Trend Sportos kipufogóhang az autó átalakítása nélkül

Sportos kipufogóhang az autó átalakítása nélkül

autopro.hu | 2020.07.28 09:20

Sportos kipufogóhang az autó átalakítása nélkül

Fotó: Pexels

Az autótulajdonosok jelentős része kisebb vagy nagyobb mértékben, de két lépés távolságot tart attól, hogy saját gépkocsiját tuningnak vesse alá. Ennek az oka részben abban keresendő, hogy hazánk a rossz minőségű „sufnituning” egyik gyűjtőtégelye, és míg tőlünk nyugatra nagy becsben tartják a minőségi tuningot, illetve az így egyedivé tett járműveket, addig itthon ez a fogalom rendre egyet jelent a gyenge minőségű alkatrészekkel és a kontármunkával.

Hirdetés

Bár szerencsére egyre több helyen találkozhatunk Magyarországon is a prémium tuning fogalmával, azonban a fentiekből kifolyólag rengetegen inkább beletörődnek abba, hogy bár milliókat költöttek egy autóra, és többszáz lóerő szunnyad a motorháztető alatt, de a kipufogóból még magasabb fordulatszámon sem tör elő olyan bestiális hang, mint bizonyos sportautókból. Ez különösen kellemetlen lehet olyan márkák esetén, mint az Audi, a BMW vagy a Mercedes.

Noha sokan szívesen változtatnának ezen az állapoton, azonban ismét az első bekezdésben említettekre hivatkozva attól tartanak, hogy felsőkategóriás autójukra egy olyan sportkipufogó kerül, ami nem a megfelelő minőségű hangot kínálja, lerontja az autó megjelenését, mindemellett pedig a szerelés tekintetében is hagy maga után kívánnivalót. Mi lenne azonban, ha azt mondanánk: ma már nem kell kipufogót cserélni ahhoz, hogy a tulajdonunkban lévő jármű a legjobb sportautók hangját produkálja?

Ismerkedjünk meg a hanggenerátorral

A hanggenerátor egy olyan opcionális kiegészítő, mely képes arra, hogy az autó gyári kipufogórendszerének módosítása és megbontása nélkül befolyásolja a jármű által kiadott hangot. A modul az autó alvázára, rendszerint a kipufogódobok közelébe kerül felszerelésre, majd a központi számítógéphez csatlakoztatva azonnal működőképessé válik. Nagyon fontos, hogy a hanggenerátor nem chiptuning, itt az autóban megtalálható ECU nem kerül módosításra, a modulnak pusztán a különféle adatok kinyerése miatt kell hozzáférnie a komputerhez, így például a fordulatszám aktuális értékéhez, hogy mindig dinamikusan, maximális realizmussal tudja követni a motor működését.

Ma már léteznek olyan prémium kategóriás hanggenerátorok, melyek elképesztően realisztikus kipufogóhangot állítanak elő, ezáltal még a legnagyobb autórajongók sem tudnának különbséget tenni az adott jármű valódi- és modullal generált hangja között. Ezt a tulajdonságot tovább fokozza, hogy a jobb minőségű típusok akár több ismert gyártó kipufogóhangját is képesek szimulálni, méghozzá általunk módosítható hangerő és hangszín társaságában. A beállítások rendszerint pofonegyszerűek, vagy az autó központi rendszeréhez csatlakoztatva, a különféle vezetési módok váltogatásával lehet váltani a hangzások között, vagy a kapcsolódó okostelefonos applikációval.

Több nagy gyártó is használ hanggenerátort

Bár sokan talán még csak most találkoznak először a hanggenerátor fogalmával, valójában azonban nagyon sok ismert és prémium kategóriás gyártó már évek óta alkalmaz ilyen eszközt autóiban annak érdekében, hogy azok sportosabb hangot kaphassanak, hiszen a különféle előírások betartása miatt kénytelenek különféle fojtásokat és egyebeket rendszeresíteni a kipufogórendszerben. Ilyen hangmodulokat alkalmazott használ a BMW az X5-ös, X6-os, X7-es és I8-as modelleknél, de az Audi SQ7, SQ8 és a Biturbo TDI 3.0 dízel, sőt a Maserati Ghibli esetében egyaránt találkozhatunk efféle megoldással. Ezek a gyári hanggenerátorok jó minőségűek ugyan, de rendszerint típusspecifikus, avagy mondhatni lebutított változatai a prémium kategóriás tuningvilágban elérhető, számtalan beállításra alkalmas moduloknak.

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy rendszerint csak egyetlen kipufogóhangra alkalmasak, és azt sem folyamatosan biztosítják az autónak, ezáltal vannak olyan megoldások, amikor csak a váltó Sport fokozatba állításával aktiválódik a hangmodul, Comfort fokozatban viszont kikapcsol, márpedig sokan gyorsítások, motorfékes visszalassítások vagy az alapjárat során is szívesen hallgatnák a kellemes duruzsolást. Ezek a gyári hanggenerátorok ráadásul nem rendelkeznek különösebb kalibrálási vagy beállítási lehetőségekkel, többnyire meg kell elégednünk azzal a konfigurációval, amit a gyártó mérnökei elképzeltek. Csakhogy ez biztosan nem lesz ideális az összes tulajdonosnak, mindemellett pedig a vásárlók elvárják, hogy ha több millió forintot kiadnak egy luxuskategóriás gépjárműért, akkor legalább a hangmodul beállításainak módosítására legyen lehetőségük.

Szerencsére a modern prémium tuning részeként ma már ez sem kivitelezhetetlen! A gyári hanggenerátorok ugyanis a több autóhang szimulálására alkalmas megoldások lebutított változataiként könnyedén átalakíthatók és módosíthatók, ezáltal sok esetben elegendő csak kicserélni a gyári vezérlőmotort ahhoz, hogy máris búcsút inthessünk az egyhangúságnak. Ez semmilyen bontással, fúrással vagy faragással nem jár, cserébe viszont rögtön változatosabb hangzásokat kaphatunk – egyszerre több autómodell realisztikus hangszínével –, méghozzá rengeteg kényelmi funkció, ezáltal szabad válogatás, hangszín- és hangerőszabályozás, jobb hangzás, valamint a maximális realizmus érdekében visszadurrogás funkció társaságában.

A hangmodulok ráadásul nagyon sokféle autótípuson alkalmazhatók – természetesen abban az esetben is, ha hagyományos kipufogórendszer található a kérdéses típuson –, ezáltal az Audi, a BMW vagy a Mercedes mellett, egy Volkswagen, egy Opel, vagy akár egy Alfa Romeo hangja is tuningolható a segítségével, de természetesen az elektromos autók, így a Tesla egyes modelljei sem képeznek kivételt.

Forrás:

https://www.autoevolution.com/news/how-to-make-your-diesel-engined-car-sound-cool-104705.html

http://www.premiumcardesign.hu/kipufogo-rendszerek-dieselhangmodul-1120.html

https://www.active-sound.eu/en/active-sound

Kiemelt Partnereink