Trend Nem elég, ha szép, meg is kell tudni építeni

Nem elég, ha szép, meg is kell tudni építeni

autopro.hu/V.M. | 2022.08.02 07:20

Nem elég, ha szép, meg is kell tudni építeni

Michal Čermák (bal) és Jan Dědek (jobb) munka közben | Fotó: ŠKODA Storyboard

A dizájnerek először agyagból készítik el az autó modelljét, amit aztán további „kemény” modellek követnek. Ekkor azonban még nincs vége a dizájn farigcsálásának, az ugyanis tovább folyik egészen a gyártás megkezdéséig. Néha csak a prototípusok elkészültekor derül ki, hogy egyes részletek módosításra szorulnak.

Hirdetés

Az ülések tipikus példái azon részegységeknek, melyek változtatásokat igényelnek a prototípus elkészülte után. A beszállító által legyártott ülés eltérhet a megálmodottól, mivel minden kárpitanyag kicsit másképpen veszi körül a szivacsot, más-más alakot adva az ülésnek. A bőr túl szoros lehet, míg a szövet túl laza egyes pontokon, továbbá a külalakot a varrás és az anyagkombináció is befolyásolja.

A Škoda sajtósai nemrég a vállalat saját dizájncsapatának tagjaival beszélgettek, hogy bemutassák, az autóbelsőterek dizájnjának finomhangolása hogyan is történik. A dizájnok megvalósíthatóságának vizsgálatáért és garantálásáért kettő mérnök felel, akik az agyag és „kemény” modelleken dolgozva még a prototípus fázis előtt optimalizálják a dizájnt. Az agyag modelleken csak a méreteket vizsgálják, míg a „kemény” modelleken már a részletekkel foglalkoznak. „A munkánk rész például gombok helyének kis mértékű megváltoztatása” – árulta el Jan Dědek, a két fős csapat egyik tagja.

Valamikor gátat szab a fizika

A végső dizájnba azonban nem csak Dědek és munkatársa, Michal Čermák szólhat bele. „Sok komponensnél a beszállító mondja meg mi lehetséges. Néha el kell fogadnunk azt, ami legyártható” – mondta el Dědek, hozzátéve, hogy munka közben a gazdaságossági szempontokat is épp úgy figyelembe kell venniük.

Dědek és Čermák munkája kiterjedt együttműködést tesz szükségessé az autógyártó és a beszállítók csapataival egyaránt. A kettő dizájner a modellek készítésében, a műszaki fejlesztésben és még a tesztvezetéseken is részt vesz.

„Honza és Michal munkája lényegében, hogy megértsék a dizájn esszenciáját, és hogy megvalósítható formába öntsék azt. Egy olyan formába, ami gyártható, illetve optimalizált funkcionalitás és költség szempontból” – mondta el Peter Olah, a Škoda belsőtéri dizájnért felelős vezetője.

Nem lehet az ebet a karóhoz kötni

Čermák rámutatott, hogy a munkájuknak állandó nehéz aspektusát képezi a kompromisszumkeresés szükségessége: „Gyakran tudod, hogy hogyan valósítsd meg azt a szép megjelenést, amit elképzeltél, de azzal is tisztában vagy, hogy az sok pénzbe kerülne. Ez heves vitákhoz és kompromisszumok kereséséhez vezet.”

Čermák továbbá a prototípus fázisban végzett módosításokra egy valódi példát hozott. Az Enyaq iV elektromos SUV tesztelésekor kiderült, hogy az ajtófogantyút módosítani szükséges a megfelelő ergonómia eléréséhez. „Egy ilyen esetben gyorsan kell dolgoznunk, ugyanakkor nem nyúltunk kapkodva egy olyan megoldáshoz, ami nem lenne szép, és nem igazodna az eredeti elképzeléshez. Más részlegekkel együtt dolgozva apró módosításokat eszközöltünk a megjelenésen” – mesélte Čermák.

A megvalósíthatóságot vizsgáló duó a simításokon kívül saját dizájnokat is alkot, mint például a szellőzőrostélyok, a pohártartók vagy a csomagtartó. Utóbbi kifejezetten az ő specialitásuk.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink