Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Sportos kipufogóhang az autó átalakítása nélkül
Az autótulajdonosok jelentős része kisebb vagy nagyobb mértékben, de két lépés távolságot tart attól, hogy saját gépkocsiját tuningnak vesse alá. Ennek az oka részben abban keresendő, hogy hazánk a rossz minőségű „sufnituning” egyik gyűjtőtégelye, és míg tőlünk nyugatra nagy becsben tartják a minőségi tuningot, illetve az így egyedivé tett járműveket, addig itthon ez a fogalom rendre egyet jelent a gyenge minőségű alkatrészekkel és a kontármunkával.
Bár szerencsére egyre több helyen találkozhatunk Magyarországon is a prémium tuning fogalmával, azonban a fentiekből kifolyólag rengetegen inkább beletörődnek abba, hogy bár milliókat költöttek egy autóra, és többszáz lóerő szunnyad a motorháztető alatt, de a kipufogóból még magasabb fordulatszámon sem tör elő olyan bestiális hang, mint bizonyos sportautókból. Ez különösen kellemetlen lehet olyan márkák esetén, mint az Audi, a BMW vagy a Mercedes.
Noha sokan szívesen változtatnának ezen az állapoton, azonban ismét az első bekezdésben említettekre hivatkozva attól tartanak, hogy felsőkategóriás autójukra egy olyan sportkipufogó kerül, ami nem a megfelelő minőségű hangot kínálja, lerontja az autó megjelenését, mindemellett pedig a szerelés tekintetében is hagy maga után kívánnivalót. Mi lenne azonban, ha azt mondanánk: ma már nem kell kipufogót cserélni ahhoz, hogy a tulajdonunkban lévő jármű a legjobb sportautók hangját produkálja?
Ismerkedjünk meg a hanggenerátorral
A hanggenerátor egy olyan opcionális kiegészítő, mely képes arra, hogy az autó gyári kipufogórendszerének módosítása és megbontása nélkül befolyásolja a jármű által kiadott hangot. A modul az autó alvázára, rendszerint a kipufogódobok közelébe kerül felszerelésre, majd a központi számítógéphez csatlakoztatva azonnal működőképessé válik. Nagyon fontos, hogy a hanggenerátor nem chiptuning, itt az autóban megtalálható ECU nem kerül módosításra, a modulnak pusztán a különféle adatok kinyerése miatt kell hozzáférnie a komputerhez, így például a fordulatszám aktuális értékéhez, hogy mindig dinamikusan, maximális realizmussal tudja követni a motor működését.
Ma már léteznek olyan prémium kategóriás hanggenerátorok, melyek elképesztően realisztikus kipufogóhangot állítanak elő, ezáltal még a legnagyobb autórajongók sem tudnának különbséget tenni az adott jármű valódi- és modullal generált hangja között. Ezt a tulajdonságot tovább fokozza, hogy a jobb minőségű típusok akár több ismert gyártó kipufogóhangját is képesek szimulálni, méghozzá általunk módosítható hangerő és hangszín társaságában. A beállítások rendszerint pofonegyszerűek, vagy az autó központi rendszeréhez csatlakoztatva, a különféle vezetési módok váltogatásával lehet váltani a hangzások között, vagy a kapcsolódó okostelefonos applikációval.
Több nagy gyártó is használ hanggenerátort
Bár sokan talán még csak most találkoznak először a hanggenerátor fogalmával, valójában azonban nagyon sok ismert és prémium kategóriás gyártó már évek óta alkalmaz ilyen eszközt autóiban annak érdekében, hogy azok sportosabb hangot kaphassanak, hiszen a különféle előírások betartása miatt kénytelenek különféle fojtásokat és egyebeket rendszeresíteni a kipufogórendszerben. Ilyen hangmodulokat alkalmazott használ a BMW az X5-ös, X6-os, X7-es és I8-as modelleknél, de az Audi SQ7, SQ8 és a Biturbo TDI 3.0 dízel, sőt a Maserati Ghibli esetében egyaránt találkozhatunk efféle megoldással. Ezek a gyári hanggenerátorok jó minőségűek ugyan, de rendszerint típusspecifikus, avagy mondhatni lebutított változatai a prémium kategóriás tuningvilágban elérhető, számtalan beállításra alkalmas moduloknak.
Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy rendszerint csak egyetlen kipufogóhangra alkalmasak, és azt sem folyamatosan biztosítják az autónak, ezáltal vannak olyan megoldások, amikor csak a váltó Sport fokozatba állításával aktiválódik a hangmodul, Comfort fokozatban viszont kikapcsol, márpedig sokan gyorsítások, motorfékes visszalassítások vagy az alapjárat során is szívesen hallgatnák a kellemes duruzsolást. Ezek a gyári hanggenerátorok ráadásul nem rendelkeznek különösebb kalibrálási vagy beállítási lehetőségekkel, többnyire meg kell elégednünk azzal a konfigurációval, amit a gyártó mérnökei elképzeltek. Csakhogy ez biztosan nem lesz ideális az összes tulajdonosnak, mindemellett pedig a vásárlók elvárják, hogy ha több millió forintot kiadnak egy luxuskategóriás gépjárműért, akkor legalább a hangmodul beállításainak módosítására legyen lehetőségük.
Szerencsére a modern prémium tuning részeként ma már ez sem kivitelezhetetlen! A gyári hanggenerátorok ugyanis a több autóhang szimulálására alkalmas megoldások lebutított változataiként könnyedén átalakíthatók és módosíthatók, ezáltal sok esetben elegendő csak kicserélni a gyári vezérlőmotort ahhoz, hogy máris búcsút inthessünk az egyhangúságnak. Ez semmilyen bontással, fúrással vagy faragással nem jár, cserébe viszont rögtön változatosabb hangzásokat kaphatunk – egyszerre több autómodell realisztikus hangszínével –, méghozzá rengeteg kényelmi funkció, ezáltal szabad válogatás, hangszín- és hangerőszabályozás, jobb hangzás, valamint a maximális realizmus érdekében visszadurrogás funkció társaságában.
A hangmodulok ráadásul nagyon sokféle autótípuson alkalmazhatók – természetesen abban az esetben is, ha hagyományos kipufogórendszer található a kérdéses típuson –, ezáltal az Audi, a BMW vagy a Mercedes mellett, egy Volkswagen, egy Opel, vagy akár egy Alfa Romeo hangja is tuningolható a segítségével, de természetesen az elektromos autók, így a Tesla egyes modelljei sem képeznek kivételt.
Forrás:
https://www.autoevolution.com/news/how-to-make-your-diesel-engined-car-sound-cool-104705.html
http://www.premiumcardesign.hu/kipufogo-rendszerek-dieselhangmodul-1120.html