Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Törökország felé kerülnék meg az EU-s vámokat a kínai gyártók
2024.05.21 09:19Bebiztosítja a gépgyártókat a hiba ellen a Röhm megoldása
2024.05.21 08:22Biciklikhez mutat be új villanymotort a ZF
2024.05.21 07:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Rekordmagasan a palládium ára
Az autógyártás során használt fém árfolyama átlépte az 1700 dolláros unciánkénti árat.
Mindez hétfőn történt és ugyan enyhén korrigált az ár, de így is rekord magas áron kereskedik a fémet, melyet nagyrészt az autók káros anyag kibocsátásának csökkentéséhez használnak. Palládiumra a katalizátorokban van szükség. A növekvő kereslettel a kínálat nem tudja tartani a lépést, de a mostani emelkedéshez az is hozzájárult, hogy egyes elemzők szerint kezdünk a véges tartalékok végére érni – állapított meg az Equilor Befektetési Zrt.
Drágulás várható
Ole Hansen, a Saxo Bank stratégája, nem lát semmi okot arra, hogy a növekedés abbamaradjon és amíg nem következik be jelentős változás a piacon, a fém ára tovább emelkedhet.
A palládium egyébként az elmúlt hónapban 6,7, idén 36,4, az elmúlt évben pedig 56 százalékkal drágult. Igaz a kurzus már az 1633 dolláros unciánkénti szintre korrigált, de tavaly októberben alig került többe 100 dollárnál egy uncia. Idén március közepére 1560 dollár fölé szalad a kurzus, amely 1300 körülig korrigált vissza március végére, ahol júniusig oldalazott. Július közepére elérte az 1590 dolláros szintet, amit augusztus elején megint egy 1400 dollárra történt korrekció követett, de utána folyamatosan drágult a palládium.
80 százalékát az autóipar hasznosítja
Az ezüstfehér fém mintegy 80 százalékát az autóipar hasznosítja, a maradék megy a fogászati, elektronikai és ékszeripari felhasználókhoz. Mivel a környezetvédelmi szabályozások folyamatosan szigorodnak, a katalizátorokhoz szükséges fémek kereslete kitartóan emelkedik. A dízeljárművek katalizátoraihoz kizárólag platinát használnak, ezek kiszorulása és a benzines hajtás előretörése is a palládium malmára hajtja a vizet – írta korábban a Világgazdaság. Elméletileg a folyamatosan dráguló palládium helyett az autóipar képes arra, hogy platinát használjon, a további technikai hátrányok és az időbeli késlekedés miatt azonban nem szívesen váltják ki – hívta fel a figyelmet az üzleti napilap. Az elektromos autózás elvileg megszünteti majd a palládium előnyét, de mérhető keresletcsökkenést még nem tapasztalnak a bányák.
Nyitókép: Pixabay (katalizátor)