Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Törökország felé kerülnék meg az EU-s vámokat a kínai gyártók
2024.05.21 09:19Bebiztosítja a gépgyártókat a hiba ellen a Röhm megoldása
2024.05.21 08:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Új eljárással válnak könnyebbé a karosszériák
Az autóipari OEM-ek folyamatosan keresik az anyaghasználat és a járműtömeg csökkentésének lehetőségeit. A luxemburgi székhelyű ArcelorMittal erre kínál lehetőséget az úgynevezett Multi Part Integration technológiájával, amivel sok, korábban különálló részegység egy elemben vonható össze.
A Multi Part Integration (MPI), magyarul „Többrészes integráció” technológiával a karosszéria több elemét is egy lézerhegesztett lemezben egyesítik. Az acélok melegen alakítására épülő koncepció az autógyártók számára egyszerűbb gyártást kínál a részfolyamatok számának és a termelés területigényének csökkentésével. Az ArcelorMittal szerint a technológia minden járműtípusnál alkalmazható, ezenkívül több fenntarthatósági előnyt is kínál.
Az MPI technológia kidolgozásánál a mérnökök felhasználták a korábbi projektek során szerzett tapasztalatokat. Az egyik ilyen projekt az egy darabból álló ajtókeret, amit már több OEM is adaptált.
A melegalakítással összetettebb geometriájú alkatrészek készíthetőek, és megnyílik az út az előtt, hogy moduláris elemeket tervezzenek, amik aztán több különböző hajtáslánchoz is felhasználhatóak. Szükség esetén lokális erősítéseket lehet elhelyezni, ezzel a teherbíró-képességet az adott hajtáslánc követelményeihez igazítva.
A lézerhegesztésnek szintén fontos szerep jut, a folyamatos varratok ugyanis javítják a karosszériaelem energiaelnyelő-képességét, illetve viselkedését ütközéskor.
Több, normál esetben különálló részelem egybe integrálása csökkenti a teljes tömeget. Fenntarthatósági szempontból ez több előnnyel is szolgál: többek között alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással a gyártás és a jármű élete során.
Többször is bizonyított technológia
Tesztelés céljából az ArcelorMittal mérnökei egy meg nem nevezett SUV padlólemezének hátsó, H alakú vázszekcióját készítették el az MPI technológiával. Ezáltal 11 különálló elemet sikerült egy olyannal helyettesíteni, ami majdnem minden hajtástípushoz felhasználható lokális strukturális megerősítésekkel.
Az új eljárással 136 ponthegesztést váltottak ki, a karosszériaüzem méretét elvben megfelezték, valamint a jármű teljes tömegét 1,4 kilogrammal csökkentették. Mindezt úgy, hogy közben sikerült fokozni a biztonsági szintet és garantálni, hogy a jármű a nemzetközi ütközési vizsgálatokon kielégítő teljesítményt nyújtson.
Az Automotive Manufacturing Solutions cikke szerint a mérnökök ezenkívül egy dupla ajtókeretet is elkészítettek (kezdőkép). Ennek során a korábbi 13 alkatrészt négybe sikerült összevonni, a ponthegesztések számát pedig 122 darabbal csökkentették. A módszert a jármű mindkét oldalán alkalmazva összesen körülbelül 20 kilogramm tömegcsökkentést értek el.
Az ArcelorMittalnak meggyőződése, hogy az MPI koncepció egy új dimenzióként fog megjelenni a járműfejlesztésben, és a következő években alkalmazásának sok lehetőségét fogják megvizsgálni autógyártókkal együttműködésben.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!