Trend Önvezető kamion írt történelmet Kínában

Önvezető kamion írt történelmet Kínában

autopro.hu/M.M. | 2023.07.26 16:20

Önvezető kamion írt történelmet Kínában

Fotó: TuSimple

Két évvel az amerikai TuSimple arizonai tesztje után a vállalat újra sofőr nélkül próbálhatta ki az önvezető teherautóit, ezúttal Kínában, miután arra az elsők között kaptak engedélyt a helyi hatóságoktól.

Hirdetés

Habár az önvezető autók kapják manapság a legtöbb figyelmet, lehetséges, hogy az elkövetkezendő pár évben az önvezető teherautók nagyobb hatással lesznek az életünkre, mint kisebb társaik. Ezek a járművek órákat töltenek az autópályákon nap mint nap, ahol az egyik legegyszerűbb alkalmazni az automatizált vezetést. Jelenleg jó pár cég próbál kifejleszteni ilyesmi technológiát, viszont kiforrott és elterjedt megoldást még nem láthattunk, azonban maguk a tesztelések sok érdekességet rejtenek magukban.

Történelmet írtak

Nemrég zárult le a TuSimple által folytatott első vezető nélküli teszt Kína közútjain. Azt gondolná az ember, hogy rengeteg alkalommal történtek már teherautókkal végzett hasonló tesztek az ázsiai országban, azonban a cég elmondása szerint ez volt az első ilyen.

Azonban a cégnek nem ez volt az első alkalma, amikor vezetői felügyelet nélkül tesztelhette a fejlesztéseit. Az előző vezető nélküli próbájuk 2021 decemberében történt, az egyesült államokbeli Arizonában. Erre két évvel azután került sor, hogy az amerikai posta, az USPS bejelentette, hogy a TuSimple önvezető teherautóival tervezi megoldani a Phoenix és Dallas közti szállítmányozást – bár ez máig nem történt meg. Annak, hogy a 2021-es alkalom óta most tesztelt először vezető nélkül a cég, van jó és rossz oldala is. A vállalat számára pozitívum az, hogy javítja pozícióját a világ legnagyobb piacán. A másik oldalon viszont kérdéseket vethet fel a tény, hogy két évnek kellett eltelnie kettő operátor nélküli teszt között.

Lökést adott az önvezetésnek Kína

A TuSimple volt az egyik első cég, mely engedélyt kapott a vezető nélküli járművük tesztelésére Kínában. „A TuSimple az első olyan vállalatok között van, akiknek a kérését elfogadták, lehetővé téve a vállalatnak a SAE négyes szintű önvezetés vezető nélküli kipróbálását a kijelölt tesztterületen, azaz a Yangshan kikötőben és a Donghai hídon. Ezenfelül Sanghaj az első kínai város, ahol a törvények megengedik, hogy sofőr nélkül tesztelhessék a négyes szintű önvezetéssel ellátott teherautókat” – olvasható a vállalat júniusi, az engedély megadását követő közleményében.

2023 februárjában Sanghajban hivatalosan is elfogadták a „Végrehajtási szabályok a teljesen vezető nélküli intelligens összekapcsolt járművek innovációjának és alkalmazásának előmozdítására” névre keresztelt törvénycsomagot, ami a maga nemében az első ilyen helyi jogszabály Kínában. Ez többek között lehetővé teszi az ilyenfajta járművek közúti tesztelését.

A teszteléshez szükséges engedély megszerzésének a folyamata tartalmaz egy sor aprólékos műszaki tesztet, beleértve a zárt területen történő tesztelést, ezenfelül rendszerszimulációs tesztelést, kiberbiztonsági tesztelést és nyílt utakon végzett több ezer kilométeres, emberi beavatkozás nélküli tesztelést. A biztonság tehát kulcsfontosságú eleme volt a vezető nélküli próbát megelőző vizsgálatoknak.

A TuSimple China, a cég kínai leányvállalata a tesztelési tevékenységeit 2018-ban kezdte meg a kínai Lingang New Area területen, Sanghajban. 2023 júniusáig járművei összesen mintegy 600 ezer kilométert tettek meg, nulla balesettel vagy szabályszegéssel.

Sok akadály volt

„Sikeresen teljesítettük az első olyan közúti tesztet Kínában, amiben egy teljesen önvezető kamion egy jármű fedélzetén tartózkodó ember és emberi beavatkozás nélkül vett részt” – közölte a cég mindössze egy héttel azt követően, hogy beszámolt az önvezetési engedélye megkapásáról. A próbaút mintegy 62 kilométert ölelt fel „komplex úti- és időjárási viszonyokkal, és városi és autópályás környezettel is a kikötő környékén” – foglalta össze a vállalat, hogy mikkel kellett szembenéznie a teherautójuknak. A TuSimple szerint a kihívást jelentő tényezők között szerepeltek jelzőlámpák, fel- és lehajtók, leállósávban tartózkodó járművek és keresztszél is.

„A kínai sofőr nélküli projektünk több mint két év intenzív fejlesztőmunkájának eredménye, ami megmutatja a TuSimple elszántságát azzal kapcsolatban, hogy létrehozzon egy olyan önvezető rendszert, ami megfelel az SAE négyes szintű követelményeinek” - írta a vállalat a CleanTechnica beszámolója szerint.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink