Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem fekete-fehér: anyagilag is versenyképesek a szintetikus üzemanyagok
Ha az autóipar jövője a tét, hajlamosak vagyunk csak a dízel- vagy épp kizárólag az elektromos hajtásra gondolni. Ez nagy hiba, hiszen a széndioxid-semleges üzemanyagok azon kívül, hogy kevésbé terhelik a környezetet, anyagilag is korrekt alternatívát jelenthetnek ez ügyben.
Széndioxid-semleges, szintetikus vagy e-üzemanyag – mindhárom megnevezés ugyanarra az erőforrásra vonatkozik: egy olyan üzemanyagra, mely előállítása során annyi szén-dioxidot köt meg, mint amennyit felhasználásakor előállít, vagyis semleges az üvegházhatásért felelős károsanyag-kibocsátása. Korábban már mi is beszámoltunk a technológiához kapcsolatos fejlesztésekről (legutóbb pár hónapja), melyek termékeivel a hétköznapi életben ugyanakkor szinte egyáltalán nem találkozhatunk. Ennek oka, hogy a szintetikus üzemanyagok előállítása eddig jóval drágább volt, mint a hagyományos benziné vagy dízelé.
Ezen a fronton érkezhet el a fordulat a német Prognos AG új minapi felmérése szerint. Az elemzőcég első embere, Jens Hobohm szerint 2030-ra az feldolgozási helytől függetlenül 0,9 és 1,4 euró lehet egy liter benzin vagy gázolaj előállítási költsége – ezt a nagyságrendet kellene tehát elérnie a szintetikus üzemanyagoknak is. A németországi adatokat felhasználó tanulmány három lehetséges utat vizsgált meg, mellyel csökkenthető a belsőégésű motorokban felhasználható üzemanyagok összesített környezetterhelése.
- A biomassza-alapú üzemanyagok: ellenük szól a korlátolt vetési terület, valamint előállításuk viszonylag magas költségigénye. Az ilyen üzemanyagok literjének előállítási költségét 1,9-2,5 euróra teszi az elemzés, az érték ráadásul nem tartalmazza az adókat.
- Hidrogén alkalmazása az olajfinomítókban: ha megújuló energiaforrásból származó elektromos áramot hidrogénelőállításra használunk, azzal jelentősen csökkenthető a finomítók üvegházhatású gázkibocsátása (hiszen a finomítók így széndioxid-kibocsátás nélkül előállított hidrogénhez jutnak). Kár, hogy itt is hamar a megújuló energia előállításának korlátaiba ütközhetünk.
- Power-to-liquid: ez a harmadik, egyben legígéretesebb alternatíva. A folyékony üzemanyag előállítása mindössze vízből és szén-dioxidból történik, a technológiáról az Audi fejlesztése kapcsán már írtunk. Az így előállított üzemanyag literének gyártási költségei 2050-re 0,5-1,1 euró közé tehető.
Természetesen mindhárom verziónak jelentős beruházásigénye van, hiszen a megújuló energiaforrásokra alapozott erőművek, valamit a termelési technológia is erős fejlesztésre, illetve teljes kiépítésre szorulna. Ezzel szemben a szintetikus üzemanyagok disztribúciós infrastruktúrája már adott, hiszen azok értékesítése a meglévő benzinkutakon lehetséges.
A zöldebb mobilitásnak mindenképpen meg kell fizetni az árát. Bár az iparági előrejelzések szerint az elektromos autóknak áll a zászló (annak ellenére, hogy a teljes gyártási és újrahasznosítási ciklust is beleszámítva jócskán elfogy a hagyományos autókhoz viszonyított környezetvédelmi előnyük), csak azért, mert a szintetikus üzemanyagok ma még kevésbé elterjedtek és eddig anyagilag sem voltak túl vonzók, egyetlen alternatívát sem lenne szabad elvetni.