Trend Riksákban élnek tovább az Audi e-tronok akkui

Riksákban élnek tovább az Audi e-tronok akkui

autopro.hu/V.M. | 2022.06.22 04:20

Riksákban élnek tovább az Audi e-tronok akkui

Fotó: Audi MediaCenter

Az Audi közreműködésével a német-indiai Nunam startup három elektromos riksát készített Audi e-tronokból kiemelt akkumulátormodulok segítségével. Az e-riksák nem is sokára indiai árusokat fognak segíteni termékeik szállításában, közben alkalmat adva arra, hogy megvizsgálják az öreg akkumulátorok egy újabb potenciális felhasználási lehetőségét.

Hirdetés

Az Audi Környezetvédelmi Alapítvány által 2019 óta támogatott Nunam az Audi munkatársaival közösen dolgozva készítette el a három e-riksát, melyek egy pilot projekt keretében 2023 elejétől fogják megkönnyíteni indiai embereknek a közlekedést. A riksákat egy nonprofit szervezet fogja üzemeltetni, női árusoknak kínálva fel azokat, hogy portékáikat könnyebben szállíthassák ki a vásár területére.

Az e-riksákat olyan használt akkumulátormodulok látják el energiával, melyek eredetileg e-tron tesztjárműveket hajtottak. „Az öreg akkumulátorok még mindig rendkívül erősek” – szögezte le Prodip Chatterjee, a Nunam társalapítója. „Megfelelően használva az újrahasznált akkumulátorok nagy támogatást nyújthatnak.”

Az indiai projekt során várhatóan ki fog derülni, hogy az autók régi energiatároló egységei számára valóban ideális alkalmazási terület-e a riskák mozgatása. Ehhez kapcsolódóan Chatterjee elmondta, hogy az akkuk újrahasználása olyan járművekben, melyeknek nem kell egy töltéssel nagy távolságokat megtenniük, továbbá viszonylag alacsony az energiafogyasztásuk és a tömegük, rendkívül ígéretesnek tűnik.

Megoldás egyből kettő problémára

Az elektromos riksák valójában már ma sem ritka látványok Indiában, azonban legtöbbjük ólomsavas akkumulátorokkal működik, amelyek élettartama alacsony, elöregedésük után pedig gyakran nem szakszerűen kezelik őket. Az Audi egy másik problémaként azonosítja, hogy a riksákat jellemzően sima hálózati árammal töltik, aminek megtermelésében nagy arányban támaszkodnak széntüzelésű erőművekre.

A Nunam az akkumulátorral kapcsolatos problémákra a lítiumion telepekkel, míg a töltés karbonintenzitására egy saját töltési konstrukcióval kínál megoldást. A riksákat az indiai partner telephelyén található napelemekkel termelt energiával fogják tölteni. A napközben megtermelt elektromosságot egy e-tron akkumulátorban fogják elraktározni, hogy aztán este a töltőre csatlakoztatott riksákat abból táplálják energiával. Ezzel a megoldással a riksák nagyrészt karbonemisszió nélkül működhetnek majd, még úgy is, hogy töltésükre akkor kerül sor, mikor a nap nem elég erősen vagy egyáltalán nem süt már.

További érdekesség, hogy az akkumulátormodulok élete még akkor sem ér majd feltétlenül véget, mikor már nem lesznek alkalmasak a riksák kiszolgálására, onnantól ugyanis helyhez kötött energiatárolóként szolgálhatnak tovább.

Az Audi Hungaria Zrt. a magyar gazdaság meghatározó szereplője, hazánk egyik legnagyobb vállalata. A maroknyi csapattal elindult motorgyártás mára a világ legnagyobb motorgyárává fejlődött, ahol több mint ötmillió négyzetméteren 8000 motor készül naponta a Volkswagen konszern márkái számára. A győri üzemben 1998-ban indult az autógyártás, ma az Audi TT és Q3 modellek készülnek ott. A gyár 2001 óta saját műszaki fejlesztéssel is rendelkezik, továbbá 2005 óta Győrben működik Közép-Európa egyik legnagyobb szerszámgyára is, ahol szerszámok, gyártóberendezések készülnek az Audi szinte összes telephelye számára, valamint alkatrészek is a Volkswagen konszern egyes modelljeihez. A gyár 2013 óta az autógyártás teljes vertikumát lefedi.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink