Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Bebiztosítja a gépgyártókat a hiba ellen a Röhm megoldása
2024.05.21 08:22Biciklikhez mutat be új villanymotort a ZF
2024.05.21 07:21A Tesla napelemes részlege lesz felelős a Supercharger-hálózatért
2024.05.21 06:16A Toyota ismét a legrosszabb autógyártó lett a klímalobbi terén
2024.05.21 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Sok múlik a munkagépek fedélzeti kijelzőin
Az újgenerációs ember-gép interfész platformok (HMI) lehetővé teszik, hogy az ipari munkagépek és járművek gyártói nyithassanak az olyan technológiák felé, mint például a gépi látás. Így lehetséges lesz például az objektumfelismerés, a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) és a félautomata gépvezérlés integrálása, vagy a hagyományos HMI funkciók közül a munkagép állapotának monitorozása, illetve a navigációs és kezelőpanelek használata.
A CrossControl vállalat építőiparban, mezőgazdaságban, bányászatban és anyagmozgatásban használatos, CCpilot V700; V1000 és V1200 típusú kijelzői egy nagy teljesítményű, négymagos egychipes rendszert (SoC) tartalmaznak, ami a vetélytársakénál háromszor nagyobb grafikus teljesítményre képes.
A nagyobb számítási kapacitás funkciók egyre szélesebb körét nyitja meg. A CrossControl a helyes fejlesztési irányokat a Mälardalen Egyetemmel közös kutatásával igyekezett meghatározni, amely laboratóriumi és terepen végzett munkát is tartalmazott. Utóbbi keretein belül valós erdészeti és építkezési munkálatokat figyeltek meg Svédországban. A CrossControl kezelőfelületeit használó dolgozók szemmozgást követő szemüveget viseltek, így felmérhető volt, éppen hová irányul az adott gépkezelő figyelme munka közben.
Ignorált kijelzők
A gépkezelők megfigyelése során érdekes eredményekre jutottak a kutatók. Az erdőritkítást végző erdészeti dolgozók figyelme 95 százalékban gépük szélvédőjére irányult, mivel a daruk kabinja együtt mozog a daruval, így nagyrészt előre kell tekinteni bennük. Az erdészeti járművekben két, a szélvédő aljánál elhelyezett kijelző található, amiken főleg beállításokat lehet eszközölni és a működési adatokat leolvasni. A gép saját, túlságosan alacsonyan elhelyezett képernyőire ritkán, vagy egyáltalán nem néztek rá a gépkezelők, így kritikus fontosságú információkról maradhattak le.
Az utólagos, feljebb és jobban a szélvédő széle felé elhelyezett kijelzőkre jelentősen több figyelem irányult, azonban ennek a konfigurációnak is voltak hátrányai. A legtöbb kabinban jobb oldalon vannak, de a gépkezelő legtöbbször előre vagy balra nézz, mikor a környezetére vagy munkatársaira figyel. Egy másik fontos szempont a tolatókamerák használata, amelyek a nagyobb biztonságot és kényelmet szolgálják. A legjobb hely a tolatókamerák képét mutató kijelzőknek a visszapillantó tükrökhöz közelében volt, míg a műszerfalakon gyárilag elhelyezett képernyők szinte egyáltalán nem voltak használatosak. Mindent összevetve kiderült, a gépkezelő látómezejében, az A oszlopon, feljebb érdemes elhelyezni a kijelzőket.
Az CrossControl új, alacsony fogyasztású és nagy teljesítményű processzorral rendelkező, Vision Line szériás kijelzői erre a célra készültek. A Valox névre hallgató hőre lágyuló műanyag ház könnyű és ellenálló: 650 grammos tömegével egyszerűen felfogatható több helyre; IP65, 66 és 67 minősítéssel rendelkezik, valamint teljesíti a legújabb, elektromágneses kompatibilitásra vonatkozó előírásokat.
A head-up-display a jobb megoldás
A szemmozgások követése után kiderült, egy markológépben, ugyanazokat a feladatokat végezve a head-up-display (HUD), azaz egy átlátszó felületre – leginkább a szélvédőre – vetített, a gépkezelő látómezejében megjelenő kijelző kétszer olyan hatékonynak bizonyult, ami a ráirányuló tekintet illeti. A kísérletből az is megállapítható, hogy a hagyományos kijelzőkkel végzett munkát 20 százalékkal megterhelőbbnek találták a gépkezelők, mint HUD használatával, azonos feladatok mellett. A hagyományos kijelzők használata tehát több stresszel, gyorsabb fáradással jár, és kényelmetlenebb is, mintha head-up-display lenne felszerelve.
A nehézgépek gyártóinak meg kell adni a lehetőséget, hogy szabadon válasszák ki az adott járművükhöz legmegfelelőbb méretű és elhelyezésű HUD-ot. A nagyobb, komplexebb munkagépek működtetése több információ megjelenítését követeli. Ilyenkor megoldható több kijelző használata – például a szélvédő egyik oldalán az összes információ megjelenik, a másikon pedig csak a fontos értesítések.
A legmodernebb technológiák alapja
A legújabb kijelzők, mint a Vision Line széria tagjai kellemesebb vizuális felhasználói élményt kínálnak, szoftveres megoldásaik pedig a kijelzőmérettől függetlenül egységesek. Az egy platformra épülő kijelzők lehetővé teszik, hogy a gyártók szabadon kiválaszthassák a járműveikhez és iparágukhoz megfelelő méretet és elhelyezési módot. Ezek a kezelőfelületek rendelkeznek CAN adatbuszos, Ethernet és USB csatlakozási lehetőségekkel is, így például a legújabb Ethernet kamerák és lidarok is integrálhatók, de a régebbi gépek rendszereihez is csatlakoztathatók. Az Ethernet kamerák előnye, hogy mivel hálózatba fűzhetők, egy kijelzőn megjeleníthető a képük párhuzamosan, így kevesebb kijelzőre van szükség. Ebből következik az ember-gép interfészek egyik legfontosabb előnye, a 360 fokos kamerakép valós idejű közvetítése feldolgozása, ami önmagában is egy hasznos újítás, de ezen kívül lehetővé teszi például az automatikus objektumfelismerést is, ami egy újabb mérföldkő a gépi intelligencia terén az ipari járművekben — számolt be a SAE International.