtanulják, kezeljék és mérsékeljék a közlekedési mintákat.

A drónoknak az említett eset mellett számos, nem hagyományos felhasználási lehetősége is van. Például a drónokat használhatják a vállalatok, intézmények területének biztonságának biztosítására, a fenyegetések felderítésére és a mozgó fenyegetések megelőzésére. A jövőbe tekintve pedig a repülő taxik biztonságos közlekedését is elősegíthetnék a fejlett drónok – olvasható a Forbes oldalán.

Kiemelt Partnereink